Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies aanschaf randonneur - Forum Wereldfietser

Advies aanschaf randonneur

Beste Wereldfietsers,

Na enige tijd zoeken en mee lezen op het forum heb ik na de wereldfietservakantiebeurs besloten ook een account aan te maken.

Momenteel zijn mijn vriendin en ik van plan een "echte" vakantiefiets aan te schaffen na afgelopen zomer op onze racefietsen vanuit de Dordogne terug naar Nederland gefietst te zijn. Hier zou ik echter zeker nog wat advies bij kunnen gebruiken, ik zie door de bomen het bos niet meer. We zijn op zoek naar een "ouderwetse" (stalen) randonneur met verlichting en het liefts STI shifters, deze lijkt in Nederland alleen niet makkelijk te vinden. Over de fietsen die ik dan tegen kom hoor ik hele wisselende geluiden. Bijv: de een vindt de Surly Long Haul trucker een top fiets, de andere vindt de fiets veel te slap.

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Primair voor vakanties en op termijn voor woon/werkverkeer. Afgelopen zomer hebben we ongeveer 1400km gefietst en komend jaar willen we tussen de 1000 en 1300 km fietsen in Noorwegen.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Afgelopen jaar hebben we op de racefiets goed doorgefiets. Echter ben ik wel op zoek naar een fiets die iets meer comfort bied maar wel dropbars heeft.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Sportief, dus met dropbars maar niet overdreven laag.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Ja, juist voor Noorwegen zouden we graag fietsen met dynamo en verlichting willen ivm de vele tunnels.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Primair verhard, maar het is wel fijn als de fiets bijv wel stevige gravel padden aan zou kunnen.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Afgelopen jaar zijn we dus van de Dordogne naar Amsterdam gefietst. Dit jaar gaan we in Noorwegen fietsen, er wordt dus veel geklommen met de fietsen en met de fietsen gevlogen.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
We kamperen met alle spullen zelf mee.

JE LICHAAMSLENGTE & gewicht
Dit is een van de grote issues, ik ben 195cm lang en weeg 110kg. Standaard fietsen die tot 120kg kunnen hebben zijn dus eigenlijk geen optie.

JE LICHAAMSBOUW
Ik ben redelijk normaal geproportioneerd, maar heb wel een iets langer dan gemiddeld bovenlichaam.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Vorig jaar hadden we pp ongeveer 20kg mee. Dit jaar zal het weer zoiets zijn.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Amsterdam

WAT IS JE BUDGET?
1200-1500 euro.

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Ik heb nog geen hele uitgebreide fietsvakantie ervaring, maar fiets wel al mijn hele leven en spin(Wattbike) in de weekenden.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
80-100km

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Meeste klein onderhoud kan ik zelf. Dus spaken vervangen, banden plakken etc.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Ik heb o.a. gekeken naar:
de Genesis Tour de Fer 20 http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adv ... -de-fer-20
de Salsa Marrakesh http://salsacycles.com/culture/introducing_marrakesh
de Surly Long Haul Trucker http://surlybikes.com/bikes/long_haul_trucker
de Specialized AWOL Elite https://www.specialized.com/us/en/bikes ... nture/awol

Issue lijkt echter te zijn dat de meeste bovengenoemde fietsen niet in Nederland beschikbaar zijn.

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Idealiter wel, maar dit lijkt niet binnen budget te passen.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD
Tijd is geen groot probleem. Wel gaan we al in July weg.

Hartelijk dank alvast voor jullie hulp.
Mooi die eerste, lijkt me een goede afmontage ook. Keek je al eens naar Trek? Bijvoorbeeld https://www.12gobiking.nl/trek-crossrip-ltd-2016 Er staat een test op http://www.oppad.nl/?uitrusting=test-tr ... fiets-2014 van een eerder model maar gaat dus ook alweer even mee.
De fietsen die je noemt verschillen wat: je hebt de gravel/adventure fietsen en de echte tour fietsen. Het verschil gaat vooral het gevoel zijn wanneer ze geladen zijn: de gravel adventure fietsen zijn dan "overladen" de tour fietsen zijn dan "optimaal" geladen.
De genesis Cdf en de awol behoren tot de lichtere types, De LHT en Marrakesh tot het tweede.

Ik heb zelf een genesis CdA en een Surly LHT en dat verschil is er echt. Voor het gebruik dat je beschrijft zou ik eerder denken dat je op zoek bent naar het stevigere type. In dat geval kan je ook de Soma Saga en VSF TX randonneur aan je lijstje toevoegen. Belangrijkste verschil tussen fietsen in deze categorie is de ruimte voor banden: een LHT slikt 42 mm met spatborden, een soma saga 35-38 geloof ik.

Nu, voor je echt gaat elimineren, zou ik je adviseren om met een voorbeeld van elk type eens te gaan rijden. Dan weet je of je kan leven met het wat slomere karakter van fietsen type LHT. Want naast een racefiets voelt zo'n LHT toch wel een beetje lui aan.

