Additionally, paste this code immediately after the opening tag: België is een gevaarlijk land - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

België is een gevaarlijk land

380 berichten
willem.m schreef:Misschien dat Martin deze vraag inmiddels kan beantwoorden?
Ik denk dat Martin's gewag van de monumentjes meer dan een bevestiging is van mijn vermoeden over die weg.
Leon schreef:Martin, je bent een talent in het missen van informatie. Zelfs in deze discussie is je twee keer gewezen op deze voormalige spoorverbinding.
Een deel van de lijn 38 betsaat uit sintels. Geen grind. Niet geschikt voor jouw banden. Met jouw fiets met zulke smalle banden ben je helaas veroordeeld tot het beperkte gebied waar ook wielrenners kunnen komen.
Kan zijn, maar ik wil per se over de N3 fietsen. Daar heb ik vroeger (de eerste keer in 1970) meerdere malen gefietst, wel in de omgekeerde richting vanuit Luik (puf, puf, steil omhoog) in de richting van Aken. Op 2 april j.l. wilde ik op de N3 oude herinneringen ophalen: foto's maken en bij het afdalen naar Luik een Action camera op mijn helm gezet. Daarna nooit meer.

Afbeelding
Zo zag ik eruit, met geel veiligheidshesje. Hier voor de deur van de jeugdherberg in Luik op maandagmorgen vroeg 3 april 2017. Zondag had ik m'n jas (hier onder het gele hesje) niet aan, omdat het zonnig warm was.
keesswart schreef:Past er echt niks breders op Martins fiets? (Of is die vraag hier al eens eerder gesteld?)
Helaas niet, er zit maar twee millimeter tussen de achterband en het achterspatbord, vooral ter hoogte van het trapashuis. Bij het voorwiel ongeveer ruim 5 mm. De fiets heb ik in 2003 zo gekocht. Wel vaker enkele velgen vervangen en altijd zelf gespaakt. Maar steeds met dezelfde bandenmaat 23-622. Ik had 14 kilo bagage op de fiets.
Hier is het filmpje van mijn fietstocht over de N3 door Luik (Liège). Het heeft even geduurd, want er moest nog gemonteerd worden. Ik gebruikte een Action-camera op mijn fietshelm.

https://youtu.be/vyI1vv0difA
Kijk eens hier naar: http://www.nu.nl/buitenland/4695084/ned ... redirect=1 en http://www.telegraaf.nl/binnenland/2816 ... gie__.html

Goh, nog maar enkele jaren geleden ben ik hier langs geweest:

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef: Helaas niet, er zit maar twee millimeter tussen de achterband en het achterspatbord, vooral ter hoogte van het trapashuis. Bij het voorwiel ongeveer ruim 5 mm. De fiets heb ik in 2003 zo gekocht. Wel vaker enkele velgen vervangen en altijd zelf gespaakt. Maar steeds met dezelfde bandenmaat 23-622. Ik had 14 kilo bagage op de fiets.
Spatborden eraf geen optie?
Friso* schreef:
Martin E. van Doornik schreef: Helaas niet, er zit maar twee millimeter tussen de achterband en het achterspatbord, vooral ter hoogte van het trapashuis. Bij het voorwiel ongeveer ruim 5 mm. De fiets heb ik in 2003 zo gekocht. Wel vaker enkele velgen vervangen en altijd zelf gespaakt. Maar steeds met dezelfde bandenmaat 23-622. Ik had 14 kilo bagage op de fiets.
Spatborden eraf geen optie?
En vuil worden zeker?
In welke mate hangt er wel vanaf. Natuurlijk zal je meer vuil aantreffen maar als het droog is en/ of je hebt bagage mee op bagagedragers dan valt het opzich mee. Er zijn zgn. 'ass savers/ clip-on spatborden' etc. verkrijgbaar. Het is een afweging.
ongeveer twee jaar geleden meldde ik hier een ongeval. (zie pagina 5).
_Peter_ reageerde dat ik mijn voorvork en kader goed moest controleren. Dit deed ik dus.
Nu zijn we twee jaar verder... Zopas ben ik thuis van een fietsreis naar en rondom Dijon (Bourgogne). Onderweg brak de voorvork van mijn geliefde Giant Expedition (°1988). Een vriendelijk en deskundige lasser soldeerde het terug aan elkaar en zo kon ik mijn reis verder zetten. Na ongeveer 1300 km terug thuis gekomen. Weliswaar met veel voorzichtigheid, en regelmatige controle van hoe de vork zich hield.
Welicht is door het ongeval een zwakheid ontstaan in de vork en is die dus twee jaar later gebroken. Ik had dus veel geluk de breuk opgemerkt te hebben tijdens het klimmen (trage snelheid).

