Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen met Brooks 5: gebroken spanbout - Forum Wereldfietser

Problemen met Brooks 5: gebroken spanbout

Nu een Brooksprobleem dat ik zelf nog niet had maar dat al een aantal malen op dit forum gemeld is.
De spanbout kan breken.
Dat de bout breekt komt doordat er een buigkracht op komt die de bout kennelijk niet kan hebben.
Het vreemde is dan niet dat er een buigkracht op komt, want dat zit in het ontwerp.
Het vreemde wel is dat de bout het niet kan hebben want een simpele bouwmarktbout van twee kwartjes van deze dikte zul je met flink wat geweld moeten belasten voordat hij breekt, laat staan als het een echt goede bout zou zjin.
De foto is niet van mezelf.
Een oplossing is een nieuwe brooksbout bestellen of - inderdaad - het doen met een bouwmarktbout.
Afbeelding
Ik neem aan dat ik deze foto voor dit doel mag gebruiken. Mocht de oorspronkelijke fotgraaf er moeite mee hebben dan kan deze zich bij me melden en zal ik de foto verwijderen.
Leon schreef:Nu een Brooksprobleem dat ik zelf nog niet had maar dat al een aantal malen op dit forum gemeld is.
De spanbout kan breken.
Dat de bout breekt komt doordat er een buigkracht op komt die de bout kennelijk niet kan hebben.
Het vreemde is dan niet dat er een buigkracht op komt, want dat zit in het ontwerp.
Het vreemde wel is dat de bout het niet kan hebben want een simpele bouwmarktbout van twee kwartjes van deze dikte zul je met flink wat geweld moeten belasten voordat hij breekt, laat staan als het een echt goede bout zou zjin.
De foto is niet van mezelf.
Een oplossing is een nieuwe brooksbout bestellen of - inderdaad - het doen met een bouwmarktbout.
Merkwaardig: misschien een tijdelijke fout in de metaalsamenstelling van de bouten tijdens het productieproces van Brooks? Al meer dan 40 jaar fiets ik op Brooks-zadels, maar nog nooit een gebroken spanbout meegemaakt. Wel één van de zwarte liggers (die waarmee aan de klem op de zadelpen zitten) is eens gebroken geweest. Was zo vervangen bij de fietsenmaker.
Als ik een nieuwe fiets zou gaan kopen, dan kan het wel gebeuren dat ik zo'n prima Brooks-zadel van de oude fiets erop ga plaatsen, omdat het al lekker is gevormd naar mijn achterwerk.
Martin E. van Doornik schreef:Als ik een nieuwe fiets zou gaan kopen, dan kan het wel gebeuren dat ik zo'n prima Brooks-zadel van de oude fiets erop ga plaatsen, omdat het al lekker is gevormd naar mijn achterwerk.
Een zadel waar je lekker op zit niet inruilen of verkopen maar meenemen naar je nieuwe fiets is (bijna*) altijd een goed idee.

*: Bijna, tenzij het in zo'n slechte staat is dat het de komende fietstocht niet overleeft en je onderweg op zoek moet naar een ander zadel natuurlijk.
Leon schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Als ik een nieuwe fiets zou gaan kopen, dan kan het wel gebeuren dat ik zo'n prima Brooks-zadel van de oude fiets erop ga plaatsen, omdat het al lekker is gevormd naar mijn achterwerk.
Een zadel waar je lekker op zit niet inruilen of verkopen maar meenemen naar je nieuwe fiets is (bijna*) altijd een goed idee.

*: Bijna, tenzij het in zo'n slechte staat is dat het de komende fietstocht niet overleeft en je onderweg op zoek moet naar een ander zadel natuurlijk.
Zoals mijn nagelnieuwe Focus Culebro racefiets met een Brooks zadel uit 2007.... gefotografeerd ergens in Zweden in september 2016. Deze fiets staat daar nog steeds.

Afbeelding
Check. Heb ik ook gehad.
Twee keer een gebroken spanbout bij mijn Brookszadel gehad. Beide keren na iets meer dan 20.000 km.

Jan
Ik heb nog geen enkel van de genoemde problemen zelf gehad. Ik heb twee B67 Select's. Op een 3000km gefietst op de ander nog geen 1000km.

Die waarmee ik 3000km gefietst heb die is een keer goed nat geworden in de regen op een fiets zonder spatborden en was daarmee in 25km goed ingereden. Tegen water kan dus ook een Brooks Select niet. Gelukkig fiets ik haast nooit in de regen.

Wat ik wel op beide zadels heb dat is dat ik ze niet kan opspannen omdat de bout mee draait.