Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schijfrem upgrade - Forum Wereldfietser

Schijfrem upgrade

Ik wil binnenkort nieuwe remmen op m'n hybride fiets. Er zitten nu Tektro Auriga Sub schijfremmen op 160mm voor 160mm achter. Ik vind ze redelijk remmen maar niet super.

Ik wil nu 203mm voor en 180mm achter maar ik heb geen idee welke... Shimano XT zou kunnen maar ik lees hier ook veel positiefs over hope schijfremmen.

Ik wil dusdanig veel remkracht hebben dat wanneer ik met mijn 94kilo in het zadel zit ik bij een flinke stop het achterwiel de lucht ik krijg zonder dat ik zo hard in de remhendel moet knijpen dat ik bang ben dat m'n leidingen knappen. Ik had vroeger toen ik een jaar of 15 was een Gaint Escaper met Magura HS33 remmen. Daarmee kreeg ik dat voor elkaar maar toen woog ik wel 35kilo minder :)
Naast misschien eens andere soort brakepads te gebruiken (sintered tegenover metallic of andersom) en te kijken of je remmen niet eens ontlucht dienen te worden zouden ze je in theorie ook over de kop moeten laten vliegen.
Ik heb sinds de winter ook Hope X2 remmen en het grote voordeel ten opzichte van andere schijfremmen is dat je ze zo'n beetje helemaal uit elkaar kan halen (en weer in elkaar zetten) om ze schoon te maken of onderdelen te vervangen (en die zijn bij Hope wel gewoon te krijgen).
XT remt ook goed, alleen daar hebben ze geen reserveonderdelen voor, dus als je pistons of rubberen seals door zout aangetast zijn (of gewoon niet meer schoon te maken zijn) zit je aan nieuwe calipers, garantie bij Shimano is niet meer wat het geweest is (naast het gebrek aan reserveonderdelen)
Hope remmen zijn wel een stuk duurder, dus even zoeken op internet loont zeker, ik heb de mijn toen uit engeland gehaald bij http://www.merlincycles.com. Geen aandelen alleen toen wel 20% goedkoper dan ergens anders.
Let er wel op dat de remmen Dot 5.1 remvloeistof gebruiken wat nogal slecht is voor de lak van je fiets. Wel overal verkrijgbaar, de specifieke van Hope zelf hoef je niet te gebruiken.
Ik heb idd het idee dat ze ontlucht moeten worden. Maar ik denk dat ik er nog even zo mee door rij en dan upgrade naar betere remmen.

Ik zie een Hope Tech 3 X2 rem kost 172€ Dat zal ik denk ik betalen bij de fietsenmaker. Ik wil ze wel bij de fietsenmaker bestellen en laten monteren. Alleen voor 172€ heb ik maar 1 rem , en geen schijf toch ? Zal dan 2x 172€ kosten plus 2 schijven en het monteren.
Van schijfremmen weet ik niet veel, maar wel dat je frame de krachten van grotere schijven aan moet kunnen. Dat zou ik eerst uitzoeken.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom je een 203mm schijf op een hybride fiets zou willen hebben. De remkracht waar jij naar op zoek bent zou in principe iedere schijfrem je makkelijk kunnen geven. Setje deore schijfremmen van 100,- (als je je huidige remmen geen kans meer wilt geven) en je bent klaar.
Ik moest even hier aan denken.

http://smutpedaller.blogspot.nl/2014/01 ... g-bad.html

Deze persoon presteerde het om zijn voorvork te verbuigen door iets te enthousiast te remmen en zijn achterwiel op te tillen.

Let dus wel op of je vork dat aan kan. Totale gewicht dat geremd moet worden speelt natuurlijk ook mee.
Dennis1987 schreef:Ik heb idd het idee dat ze ontlucht moeten worden. Maar ik denk dat ik er nog even zo mee door rij en dan upgrade naar betere remmen.

Ik zie een Hope Tech 3 X2 rem kost 172€ Dat zal ik denk ik betalen bij de fietsenmaker. Ik wil ze wel bij de fietsenmaker bestellen en laten monteren. Alleen voor 172€ heb ik maar 1 rem , en geen schijf toch ? Zal dan 2x 172€ kosten plus 2 schijven en het monteren.
Ja, Hope levert de remmen zonder remschijven, dat maakt ze een stuk duurder dan andere, overigens passen remschijven van andere merken ook.
Man Met Fiets schreef:{filmpje}
Deze persoon presteerde het om zijn voorvork te verbuigen door iets te enthousiast te remmen en zijn achterwiel op te tillen.
En dan had hij nog het geluk dat zijn vork minder sterk was dan zijn frame.
Man Met Fiets schreef:Ik moest even hier aan denken.

http://smutpedaller.blogspot.nl/2014/01 ... g-bad.html

Deze persoon presteerde het om zijn voorvork te verbuigen door iets te enthousiast te remmen en zijn achterwiel op te tillen.