Bon,.... Nu terug thuis en kijk ik voor een andere voorvork. Jammer genoeg weet ik niet veel hiervan. Wie kan me helpen en welke maten moet ik hiervoor opmeten?
Of wordt dit eindelijk een nieuwe fiets :D

grtz,

Piet
cabonga schreef:..
Welicht is door het ongeval een zwakheid ontstaan in de vork en is die dus twee jaar later gebroken. Ik had dus veel geluk de breuk opgemerkt te hebben tijdens het klimmen (trage snelheid).
..
andere voorvork. Jammer genoeg weet ik niet veel hiervan. Wie kan me helpen en welke maten moet ik hiervoor opmeten?
Of wordt dit eindelijk een nieuwe fiets :D
Ik vind het altijd interessant om te weten waar zo'n vork dan precies breekt. Ik kijk vervolgens altijd naar de breuk om te zien of de schade ineens is ontstaan of niet. Meestal ontstaat een breuk in een stalen fiets of vork niet in één keer, in aluminium komt dat wel vaker voor. Dan zie je dat de breuk een vers gedeelte heeft en een gedeelte dat al geroest is.
Voorbeeld ui de discussie "Dat een heel klein barstje genoeg kan zijn" http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=28730
Afbeelding

Om je te helpen met een andere vork moeten we natuurlijk weten wat voor vork het is wat er in je fiets hoort.
Waarschijnlijk 28", cantilevernokken, geschikt voor redelijk brede band maar heel breed hoeft niet?
Waarschijnlijk een normaal balhoofdstel, zo een met een pen met een centrale bout en een gietijzeren wig?
Wat is de framemaat, maw hoe lang moet de centrale vorkbuis zijn? Het best haal je de vork er eerst uit, dat moest toch al. Dan weet je ook hoe het balhoofdstel er uit ziet en of dat nog de moeite waard is.

Of, inderdaad, misschien is het wel tijd voor een mooie nieuwe of tweedehands fiets?
Hmm, dit is toch wel interessant. Ik had exact dezelfde fiets, en een paar maanden geleden is ook bij mij de voorvork gebroken. Exact op het punt waar de binnenbalhoofdbuis in de vorkkroon is gesoldeerd. Ik moet me er nog altijd een keer toe zetten om te kijken of een framebouwer dit kan repareren, maar ik wil er eigenlijk niet veel geld aan uitgeven gezien de ouderdom van het frame.
Vervangen bleek bij mij geen optie, omdat ik een binnenbalhoofdbuis van 27 cm met schroefdraad nodig heb, en de langste di ik op internet kan vinden is 26 cm. Dat moet bij een kleiner frame dus geen probleem zijn, al kom je meestal uit bij een unicrown vork en dat staat voor geen meter bij het frame. Of had jij ook een 65 cm frame?
Ik heb uiteindelijk een nieuw kader weten te bemachtigen, en met gedeeltelijk hergebruik van onderdelen een nieuwe fiets opgebouwd.
(Ik zie nu pas dat ik wel heel erg off-topic ga. Gelukkig is het in het kletspraatsubforum.)
Er zijn in België meer en meer mensen (ook verkeersdeskundigen) van mening dat in ongevallen als deze bepaalde overheden en administraties (in het bijzonder het Agentschap Wegen en Verkeer dat instaat voor de aanleg en onderhoud van gewestwegen) juridisch en moreel een gigantische verantwoordelijkheid dragen. Men weet dat zulke kruispunten onveilig zijn ingericht maar de wil (en kunde) om er iets aan te wijzigen ontbreekt.

