door
Dorenda » di 02 mei, 2017 08:31
Eric Schuijt schreef:Turkije is goedkoop, maar je kan het ook zo duur maken als je zelf wilt. Met 15 tot 20 euro per dag moet je het zeker redden als je kampeert.
15-20 euro? Wij hebben met z'n tweeën in drie weken in Turkije geloof ik samen zo rond de 200-250 lira uitgegeven.
We hebben alleen gekampeerd (wild of in iemands tuin) en bij mensen gelogeerd (in Istanbul via WarmShowers, later een paar keer bij mensen die ons spontaan uitnodigden), we hebben zelf gekookt, behalve als we bij iemand logeerden en daar eten kregen. Een paar keer hebben we wat te eten gekocht langs de weg.
Vanaf Samsun hebben we langs de Zwarte Zee gefietst. Eerder hebben we wild gekampeerd en dat was geen enkel probleem, maar langs de Zwarte Zee was het moeilijker om geschikte plekken te vinden. Als je niets vindt, is een optie om een zijweg in te rijden en mensen te vragen waar je kan kamperen. Zo hebben we een keer in iemands tuin gekampeerd, op het grasveld voor een theehuis in a dorpje, en op een kleine afgraving vlak naast iemands tuin (de enige vlakke plek in de omgeving).
Ik vond overigens na enkele dagen langs de Zwarte Zee fietsen de lol er wel een beetje afgaan. Je zit een beetje gevangen op de weg tussen de vangrails of hekjes, er staan overal huizen, ook tussen de steden in (dus weinig echte natuur) en ze zijn kwa architectuur niet echt interessant, en vooral het constante voorbijrazen van auto's... Het laatste stukje (vanaf Of) was veel rustiger en minder dicht bevolkt. Dit klinkt alsof het allemaal verschrikkelijk is, maar dat was het niet. Maar ik was toch blij toen we in Georgië weer op wat kleinere en rustigere wegen kwamen.