door
math » wo 03 mei, 2017 01:12
Leon schreef:Tot zover wat een theoretische frame-ontwerper doet. Een echte frame-ontwerper weet natuurlijk dat dit nog maar een deel van het verheel is en dat de maximale (piek-) remvertraging een stuk hoger kan zijn op het moment dat je over een bobbel gaat zoals een kassei, een steen of een iets schuin gelegen stuk asfalt.
Ik denk dat je dan gerust aan het dubbele kunt denken.
Niet relevant voor deze groep? Wel als je eens met volle bepakking in een Ardense afdaling met bar slecht asfalt in de ankers moet.
Ik denk dat het helpt om deze wat wilde Ardense afdaling te ontleden in eenvoudigere situaties waarin de 'theorie' je een antwoord kan geven.
Houd ook de oorspronkelijke vraag "wat grotere remschijven kunnen doen" voor ogen, en de door Wim opgeworpen kwestie of het frame daar tegen kan.
Bij de belasting voor het frame moet je onderscheid maken tussen horizontale en verticale krachten. Bij het remmen willen rijder en frame vooruit, maar vanuit de vork komt een tegenkracht die aangrijpt vanuit de naaf bij schijfremmen of vanuit de velgremnokken. Ik noem dit horizontale krachten omdat ze tegen de bewegingsrichting ingaan. Stoten vanuit de ondergrond op het frame zijn verticale krachten die niets met de remmen en met de schijfdiameter te maken hebben. Ze zijn van alle tijden en gelijk voor alle remtypen. Daar zal een competente framebouwer óók rekening mee houden.
De ontleding:
1. Remmen op een vlak, egaal stroef wegdek of remmen op een vlak, hobbelig stroef wegdek, bv. wasborden. Ik denk dat het duidelijk is dat je op een hobbelig wegdek minder sterk kunt remmen. In feite is dit spiegelbeeldig aan het versnellen op een hobbelig wegdek. Ook dat gaat veel moeilijker dan op een egaal wegdek, omdat je een deel van de tijd géén of weinig grip hebt.
2. Remmen op een hellend vlak naar beneden of remmen op een horizontaal vlak, met gelijke stroefheid. Ook hier is het 'theoretische' antwoord duidelijk. Op een hellend vlak vermindert de kracht loodrecht op het wegdek met cos(hoek). Dus op een hellend vlak onder een hoek van 30 gradenheb je 13% minder remvermogen (cos(30) = 0,87).
Het helpt niet om alles op een hoop te gooien.
Ik kan me de angst van die Wereldfietser in de Ardennen wel voorstellen. Niet omdat zijn piek-remvertraging een stuk hoger is, zoals jij beweert, maar juist omdat die duidelijk lager is dan op een egale vlakke weg.
Is er al een antwoord op de historie van de Pinarello?