Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos - Forum Wereldfietser

Santos

Beste,

Ik heb er enige maanden overgedaan om een nieuwe trekkingfiets uit te kiezen die ook past bij mijn lokaal gebruik. Het is uiteindelijk een Santos 4.29 geworden met derailleur. Het Rohloff systeem sprak mij niet aan. Dit systeem spreekt andere mensen wel aan en dat respecteer ik.

De 4.29 wordt geadverteerd als “De robuuste bouw en de uitgebreide opbouwmogelijkheden van de 4.29 maken ‘m ook zeer geschikt als trekkingfiets. Met een bagagedrager, onze alleshouders en eventueel een vaste stalen vork maak je er een beest van een 'Adventure Bike’ van.”

Mooi. Ik stel mijn Santos 4.29 samen met de Customizer op de site van Santos: “Mountain Serie 4.29 Custombuilt 2x10 derailleur / disc Basisprijs € 2599”. En dan trek ik met mijn Customizer lijstje naar de dealer die de fiets gewoon bij Santos bestelt. Bij de opties die ik ook bestelde was een bagagedrager achter.

Reactie van Santos. Als ik een bagagedrager wil zetten op de Santos die ik bestelde dan moet ik buiten de aankoopprijs van de bagagedrager nog eens 500€ extra betalen. Het kader van de derailleurversie van de 4.29 kan het gewicht van de bagagedrager + bagage niet aan. We hebben het hier over een fiets die door Santos als “zeer geschikt als trekkingfiets” wordt geadverteerd. Dus ik moet het frame kopen die voor het Rohloff systeem is bestemd.

Is dit een goedkope manier van Santos om geld uit de zakken van de klanten te kloppen? Hebben ze misschien een te grote stock aan frames voor het Rohloff systeem waar ze vanaf willen? Is er iemand die een Santos 4.29 met derailleur of een Santos Cross Lite met derailleur (beide fietsen gebruiken het zelfde frame) met voorzieningen voor een bagagedrager achter heeft gekocht zonder die 500€ extra te moeten betalen boven de officiële verkoopsprijs? Ik vind dit in ieder geval niet netjes om na de bestelling er nog eens 500€ extra boven op te leggen.
Dat frame is daar schijnbaar niet voor ontworpen (misschien wel voor bikepacking?). De fiets wordt weggezet als mountainbike en niet als trekkingfiets, dan kom je toch eerder uit bij de travelmaster frames. Wellicht aardig om Santos te vragen wat de exacte technische reden is dat er geen bagagedrager op kan.

Ben bang dat de zoektocht naar een geschikt fiets/frame nog even door moet gaan, ik zou me goed laten adviseren door Santos, dat mag wel voor dat geld.
Hoi Jan Joris,

Doe je zelf een plezier een koop een mooie fiets met een stalen frame.
Je kunt er voldoende aanhangen en het kost zelfs minder.
In Groningen zit een zeer kundige framebouwer.
Je kunt er ook een standaard stalen frame bestellen van Surly of Thorn.

Jan
Tja. Het moet inderdaad niet gekker worden.
Had hetzelfde als eens eerder gelezen. Zie de reaktie van de verkoper :

Wouter met zijn Santos 4.29 met Rohloff en riem. Wouter wilde er een met derailleur, maar ja wij wisten niet dat de derailleur versie van de 4.29 niet stijf genoeg was om bagage mee te zeulen. Het Rohloff frame dus wel.
Dus toen wij de derailleurfiets met bagage dragers bestelden bij Santos lieten zij weten dat dat niet kon. Tja, wisten wij veel. Dus zijn wij Wouter maar wat tegemoet gekomen.
Bij de derailleur versies staat de optie voor een bagagedrager niet in de lijst, deze misvatting had dus gewoon voorkomen kunnen worden.
Heb het ook wel eens gelezen ja.

Heb je al eens een Avaghon X29 overwogen? Die kan wel gewoon met derailleur geleverd worden zonder dat dat beperkingen oplevert.

Als het bij Santos moet blijven, is een Travelmaster 3+ er misschien met een derailleur?
inderdaad, wij hadden een klant die dat wilde (dus de 4.29 met derailleur als reisfiets gebruiken)

Pas bij onze bestelling werd het ons ook duidelijk gemaakt dat er twee verschillende frames zijn. De klant heeft toen voor Rohloff gekozen en wij hebben het verschil in meerprijs gedeeld :(

Tja, en eigenlijk is er geen alternatief (ook al zullen andere andere merken aanraden) want de 4.29 is een geweldig mooie fiets die erg goed rijdt. En ik vind Firmtec remmen erg mooi en goed (en Firmtec is een beetje een Nederlands product).
Jan van den Berg schreef: Je kunt er ook een standaard stalen frame bestellen van Sully of Thorn.
Lokale trails rippen, reizen met of zonder dragers, fenders, bikepacken, derailleurs, Rohloff, singlspeed.... Surly Ogre? 8)
Erg vreemd. Als ik in hun customiser kijk en naar hun frames kijk, zie ik bij de 4.29 maar één frame aangeboden worden.

Wat ik ook zie is dat zij voor zo'n frame 1200 euro rekenen. Voor dat geld heb je een enorme keus aan weergaloze frames.

Mijn duurste fame ooit wat ik gekocht heb was 1300 euro, maar daar zitten wel S&S koppelingen in die een meerprijs van 500 à 600 euro representeren. Bovendien werden er nog wat extra zaken meegeleverd, zoals een voorvork en een zadelpen.

