Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Santos

@Max2015 je vergist je inderdaad denk ik, de Cross Lite kun je niet bestellen met derailleur.
Klopt. Het lastige van Santos is dat ze erg klantvriendelijk zijn en dat opties die niet in de configurator staan toch vaak mogelijk zijn. Dat vind ik erg goed van hun en siert Santos. Ze denken daarin erg goed mee.

Maat het is niet altijd even handig. Ze zijn ook niet zo handig met namen; veel klanten denken dat een Travel Lite een lichte fiets is, anderen denken dat de 3+ 30 inch banden heeft (2.6 heeft 26 inch, 2.8 heeft 28 inch 2.9 29 inch, dus de 3+ ...)

En inderdaad een Santos is zeker niet de goedkoopste fiets, maar ze zitten wel goed in elkaar.

Wat mij vaak opvalt is dat veel klanten denken dat idworx duurder is dan Santos, maar dat is geenszins waar. Bouw maar een Santos Travel Lite (mooie fiets!) exact op als een idworx Easy Rohler.
Daarom vind ik het goed om als klant te kiezen voor een onafhankelijk winkel (sorry voor de reclame). Dus niet een winkel met 100M2 van het merk A of een winkel met zijn eigen merk B. Met 100M2 van een merk kun je er de donder op zeggen dat dat merk daarin zelf ook heeft geïnvesteerd. En een winkel met een eigen merk zal altijd hun eigen merk verkopen (ga maar eens langs bij een Specialized store). Tenzij je natuurlijk fan bent van een bepaald merk.

En vind je Santos te duur? Tja, kijk dan eens naar merken als Koga, Tout Terrain, Jan Jansen, VSF. Dat scheelt nogal.
Het wordt mij allemaal te ingewikkeld maar 500 euro extra voor een excentrisch bottom bracket en nog wat kleinigheden slaat nergens op. 1200 euro voor wat uiteindelijk toch een chinees alu frame is vind ik ook wel stevig, als je voor dat geld zoals gezegd ook een heel chique stalen maatframe kunt hebben.
Eric Schuijt schreef: Daarom vind ik het goed om als klant te kiezen voor een onafhankelijk winkel (sorry voor de reclame). Dus niet een winkel met 100M2 van het merk A of een winkel met zijn eigen merk B.
Staat die A van merk A' toevallig voor 'Accell' dat 90% van de merken van 'een onafhankelijke winkel' beslaat ;-)

Gelukkig zijn er meer dan genoeg andere fietsen te vinden; zo heb ik gisteren nog een bagagedrager op een Salsa Fargo gezet. Dat frame is schijnbaar voor grofweg €500 dermate exclusief en hoogwaardig gebouwd dat het van de fabrikant gewoon mag (en als je de dropouts vervangt kun je er voor €50 extra een rohloff naaf in zetten).
Max2015 schreef:Toch is het vreemd want op de beurs in Utrecht hebben we ons op de stand laten voorlichten juist over de 4.29 en Cross Lite (zelfde). Het zou juist zo'n geweldige fiets zijn omdat er van alles op zou passen. Wij hebben excht niets gehoord over andere frames, duurder, problemen etc. Dat is best gek en ik zou er dus ook zó voor zijn gegaan. Want die probleem met de 4.29 zou dan dus ook gelden voor de Cross Lite of vergis ik me nu?
Dus op de beurs hebben ze niet verteld dat er haken en ogen zijn, en nu vindt je dat vreemd???
Dat vindt ik dan weer vreemd.
En naïef.

Ik denk overigens dat volgens de marketing het derailleur frame goedkoper is, en niet de Rohloff variant duurder.
cosnemo schreef:@Max2015 je vergist je inderdaad denk ik, de Cross Lite kun je niet bestellen met derailleur.
Dan hebben we waarschijnlijk staan kijken naar de Cross Lite met Rohloff en de 4.29 ook met Rohloff. Dan is er blijkbaar niets aan de hand. Maar ik was me dus niet bewust van dát verschil tussen de frames. Overigens meen ik me te herinneren dat je een Cross Lite wel met derailleur kúnt krijgen (onder het motto 'alles kan') maar ik denk inderdaad dat we naar de Rohloff stonden te kijken.
Jan Joris schreef: Mooi. Ik stel mijn Santos 4.29 samen met de Customizer op de site van Santos: “Mountain Serie 4.29 Custombuilt 2x10 derailleur / disc Basisprijs € 2599”. En dan trek ik met mijn Customizer lijstje naar de dealer die de fiets gewoon bij Santos bestelt. Bij de opties die ik ook bestelde was een bagagedrager achter.
Vreemd, als ik dit op de configurator van Santos probeer na te doen krijg ik het volgende te zien:

Afbeelding

Hoewel hier misschien slecht op leesbaar, er staat toch echt bij vermeld "geen achterdrager mogelijk".

