Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Systemen bevestiging stuurtassen. - Forum Wereldfietser

Systemen bevestiging stuurtassen.

Inmiddels heb ik een redelijke fiets gevonden voor meerdaagse fietstochten. Helaas wel een geveerde voorvork. Aan de positieve zijde een Rohloff naaf. Bagage gaat voorlopig in kleine geleende achtertassen en een stuurtas, eventueel gecombineerd met een frontrack. Ik heb geen probleem dat het gewicht voor wat hoger zit, vroeger wel geren op een echte transportfiets met 50 kg. voorop.
Vragen:
- Ik ken het klick fixsysteem. Zij er nog andere systemen die wellicht beter zijn voor een stuurtas?
- Zijn er buiten Ortlieb nog andere goede opties?
Pigion
Als je een al klikfixding op je stuur hebt zitten is het handig om te weten dat veel Ortliebstuurtassen daar direct op kunnen.
De stuurtassen van Vaude hebben voor zover ik weet ook allemaal een klickfixaansluiting. Deze zijn zowel qua prijs als qua kwaliteit vergelijkbaar met Ortlieb.
Bij voorbaat mijn excuses, maar ik kaap even je topic. Ik ben namelijk zelf er nog niet uit of ik een stuurtas wil (ik kijk nu naar de Ultimate Plus van Ortlieb), omdat ik twijfel of zo'n stuurtas niet ongelooflijk gaat rammelen wanneer ik over kasseien of onverharde paden fiets. Of is zo'n klick-fix-systeem (met zo'n ijzerdraadje over je stuur en stuurpen) sterk genoeg om dat rammelen te voorkomen? Wat is jullie ervaring?
Ik heb een AGU stuurtas die aan het stuur geklickfixt zit. Het enige gerammel ontstaat als ik mijn stuurtas niet deugdelijk inricht, maar de verbinding tussen tas en stuur rammelt niet.
PeterVanRijn schreef:(...) maar de verbinding tussen tas en stuur rammelt niet.
Dank voor de info!
De Brooks Isle of Skye stuurtas is ook een hele goede en werkt ook met het Klick Fix systeem.

De inhoud is 9 liter en er kan nog een gereedschapstasje voorop de stuurtas bevestigd worden. Ik heb een 1.5 liter Brooks Challenge L tasje op de stuurtas zitten. Samen dus 10.5 liter. In dat gereedschapstasje past een Lezyne Road drive S mini pomp , 3 kunstof bandenlichters , een lijm tube , een multitool , een tang om glas uit de buitenband te trekken en plakkers

Ik ben super tevreden over de stuurtassen. 100% waterdicht en zeer degelijk gemaakt.

Omdat je op Google geen afbeelding kan vinden van de stuurtas met een gereedschapstasje plaats ik hier een foto :)

Afbeelding
Je wilt geen al te grote stuurtas, want dat beïnvloedt het stuurgedrag van je fiets.
Zo'n stuurtas met rugzak lijkt mij helemaal niks en dan ook nog met zwaar gereedschap ver voor het ophangpunt??? Wie bedenkt zoiets. Zware spullen moet zo laag mogelijk zitten en dicht aan de ophangpunten. In een tasje in/aan het frame zou ook goed gaan. Ik woon een beetje ver van Utrecht of A'dam om daar eens ideeën op te doen.
Pigion
Het enige dat aan een goed gemonteerde stuurtas rammelt is de inhoud. Het kan dus geen kwaad om daar even mee te testen (bv. geen opinel tegen het doosje van je bril ofzo).

Verder kan ik een stuurtas alleen maar aanraden. Op fietsreis stop ik er steeds alles in dat écht niet kwijt mag (fototoestel, paspoort, gsm, geld ...) en is dat het enige dat ik moet meenemen als ik een winkel binnenloop, in de tent kruip ...