Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe marathon ALMOTION 2015 vs 2016 - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Schwalbe marathon ALMOTION 2015 vs 2016

Het gebeurt toch wel vaker. Als je een reserve buitenband meeneemt is dat wellicht een wat lichtere smallere. Waar monteer je die dan? Of stel dat je een lange tocht maakt waar je heel verschillende omstandigheden verwacht. Wat doe je dan? Ik kan me voorstellen dat je een heel snelle band neemt, een iets degelijker met wat meer profiel, en ook nog een met heel grof profiel. De rolweerstand achter is het belangrijkst, terwijl het profiel vooral zinvol is aan de voorkant. Dus bijvoorbeeld eerst een echte snelle achterband zonder profiel en een Almotion met licht profiel als voorband. Vervolgens, als het meer off road gaat, een Almotion naar achter en aan de voorkant een echte mtb band. Het is maar een suggestie.
Op dezelfde manier gebruik ik op mijn stadsfiets achter steeds 32 mm Pasela's maar zet ik er aan de voorkant 's winters een Conti winterband op (dat past achter niet in mijn oude Koga frame). Een voorband die wegglijdt is veel erger dan een achterband die aan de haal gaat.
Heb wel een vakantie met Big Apple gereden in achter 55mm en voor 60mm, maar dat was omdat m'n Avaghon S26 frame dat met spatborden maximaal kon hebben op mijn velgen. Beviel prima, maar als het zou passen had ik achter ook met 60mm gereden.
Gisteren Almotion 50-622 om mijn fiets laten leggen - was bij de Fm - voor de jaarlijkse naloop/ onderhoudsbeurt. 1e ritje naar huis ( ca 5 km) is mijn 1e indruk dat ze soepeler lopen dan de little Big Ben's 40-622 die erop lagen.

Waar ik wel benieuwd naar ben is welke druk het optimale is voor deze band. Zit nu denk ik 3.5 bar op - op de Little Big Ben's had ik meestal 4. Wie heeft er tips voor me?
op mijn fiets zijn Almotions 40-622 gemonteerd, zie foto
http://www.sintchristophorus.nl/wp-cont ... 136440.jpg

mijn bandenspanning is 5,5 achter en 5 voor :idea:
mijn ervaringen zijn positief zowel qua rolweerstand als comfort
de montage verliep niet probleemloos (ik had ze thuis zelf gemonteerd) :oops:
uiteindelijk heeft de bike4travel een nieuwe voorband gemonteerd omdat er teveel zijslag en hoogteslag was, en de oude teruggestuurd naar Schwalbe
nu lopen ze helemaal perfect de Almotions :D
@Jurr: toen ik vorige wek bij Bike4travel was werd mij gegarandeerd dat de 55 mm Almotions niet zouden passen op onze S26. Erg jammer, omdat de Big Bens en Almotion niet in 50-559 niet (meer) verkrijgbaar zijn. Nu liggen er Monial's op en die trappen toch echt veel zwaarder. Heb jij je banden bij B4T laten monteren? En hoeveel ruimte heb je nog over?