Of hebben ze de configurator naar aanleiding van dit voorval aangepast?
@Jan Joris: ik heb zojuist contact gehad met Robbert Rutgrink nav je bericht.
Hij vraagt of je contact kunt opnemen met de winkel waar je de fiets hebt laten samenstellen, om zo samen met hen en Santos tot een oplossing te komen.

Groet, Ellen (namens Santos)
Kijk, daar zorgt dit forum dan toch wel weer voor :!:
Dat gaat goed komen.
Ha, dus als je het niet eens bent met een bepaald prijsbeleid en je maakt stennis, dan krijg je korting :D :D

Maar het is wel typisch iets voor het bedrijf Santos om het netjes op te lossen. Jammer dat de dealer dat niet zelf meteen heeft gedaan.
Eric Schuijt schreef:Ha, dus als je het niet eens bent met een bepaald prijsbeleid en je maakt stennis, dan krijg je korting :D :D

Maar het is wel typisch iets voor het bedrijf Santos om het netjes op te lossen. Jammer dat de dealer dat niet zelf meteen heeft gedaan.
Dag Eric, het kan dom klinken maar ik wil geen korting. Ik wil een uitleg waarom een fiets plots 500€ duurder wordt nadat de bestelling bij Santos is doorgegeven. En de uitleg heb ik hierboven gevonden, met dank aan allen die hebben bijgedragen aan de discussie. Ik ben geschrokken van de manier van zaken doen van Santos maar ik heb wel de beslissing genomen om de fiets aan de (uiteindelijk) aangeboden prijs te kopen.

De dealer reageerde even ontsteld als ik. Het is niet aan de dealer om Santos beslissingen terug recht te zetten.
Dan nu gewoon lekker gaan fietsen met dat apparaat! Met het idee dat als je ooit nog eens over wil op Rohloff, dat dat gewoon kan.

Post je nog eens een plaatje als je hem hebt?
Jan Joris schreef: Het is niet aan de dealer om Santos beslissingen terug recht te zetten.
Je spreekt met je dealer af dat die jou een bepaalde fiets gaat leveren tegen een bepaalde prijs.
Met de fabrikant heb je als consument niks te maken.
Hmm.. Excuses voor mijn wat late reactie op dit topic.

Een Santos stel je samen met jouw dealer. Het kan naar mijn inziens niet zo zijn dat hij gewoon domweg het lijstje wat jij ingevuld hebt in een order zet. De dealer is ervoor om ervoor te zorgen dat er de juiste keuzes gemaakt worden.

Dat Santos het niet zelf doet, wil niet zeggen dat het niet kan :) . http://www.robsbikecenter.nl/cross-lite.html . Wij hebben zelf een Cross lite (zelfde frame als 4.29) gemaakt met derailleur en een Santos drager die op een nette manier bevestigd is. Er zit wat eigen ontwerpwerk in, maar zo is die toch al geweldige fiets een stukje meer functioneler. Noem het maar eigenwijsheid van mij...

@Eric; niet elke winkel die voor een zeer groot gedeelte alleen merk S verkoopt van iets meer dan 100m2 wordt gesponsord door het merk zelf hoor. :lol: Ik merk en weet daar in ieder geval niets van.

Rob
Rob's Bikecenter
rvdh schreef: Wij hebben zelf een Cross lite (zelfde frame als 4.29) gemaakt met derailleur en een Santos drager die op een nette manier bevestigd is. Er zit wat eigen ontwerpwerk in, maar zo is die toch al geweldige fiets een stukje meer functioneler. Noem het maar eigenwijsheid van mij...
Puur uit interesse: geef je daar dan ook dezelfde garantie op als op fietsen die niet die modificatie hebben ondergaan? Stel: framebreuk. Je kunt dan niet als dealer naar Santos wijzen (waarmee ik niet wil insinueren dat jij dat zou doen, maar dat komt geregeld voor). Gewoon een nieuw frame?
Hier zijn twee foto's van de 'boosdoener' Santos. Eéntje met carbon vork en ééntje met stalen vork (+lowriders).

Na verscheidene short bikes (4-5 dagen), een fietsreis naar Praag en veel gesnor hier in de buurt kan ik rustig zeggen dat ik me een zéér goede fiets heb aangeschaft.

Bijlagen

Mooi mooi!
(Ik zie maar 1 foto echter)
Twee foto's in één bericht lukt me niet:

Bijlagen

Dat ziet er goed uit! Wissel je van voorvork als je je voortassen mee wilt nemen?