Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe krijg ik mijn voorvork hier uit? gazelle ultimate - Forum Wereldfietser

Hoe krijg ik mijn voorvork hier uit? gazelle ultimate

hallo ik heb een gazelle ultimate uit 2010, met onderstaande balhoofd montage erop maar ik krijg de voorvork er met geen mogelijkheid uit en ik zie niet wat ik nog moet los maken. Het meest linkse onderdeel zit er voor het onderste deel nog op ( zitten 2 kleine inbusschroefjes in, die zijn los, bovenste deel met de grote inbus is er al af.
Ik kan er ook geen enkele informatie over vinden, omdat gazelle het toen in hun bol had gekregen dit eenvoudige klusje super ingewikkeld te maken blijkbaar... :?

Afbeelding
Ik neem aan dat het onderdeel dat er nog op zit, klemt om de vorkbuis. Dat gebeurt vaak. Wat gebeurt er wanneer je met een hamer boven op de vorkbuis slaat? Komt er dan beweging in?
beste Menno, kun je alsjeblieft een foto (of twee) plaatsen van wat en hoe er nu nog vast zit?
en ik zou zeggen: inspuiten met WD40 en met gepast 'geweld' de boel tot bewegen aanzetten :)
groet, hoogframe
Afbeelding Ik heb al enige vormen van geweld + krachttermen gebruikt maar tot nu toe zonder resultaat, nog geen wd40 in de strijd gegooid.
Ik heb met een stukje hout op de buis paar klappen gegeven, een paar tegen de zijkant aan maar zoals het normaliter in de filmpjes "gemakkelijk" loskomt zie ik hier niet. Lijkt me ook niet dat dit deel er nog op moet blijven zitten.

De vork beschadigen is geen probleem die moet toch weg ivm verbogen door aanrijding maar ik wil natuurlijk niet het balhoofd verder beschadigen.
Onder die ring zit ook nog een inbus als ik het goed heb.
Die O-ring kan je uit het randje wippen.

Ik heb hem trouwens zelf nooit los gekregen. Bij mij draaide 1 van de inbussen dol
M276 schreef:Onder die ring zit ook nog een inbus als ik het goed heb.
Die O-ring kan je uit het randje wippen.

Ik heb hem trouwens zelf nooit los gekregen. Bij mij draaide 1 van de inbussen dol
Zitten 2 kleine inbus schroefjes in, die heb ik er allebei wel uit, maar nog geen beweging. (je kan die zien aan de linkerkant van die foto)
Ik heb ook al met een stukje hout naar boven gericht geprobeerd die ring los te slaan maar ook geen resultaat.
Het grote aluminium deel (meest linkse op de foto) kun je niet losdraaien? Het lijkt namelijk verdacht veel op een Stronglight balhoofd, die moet je ook losdraaien (nadat je de borging hebt losgedraaid (maar dat heb je al gedaan). Misschien kun je iets extra kracht krijgen als je door het gat waar de ene imbus in gaat een passend stuk ijzer (draadeind of schroevendraaier) om het ding los te draaien.
beste Menno,

en/of, als je een bankschroef hebt, de fiets ondersteboven houden en dit zwarte deel in de bankschroef klemmen (moet het heel blijven, dan niet te hard aandraaien). dan tussen de vorkpoten een lat of stok steken en zo proberen de vork te draaien en daarmee het zwarte deel los te krijgen.

en/of de balhoofdbuis kort boven dit zwarte deel doorzaken en dan met los zaagblad in de vorkbuis de vorkbuis van binnenuit inzagen. zo zit de vorkbuis niet meer klem in het zwarte deel. en dan weer proberen het los te krijgen

laatste optie (wat mij betreft. dat doe als ik het uiten van krachttermen zat ben :wink: ) er mee naar de fietsenmaker en kijken/horen hoe hij/zij het doet: weer wat geleerd!

succes! hoogframe
Op foto twee zie je een zwarte ring deze moet toch zo van de vorkbuis af te schuiven zijn?
multiwgb schreef:Op foto twee zie je een zwarte ring deze moet toch zo van de vorkbuis af te schuiven zijn?
was het maar zo'n feest.
Met de hand losdraaien, ook met hulp van oude fietsband werkt niet, ik heb nog geen wd40 gebruikt, wellicht is het vast komen te zitten na toch wel lange tijd gebruik. bankschroef kan ik evt proberen maar ik wil niet de boel vernielen. Van de week dan toch maar even de FM vragen hoe dit los komt.
Dit soort balhoofden zou gewoon niet mogen bestaan, echt geen enkel voordeel aan te ontdekken.
Zover ik weet zit er op de vorkbuis geen schroefdraad. Die vulgring schuift los over de buis. Zit die vulring op de een of andere manier vast, lijkt het mij niet zo moeilijk om die ring schuin door te zagen. Graaf maar even op het internet maar ik ben geen ring met schroefdraad tegen gekomen.

Een ahead systeem heeft als voordeel dat je ontzettend gemakkelijk je stuur en stuurnok kan wisselen.
multiwgb schreef:Zover ik weet zit er op de vorkbuis geen schroefdraad. Die vulgring schuift los over de buis. Zit die vulring op de een of andere manier vast, lijkt het mij niet zo moeilijk om die ring schuin door te zagen. Graaf maar even op het internet maar ik ben geen ring met schroefdraad tegen gekomen.

Een ahead systeem heeft als voordeel dat je ontzettend gemakkelijk je stuur en stuurnok kan wisselen.
Als die gewoon los zou moeten zitten, dan zou een paar goede tikken dit wel los moeten maken, maar dat is dus niet zo, ook niet als ik behoorlijk hard op de bovenkant van de voorvork sla met een hamer. Ik zal wel bij een Gazelle fietsenmaker vragen hoe ik dit onding er af kan krijgen...
Nieuwsgierig hoe hij er nou uit moest?