Let dus wel op of je vork dat aan kan. Totale gewicht dat geremd moet worden speelt natuurlijk ook mee.
Dat gaat hier vermoedelijk niet op. De fiets van de OP is al klaar voor Schijfremmen, wat je in dat artikel ziet is een stalen vorkje met een klemband Trommelrem (90 mm). Un-oversized staal sowieso niet het meest stijve materiaal, maar dat vorkje is gewoon niet geschikt voor dat soort werk.
Ik heb eens uitgezocht of het frame het aankan... ik geloof het wel er zijn meerdere die me al voor gegaan zijn.

En er kan achter ook een 203mm schijfrem op. Dat past :) Dan laat ik de fietsenmaker er Hope 203mm voor en 203mm achter op zetten.
Wat zegt de fabrikant van je frame?
Ik heb ze een mailtje gestuurd , ff afwachten op hun reactie
Berger schreef:Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom je een 203mm schijf op een hybride fiets zou willen hebben. De remkracht waar jij naar op zoek bent zou in principe iedere schijfrem je makkelijk kunnen geven. Setje deore schijfremmen van 100,- (als je je huidige remmen geen kans meer wilt geven) en je bent klaar.
Dat ja.
Wim schreef:Van schijfremmen weet ik niet veel, maar wel dat je frame de krachten van grotere schijven aan moet kunnen. Dat zou ik eerst uitzoeken.
Volgens mij heeft zo'n upgrade weinig met het frame te maken, maar vooral met de wielen en de vork. Dat volgt uit een analyse van krachten en hevelarmen.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat een krachtiger rem waarschijnlijk ten koste gaat van de afstand tussen de remplaatjes en dus moeilijker sleepvrij af te stellen is. Een goed geconstrueerde rem is een constructie waarbij het product van kracht x afstand aan de remgreepkant zo verliesvrij mogelijk wordt doorgegeven naar de remkant. Hoe krachtiger je wilt dat de remblokjes op de schijf drukken, hoe korter de beweging daar moet zijn. De afstelling wordt dus kritischer en de kans dat remblokjes blijven aanlopen neemt toe. Bij een grotere schijf is de kans op aanlopen door een kleine wobbel in de schijf of door een wielnaaf die scheef gedrukt wordt (in bochten of als je op de pedalen gaat staan) toch al groter.

Ik heb zelf ervaring met Hope, Avid Elixir en Shimano XT schijfremmen, maar niet op dezelfde fiets en met dezelfde schijfdiameters. Zelfs met 16 cm schijven vind ik Hope remmen krachtiger dan Elixir en Shimano met 20 cm. Tussen Shimano en Elixer vind ik geen groot verschil, maar Shimano lijkt me minder kritisch in afstellen.
De Salsa Vaya is max 160 mm, de Surly Disc Trucker is max 160 mm en de losse disc vork van Thorn is max 180 mm. Dit zijn zo maar wat voorbeelden.
Ik vraag me af waarom je überhaupt zoveel remkracht nodig hebt dat je je achterwiel los van de grond krijgt. Met een beetje anticiperen voorkom ik veel (hard) remmen, ook op stevige afdalingen en in druk verkeer. Misschien kun je dat ook eens proberen ipv je remmen aan te passen :)
De logica hiervan ontgaat me, tenzij het een frame met vork is. Zoals ik al aangaf, zijn er ook heel krachtige remmen met 16 cm schijven waarmee je zeker een 'rollover' kunt maken.

Ik ben op fietsreis en heb geen tijd om het hele krachtenspel hier uit te leggen. Het staat impliciet in de Introduction van dit verhaal. Ik zag dat ook John Allen bij Sheldon Brown nauwelijks het frame noemt, wel de vork.
math schreef:De logica hiervan ontgaat me, tenzij het een frame met vork is. Zoals ik al aangaf, zijn er ook heel krachtige remmen met 16 cm schijven waarmee je zeker een 'rollover' kunt maken.

Ik ben op fietsreis en heb geen tijd om het hele krachtenspel hier uit te leggen. Het staat impliciet in de Introduction van dit verhaal. Ik zag dat ook John Allen bij Sheldon Brown nauwelijks het frame noemt, wel de vork.
Ik kan je uit ervaring mededelen dat als de remmen krachtig zijn, de wielen en vork sterk, maar het frame minder, de onderbuis gaat knikken bij een al te krachtige remactie.
Voorbeeld van m-gineering.nl:
Afbeelding
Gebeurt dat niet alleen wanneer het (zoals op het plaatje) een kleine maat frame met een zeer korte balhoofdbuis betreft?
alois schreef:Gebeurt dat niet alleen wanneer het (zoals op het plaatje) een kleine maat frame met een zeer korte balhoofdbuis betreft?
In mijn geval een 60cm frame. Klassieke racegeometrie. Re525 buis. Noet oversized. Vork: "unicrown".