Matthie9001 schreef:Yopie schreef:Niet omdat ze geen idee hebben wat er 75 jaar geleden is gebeurd, maar 4 mei gaat door hun hectisch leven, werk, online/socialmedia bezig zijn etc aan ze voorbij.
Ik ken echt hélemaal niemand van generatie instagram die er zo mee om gaat, volgens mij emigreren alle mensen met zo'n instelling naar Zweden dan kunnen ze daar het hoofd in het zand steken op 4 mei
(net als Zweden deed gedurende WO II toen er tegen financiële compensatie Duitse troepenbewegingen over hun land plaats vond).
Ik denk dat in Nederland heel wat mensen op 4 mei niet actief bezig zijn met herdenken, al hangen ze dat niet aan de grote klok. Zelf kwam ik er ook vaak pas achter dat het 4 mei was, als ik 's avonds de tv aanzette om naar het 8-uur journaal te kijken. Dit jaar wist ik het al omdat ik in onze straat enkele vlaggen halfstok had zien hangen.
Herdenken is goed, al houd ik zelf niet zo van min of meer verplichte groepsrituelen. Met volksliederen heb ik ook niet veel, al vind ik de melodie van de Marseillaise prachtig. Het Wilhelmus associeer ik tegenwoordig vooral met topsport (waar ik geen interesse in heb) en met
rare politici, al is het Wilhelmus wel een stuk fatsoenlijker dan het het vreselijke
'Wien Neêrlands bloed', dat tot 1932 het officiële Nederlandse volkslied was. Dat de Belgische premierkandidaat Yves Leterme zijn eigen volkslied niet bleek te kennen en in plaats daarvan de Marseillaise begon te zingen (zie
hier) kon ik wel waarderen, maar dat Mark Rutte niet leek te weten wat er in de Hollandsche Schouwburg was gebeurd (zie
hier), vond ik best wel genant voor een premier die ook historicus is.
alois schreef:Bleek dat ik toevallig om acht uur nabij fort Rhijnauwen bij Utrecht was aanbeland, waar kennelijk ook een herdenking plaatsvond. Ik vond het wel indrukwekkend om midden in het landschap wachtend ineens die trompet te horen. Overigens dachten twee natuurfotografen er niet zo over, die gingen gewoon door...
Die natuurfotografen begrijp ik wel. Die hebben vermoedelijk ook niet zoveel met groepsrituelen. Zo was ik zelf enkele jaren terug een stukje gaan fietsen, terwijl iedereen naar de finale van het EK (of was het WK?) voetbal keek. In de stad zaten de kroegen en huiskamers vol opgefokte mensen, die zich zo mallotig en oranje mogelijk hadden uitgedost. In de polders buiten de stad was het ongewoon stil. De enige menselijke ziel die ik daar tegenkwam, was een kanoër, met wie ik me heel even intens verbonden voelde omdat hij zich net als ik had onttrokken aan dat 'gezellige' voetbalevenement. Toen ik later de stad weer infietste, was de spanning te snijden. Mensen gedroegen zich alsof ze getuige waren van een grote ramp en keken mij soms verontwaardigd aan omdat ik naar hun mening veel te opgewekt voorbijfietste.
Matthie9001 schreef:(net als Zweden deed gedurende WO II toen er tegen financiële compensatie Duitse troepenbewegingen over hun land plaats vond)
Had Zweden zich dan beter in een kamikaze-oorlog tegen het Derde Rijk kunnen storten? Mede dankzij het neutrale Zweden hebben duizenden
Deense joden in 1943 aan de Holocaust kunnen ontkomen.