door
Mar » zo 23 apr, 2017 08:14
Wim schreef:Hoeveel bagage wil je dan meenemen?
(...)
Als je klein bent zijn kortere cranks van bijvoorbeel 160 mm ook een goed plan.
85 kg moet voor mij probleemloos kunnen. De grootste maat van
Woom Bikes gaat tot 90 kg. Dat houdt niet over.
Kleinere cranks zijn bij jeugdfietsen zeker te vinden: zadelhoogte en crankmaat komen uit op een max van ca 70 cm resp. 150 mm. De verhouding van de beoogde fietser op deze 26-er lijkt mij daarmee vergelijkbaar met die van een kleine volwassene op een 28-er.
Een andere kanditaat zou een 26-M van
Pyrobike kunnen zijn. Cranklengte is dan al 170 mm. (Hun grootste maat 26 L is net zo groot als de gangbare kleine trekkingfiets met een bovenbuislengte van 568 mm en zie ik als een fiets voor jongens die in de groeispurt zijn beland.) Charmant is de derailleur van 2/11. Door de betere kwalititeit en met verdere aankleding komt de prijs uit op zo'n €1000 vanwege toevoegingen als een deugdelijke achterdrager en, wat mij betreft, verlichting, ander zadel en standaard. Vertrouwend op Deutsche Qualität klinkt dit concept me niet verkeerd in de oren, gesteld dat de belastbaarheid tenminste 90 kg is.
Maar dan....Verkrijgbaarheid is in Nederland zeer beperkt en in Duitsland beperkt. Proefritjes worden dus 'lastig' en ik ga uit van aanschaf alleen op bestelling. Van aanbetalingen weet ik niets, maar ik denk dat het risico niet bij de fabrikant ligt.