Renaat
ivm de gebroken voorvork Giant Expedition 1988.
De voorvork brak helemaal door gebroken aan rechter kroonstuk (bij de las) . Deze werd dus rondom met vlamboog gelast,

lengte van de binnenbalhoofbuis is 12,9 cm en schroefdraad (vnaf bovenaan) is 3 cm.
diameter van de binnenbalhoofdbuis is 2,6 cm (ietske meer dan 1 inch.??)

Volgens mij een zwakheid ten gevolge van het ongeval van enkele jaren terug.
Een nieuwe vork vinden (voorzien voor cantilever remmen) lijkt me niet zo evident.



Grtz,

Piet
cabonga schreef:Een nieuwe vork vinden (voorzien voor cantilever remmen) lijkt me niet zo evident.
Volgens mij is het zo'n beetje de meest standaard voorvork die er is.
Waarschijnlijk past deze gewoon: https://www.rosebikes.nl/artikel/keine- ... /aid:30487
dank Leon.
als leek in voorvorken een dwaze vraag...:
deze vork is 185 lang en ik heb enkel 129 cm nodig. Dus na montage met buissnijder inkorten?

De volgende vraag stel ik me ook...:
is er genoeg schroefdraad?

huidige vork 129 waarvan 30 mm schroef: 99 mm
Rose: 185 waarvan 70mm 115 mm
Dit schilt 1,6 cm schroefdraad minder onder.
Het is inderdaad normaal om de overtollige hoogte in te korten. Of dat met een buissnijder goed lukt zonder de draad te beschadigen weet ik niet. Met een ijzerzaag kan het ook, maar mij lukt het zelden om iets uit de losse hand mooi recht af te zagen :oops:

Of de draad lang genoeg is weet ik ook niet. Kun je op de huidige vork zien hoeveel draad er daadwerkelijk nodig is?
Leon,

ik heb nog 2 cm draad boven het lagertje. Mijn inziens lukt het niet met die Rosevork.
Wat denk je van:

https://www.internet-bikes.com/45646-m- ... aal-zwart/

240mm -130mm = 110 mm (nu dus 129- 20 (boven lagertje)= 109mm)

maar hier maak ik me zorgen over:
Geschikt voor asmaat: 9 mm . Is dit normaal geen 10 voor een voorvork?
cabonga schreef:maar hier maak ik me zorgen over:
Geschikt voor asmaat: 9 mm . Is dit normaal geen 10 voor een voorvork?
Mijn fietsen hebben uitvalassen van 9 mm en dat zijn diverse normale shimano-voornaven. Ik denk daarom dat 9 de standaard is.
Heb jij assen van 10 mm? Je kunt de patjes waarschijnlijk uitvijlen, maar dat mot wel recht gebeuren anders komt het wiel scheef in de vork te staan.
Martin E. van Doornik schreef:
keesswart schreef:Past er echt niks breders op Martins fiets? (Of is die vraag hier al eens eerder gesteld?)
Helaas niet, er zit maar twee millimeter tussen de achterband en het achterspatbord, vooral ter hoogte van het trapashuis. Bij het voorwiel ongeveer ruim 5 mm. De fiets heb ik in 2003 zo gekocht. Wel vaker enkele velgen vervangen en altijd zelf gespaakt. Maar steeds met dezelfde bandenmaat 23-622. Ik had 14 kilo bagage op de fiets.
Ik heb vanmorgen een foto gemaakt van het achterwiel zo dichtbij het spatbord, maar die plaats ik nu bij de rubriek Mijn Fiets: Techniek en Onderdelen.