Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beschadiging frame repareren - Forum Wereldfietser

Beschadiging frame repareren

Door een wat onhandige actie met een hangslot dat ik om mijn zadelpen had gedraaid heeft mijn frame (Koga Miyata Randonneur) wat "butsjes" opgelopen. De sluiting van het hangslot botste tijdens het fietsen namelijk tegen het frame aan, ik was even vergeten dat dat wel eens kon gebeuren.
Hoe dan ook, nu heeft mijn frame dus een aantal beschadingen in het lakwerk zitten en ik ben bang dat als ik er niets aan doe de boel snel gaat roesten. Voor de technici onder jullie, wat is hiervoor een goede oplossing? Zelf zat ik te denken aan wellicht wat te proberen met een lakstift, maar wellicht hebben jullie betere suggesties. Bedankt alvast.

Ik zou het proberen door:
-eerst goed schoon te maken
-bijkleuren met lakstift of andere verf in de juiste kleur
-licht spuiten met blanke lak
-na droging: polijsten zodat de overgang minder zichtbaar wordt

succes!!!
Oplossingen, van eenvoudig naar moeilijk:
1 fiets niet in het vochtige schuurtjes stallen maar warm binnen, dan krijg je geen roest.
2 bij het poetsen van de fiets de blanke stukken insmeren met de vettigheid die je van de rest van de fiets (ketting!) afhaalt. Dit is roestwerend.
3 de losse lak wegschuren en opnieuw plaatselijk lakken. Het beste amateur-resultaat krijg je als je er eerst een laagje loodmenie opzet. Maar loodmenie moet je dan wel nog kunnen krijgen, het is min of meer verboden vanwege het lood. Je moet na gebruik niet op de fiets gaan sabbelen :wink:
Alleen aantippen met de lakstift geeft geen langdurige sterke bescherming tegen nattigheid! Meestal is methode 2 ruim voldoende; er zijn namelijk wel meer blanke delen aan een fiets.
Succes,
Leon
Als je als "wereldfietser" al problemen hebt met wat butsjes op je frame , heb je al al gauw een heleboel problemen. Mijn eigen fiets zit vol met butsen , en ik heb er nog nooit wat aan gedaan , het stalen frame van mijn Koga is ook op de wat kale plekjes nog steeds niet verroest
Verder zou ik zeggen .beetje aan tippen met wat (auto) lak als je het belangrijk vindt
dik5 schreef: Verder zou ik zeggen .beetje aan tippen met wat (auto) lak als je het belangrijk vindt
Laat wel de lakstift uitzoeken door iemand die NIET kleurenblind is ;)

Bedankt voor de snelle reacties. Butsjes zijn inderdaad vaak onvermijdelijk, maar als het even kan repareer ik ze toch graag als er mogelijkheden voor zijn, wereldfietser of niet.
Marten, aangezien ik WEL kleurenblind ben zal ik de stift inderdaad maar beter niet zelf uitzoeken :D
kika schreef:Door een wat onhandige actie met een hangslot dat ik om mijn zadelpen had gedraaid heeft mijn frame (Koga Miyata Randonneur) wat "butsjes" opgelopen. De sluiting van het hangslot botste tijdens het fietsen namelijk tegen het frame aan, ik was even vergeten dat dat wel eens kon gebeuren.
Hoe dan ook, nu heeft mijn frame dus een aantal beschadingen in het lakwerk zitten en ik ben bang dat als ik er niets aan doe de boel snel gaat roesten. Voor de technici onder jullie, wat is hiervoor een goede oplossing? Zelf zat ik te denken aan wellicht wat te proberen met een lakstift, maar wellicht hebben jullie betere suggesties. Bedankt alvast.
Het is net als met een nieuwe auto de eerste deuk gewoon laten zitten.