Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Klusje geklaard... - Forum Wereldfietser

Klusje geklaard...

Vandaag de manometer van de Lezyne fietspomp even vergeleken met een geijkte manometer. Enige bijstelling was noodzakelijk :
Afbeelding
Je zit in ieder geval nooit te hoog met je druk, dat is dan wel weer een voordeel als je niet weet of het een beetje klopt. Maar 2 bar druk verschil is we heel veel (het is 7 en er staat 9)

Waar haal je een geijkte manometer vandaan, en hoelang houdt die ijking het vraag ik me dan ook nog weer af.
Ik heb laatst 3 digitale drukmeters vergeleken: de SKS Airchecker, de Schwalbe Airmax en de Beto, een goedkopere kloon van de Schwalbe meter of, waarschijnlijker, een product van dezelfde fabriek in een iets ander jasje https://www.internet-bikes.com/92039-be ... ter-zwart/

Ik ben nu op fietsreis, dus heb ik de getallen niet bij de hand maar ik meen dat alle metingen binnen 0.1 bar met elkaar overeen kwamen. Ik heb geen geijkte meter, maar als 3 verschillende meters (mogelijk 2 verschillende) hetzelfde resultaat geven durf ik wel de conclusie aan dat ook de absolute waarde binnen een paar tienden klopt.

Bij elke meting ontsnapt er een kleine hoeveelheid lucht. Het mooie van de Schwalbe meter was dat hij die kleine stapjes van ongeveer 0.05 bar prima weergaf. De SKS is grover. Al met al vind ik het een prima investering. Een pomp met drukmeter voor thuis is handig om je band snel op te pompen, maar voor de juiste waarde en op reis is zo'n licht digitaal dingetje, waar ook een druk-aflaad op zit, veel waardevoller.
Zelfs die kleine plastic pijpjes voor onderweg die Schwalbe er een tijd lang gratis bij deed zijn behoorlijk nauwkeurig.
_Peter_ schreef:J...Waar haal je een geijkte manometer vandaan, en hoelang houdt die ijking het vraag ik me dan ook nog weer af.
De meter is even geleend uit een labo waar ze fysische proeven doen.
De labometer wordt zo goed als dagelijks gecheckt.
Ik heb geen idee wat ik op de foto zie. Ik zie een lezyne-meterschaal met wijzer achter een mij onbekend ander soort meterschaal, maar waarom die achter elkaar staan en waarom en hoe dat gedaan is is me een raadsel.
De tweede schaal is denkelijk een eigengemaakte met de resultten van de geijkte meter, zodat die nu ook op de Lezyne is af te lezen bij het oppompen van de banden.
Polling schreef:De tweede schaal is denkelijk een eigengemaakte met de resultten van de geijkte meter, zodat die nu ook op de Lezyne is af te lezen bij het oppompen van de banden.
Inderdaad, zo is het.
den boete schreef:
Polling schreef:De tweede schaal is denkelijk een eigengemaakte met de resultten van de geijkte meter, zodat die nu ook op de Lezyne is af te lezen bij het oppompen van de banden.
Inderdaad, zo is het.
Oké. De afwijking is inderdaad erg fors.
Toch klopt er iets niet want de afstanden tussen de toegevoegde cijfers verlopen niet lineair, dit vraagt om meer onderzoek :D
den boete schreef:Vandaag de manometer van de Lezyne fietspomp even vergeleken met een geijkte manometer. Enige bijstelling was noodzakelijk :
Afbeelding
Lezyne heeft de pomp ondertussen vervangen in garantie. Dit wou ik toch even melden. Netjes van Lezyne !
den boete schreef:Lezyne heeft de pomp ondertussen vervangen in garantie. Dit wou ik toch even melden. Netjes van Lezyne !
Als het even kan die ook even met de geijkte meter checken? Wie weet is ie net zo onnauwkeurig. :roll:
Man Met Fiets schreef:Als het even kan die ook even met de geijkte meter checken? Wie weet is ie net zo onnauwkeurig. :roll:
Deze doet het perfect !