Tijdens mijn recente zoektocht is het mij overigens opgevallen dat een derailleur frame vinden een stuk makkelijker is, dan het vinden van een frame met een excenter (voor een Rohloff).
Santos is duur, en voor dat geld koop je inderdaad ook ongeveer een prachtig stalen maatframe. Maar daar ging het even niet om. Ik vind dat Eric het keurig heeft opgelost, al zal hij ook niet blij zijn geweest met de verrassing.
Wim schreef:Ik vind dat Eric het keurig heeft opgelost, al zal hij ook niet blij zijn geweest met de verrassing.
Ik denk dat je het nu hebt over Wouter, waar jumbo naar refereerde?
Jan Joris schreef:Is dit een goedkope manier van Santos om geld uit de zakken van de klanten te kloppen?
Als de leverancier niet kan/wil leveren wat je gekocht hebt, is dat zonder meer reden om de koop af te blazen. Als de koop vastgelegd is, kun je de leverancier overigens ook dwingen zijn belofte na te komen. Dat het nakomen van een deal wat nadeliger uitpakt is dan jammer voor hen. Wat dat betreft had het nog keuriger geweest als Eric de volledige kosten op zich had genomen.
Jan Joris schreef:Hebben ze misschien een te grote stock aan frames voor het Rohloff systeem waar ze vanaf willen?
Ik denk eerder dat zij vol op de Rohloff/belt toer zijn gegaan, en dat de derailleur een stiefkindje is bij hen.
Ik zou de order gewoon annuleren en nog even nadenken over het hoe en wat.

Geldklopperij vind ik wat beladen omdat Santos dit niet expres vaag zal houden om die 500,- los te peuteren, maar dat het qua info op de website hier ergens aan schort lijkt me evenzeer evident, vooral omdat het dus al vaker gebeurd.'

Terug naar het tekenbord en kijken wat er allemaal mogelijk is bij Santos en bij andere merken.
Is voor die 500,- de derailleur ook ingewisseld voor een rohloffnaaf of gaat het echt alleen om het frame? Als in: het wordt dan een rohloff frame met daarop een derailleur, of wordt het nu een frame met naaf?
Travelmaster schreef:Is voor die 500,- de derailleur ook ingewisseld voor een rohloffnaaf of gaat het echt alleen om het frame? Als in: het wordt dan een rohloff frame met daarop een derailleur, of wordt het nu een frame met naaf?
Het wordt een rohloff frame met daarop een derailleur. :shock:
Da's ronduit raar van Santos dan, en bijna misleidend. Ik snap ook werkelijk waar niet waar dan die 500,- extra vandaan komt. Ik heb Santos hoog zitten maar hier vallen ze wel een beetje door een mandje voor mij.

Zoiets kan voorkomen worden door zoiets duidelijk op de website te vermelden. Als de dealers het nog niet eens weten, klopt er iets niet. En als je er open kaart over speelt, doet niemand moeilijk. Bijna niemand, want het blijft een Santos.
Steviger frame dat - in tegenstelling tot de mtb only versie - ook een ebb heeft. Niet onlogisch allemaal, maar het had wat duidelijker op de site vermeld lunnen worden.
Travelmaster schreef:Da's ronduit raar van Santos dan, en bijna misleidend. Ik snap ook werkelijk waar niet waar dan die 500,- extra vandaan komt.
Dat is dan een frame die niet uit serie komt.

Maatwerk is duur, juist voor een kleine onderneming als Santos omdat die het moeten inkopen (Ze lassen zelf niet).
Ik heb Santos hoog zitten maar hier vallen ze wel een beetje door een mandje voor mij. Zoiets kan voorkomen worden door zoiets duidelijk op de website te vermelden. Als de dealers het nog niet eens weten, klopt er iets niet. En als je er open kaart over speelt, doet niemand moeilijk. Bijna niemand, want het blijft een Santos.
Ja, als zoiets blijkbaar al eerder is voorgekomen informeer je in ieder geval je dealers met een kort mailtje. Kleine moeite, scheelt iedereen veel irritatie.

Ik zou sowieso even op de rem trappen als consument. Zowel binnen als buiten Santos zijn er alternatieven.
Het is voor mij een raadsel hoe de customizer een bagagedrager op de derailleur-versie van de 4.29 krijgt geprutst want op het standaard-lijstje kán dat helemaal niet. Dat is dus in de winkel al fout gegaan (naar ik aanneem door opperste welwillendheid).
Kennelijk komt de Rohloff-met-riem op een afwijkend 4.29 frame, want waarom kan daar wel en bij de rest van de 4.29-versies geen bagagedrager? Dat is minimaal opmerkelijk.

Ik zou het sowieso professioneel van Santos vinden als ze op hun website een pagina besteden aan de zakelijke kant van de koop van een fiets. Iets over procedures, levertijden, aanbetalingen, geschillen, verantwoordelijkheden e.d. Dat houdt m.i. de verstandhoudingen helder.
Toch is het vreemd want op de beurs in Utrecht hebben we ons op de stand laten voorlichten juist over de 4.29 en Cross Lite (zelfde). Het zou juist zo'n geweldige fiets zijn omdat er van alles op zou passen. Wij hebben excht niets gehoord over andere frames, duurder, problemen etc. Dat is best gek en ik zou er dus ook zó voor zijn gegaan. Want die probleem met de 4.29 zou dan dus ook gelden voor de Cross Lite of vergis ik me nu?