Travelmaster schreef:Kalm aan, Benfietsen, en welkom op het forum van de Wereldfietsen waar iets niet gauw goed is als het niet van staal is, en bij wijze van spreke al wordt afgeschoten als er Santos of Idworx op staat
De liefhebbers van Santos en Idworx voelen zich dan weer niet zo geroepen te reageren, die hebben het mogelijk te druk met fietsen of zien het als een verloren zaak om tegen bovenstaande te ageren.
Mijn mening? Op mij komt Santos iets meer over als down-to-earth dan Idworx. En: mijn Santos heeft me nog nooit in de steek gelaten, al is dat een compleet mechanisch geval met derailleur en V-brakes. Ook geloof ik niet zo in de meerwaarde van Ti boven aluminium, zeker niet als er zulke ballonbanden onder worden gemonteerd. Zo denk ik overigens ook dat het gros van de fietsers met een aluminiummodel op stap gaat en probleemloos terugkeert. Ze denken er niet eens bij na, en dat is in 9 van de 10 gevallen ook niet nodig.
Doe die 3+ maar, anders eens advies vragen aan Edwin* die er volgens mij ook één heeft.
Ciao ragazzi!
Even een reactie vanuit Italië.
Op dit moment zijn we in Noord Italië een stukje van de Reitsma route aan het rijden, in voornamelijk het dal van de Adige en een stukje Lago di Garda (we hebben maar een weekje de tijd...).
Klopt, ik heb inderdaad de Santos Travelmaster 3+ en ik kan niet anders zeggen dat hij mij tot nu toe uitstekend bevalt! Ik zal er niet al te lyrisch over zijn en mij bij deze bedwingen. Ik heb in ieder geval geen spijt van mijn keuze voor de 3+, een superfijne reisfiets!
Over de Idworx kan ik niks zinnigs zeggen, ik heb daar geen ervaring mee.
Naar mijn mening is er een beperkt aantal criteria wat er echt toe doet, namelijk de geometrie (past de fiets bij de fietshouding waarbij je je het meest comfortabel voelt?) en het zadel (je moet eigenlijk nauwelijks in de gaten hebben dat je een behoorlijk aantal uren en/of kilometers in het zadel gezeten hebt).
Voor de rest is het de uitrusting en het gewicht daarvan wat het plezier in een tocht/reis kan beïnvloeden.
Van mijn kant wat aandachtspunten:
Het ringslot, absoluut waar dat dit geveinsde anti diefstal veiligheid is. Ik vond het eerst jammer dat een ringslot niet mogelijk was, maar het dwingt me nu om de fiets met zorg op slot te zetten met mijn vouwslot. Klopt, deze is wat zwaarder, maar past uitstekend in twee van de "overbodige" nokjes (blij dat ze er zitten!).
En, het zadel. Ik heb 'm gekocht met een SQ lab, maar heb nu een Brooks C17 cambium gemonteerd en deze bevalt mij een stuk beter! (Blijft er wel op zitten!).
Het blijft voornamelijk een persoonlijke voorkeur. Mijn vrouw is namelijk net zo super tevreden over haar nieuwe Koga Worldtraveller S (met SQ lab zadel!) als ik over mijn Santos Travelmaster 3+.
Staal, aluminium, titanium... volgens mij is dat voornamelijk een persoonlijke voorkeur.
En wat "built for life" betreft: dat spreekt mij wel aan, net zoals "Volvo for life". Dat betekent namelijk niet dat ik verwacht dat ik mijn leven lang in dezelfde Volvo rijd, maar mijn levenlang eraan verknocht zal zijn (klopt, ik rij inmiddels al in mijn zevende Volvo).
Wie weet raak ik wel net zo verknocht aan het merk Santos...
Arriverderci!