Wat maanden geleden kocht ik voor een paar tientjes een prachtig tweedehands Brookszadel dat duidelijk vrijwel nooit gebruikt was. Het was weliswaar een damesversie maar het enige verschil daaraan is dat het een paar cm korter is. Ik heb wel eens eerder een damesversie "s" gehad, dus ik wist dat ik daar geen last van krijg.
Montage en fietsen ging prima.
Afbeelding

Na een paar honderd kilometer echter merkte ik dat ik pijn aan mijn kont kreeg. Ik bleek door het leer heen al op de stangetjes te zitten. Aanspannen van het dek hielp, maar ik vond het toch raar. Daarom heb ik eens de onderkant van mijn diverse zadels bestudeerd.
Het blijkt dat er legio versies bestaan van het ijzerwerk onder een B66/B67/B66s/B67s. Mijn nieuwe zadel had stangetjes die erg plat uitgevoerd zijn, waardoor je snel met het leren dek een stangetje raakt. Dit zie je ook op de foto.
De tweede foto is een ander zadel van mij.
Ik heb de erg rechte stangetjes wat verbogen, maar wel voorzcihtig en beperkt. Krak zou namelijk definitief ho betekenen :-( Daarom heb ik er ook maar een stel stalen ringen bij gemonteerd die het dek verhogen. Het helpt.

Afbeelding

Afbeelding