Online reviews vergelijken is inderdaad niet eenvoudig, zeker als het over stijfheid gaat. Een LHT is veel stijver dan een oude stalen racefiets en dat is voor mij meer dan voldoende stijf. Maar je krijgt een LHT wel degelijk aan het oscilleren als je op slecht wegdek rijdt en je bagage wat slordig zit. Ik verwacht dat een alu Santos TM dat veel minder snel zal doen. Het hangt dan af van de reviewer wat hij/zij als aangenaam ervaart. Ga er maar vanuit dat een fiets enkel slecht is als iedereen hem slecht vindt, als de meningen uiteenlopen, dan moet je gewoon trachten een proefrit te regelen.
Volgens mij verkocht de vakantiefietser in Amsterdam de Surly LHT. Weet niet hoe dat nu zit.
quote="Mark119"
>We zijn op zoek naar een "ouderwetse" (stalen) randonneur met verlichting en het liefts STI shifters en dropbars
> Primair verhard, maar het is wel fijn als de fiets bijv wel stevige gravel paden aan zou kunnen.
> Noorwegen fietsen, er wordt dus veel geklommen
> We kamperen met alle spullen zelf mee. 20 kg.

>Dit is een van de grote issues, ik ben 195cm lang en weeg 110kg.
Daarmee heb je inderdaad een zwaar punt. Stalen fietsen in zulke grote maten hebben gewoon heel vaak een problematische onstijfheid. De fietsen waarnaar je linkt hebben vrijwel allemaal een slank uitgevoerd frame. Dus ik zou persoonlijk in real life bewijs willen hebben dat zo'n fiets in een grote maat mét jouw bagage nog goed rijdt.
Anders kom je vrijwel onvermijdelijk terecht bij de merken met degelijke reisfietsen zoals Santos en Avaghon, hoewel er op dit forum ook een lang iemand is die zijn Sanots heeft ingeruild...

>>WAAR WOON JE
> Amsterdam
Voor de hand ligt om bij De Vakantiefietser te gaan kijken.

>>WAT IS JE BUDGET?
>1200-1500 euro.
Heel lastig.
Ik denk aan deze: https://www.fahrradmanufaktur.de/nl/kat ... -gang-hs22
Maar een echte schoonheid is het niet.

>>WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
>Ja
Dat kan voor dat bedrag natuurlijk wel. De markt is echter heel klein want lange zware mensen die tevreden zijn met hun fiets zullen die pas wegdoen als het echt nodig is.

>Tijd is geen groot probleem. Wel gaan we al in July weg.
Dat is tijd echt wel een punt. Bij meerdere merken vakantiefietsen heb je levertijden van maanden. Je wilt bovendien graag een aantal keren een dagje met de fiets gefietst hebben om de nieuwigheidsprobleempjes op te lossen.
Helaas is de keus aan zulke randonneurs in Nederland klein. Zelf heb ik ook een randonneur met racestuur (maar met 26 inch wielen) en ik blijf het het fijnste type vinden. Je hebt twee problemen: je lengte/gewicht en je budget. Voor dit gebruik en bij jouw gewicht wil je denk ik een fiets waar ook met spatborden echt brede banden op passen (50 mm). Verder heb je sterke wielen nodig. Vroeger ging dat met 48 spaken, maar betaalbare naven voor 48 spaken zijn er niet of nauwelijks meer. Een andere optie is dan 26 inch wielen (die zijn wat sterker) met zware downhill velgen. Dat ziet er bij jouw lengte wat raar uit, maar is wel functioneel. Een goede wielbouwer is wel een vereiste.
Remmen. Op zulke randonneurs zaten traditioneel cantilever remmen, maar bij jouw gewicht is dat wat marginaal. V brakes met de speciale Tektro grepen voor racesturen zijn dan beter, maar niet te combineren met sti.
Verlichting. Dan heb je het liefst over een naafdynamo. Kant en klaar afgemonteerde fietsen hebben dat vaak niet, en dat kan dus uitdraaien op een nieuw wiel. Voor die enkele tunnel kun je ook werken met een goed batterij licht, of een traditionele dynamo. Niet dat je in mijn ervaring veel zult zien in zo'n tunnel, zelfs niet met de beste lampen (je komt uit de felle zon).
Cranks. Bij jouw lengte horen eigenlijk langere cranks (minimaal 180 mm). Dan moet de trapas wel voldoende hoog zitten.
Frame. Ja en dit is dus het lastigste. Het moet zoals gezegd echt wel redelijk stijf zijn, dus minstens extra oversized (35 mm onderbuis). Ik zou ook eens kijken naar een Thorn Sherpa frame. Ik weet niet of die er ook nog in jouw maat zijn, maar je kunt het m-gineering vragen (die kan ze ook opbouwen). Een los frame is misschien sowieso te overwegen, omdat je ook wel wat eigen wensen voor de afmontage hebt.
Als ik meer tijd heb zal ik nog wel verder kijken.
Wim schreef:Verlichting. Dan heb je het liefst over een naaafdynamo. Kant en klaar afgemonteerde fietsen hebben dat vaak niet, en dat kan dus uitdraaien op een nieuw wiel. Voor die enkele tunnel kun je ook werken met een goed baterij licht, of een traditionel dynamo. Niet dat je in mijn ervaring veel zult zien in zo'n tunnel, zelfs niet met de beste lampen (je komt uit de felle zon).
+1
Ik zou niet speciaal voor Noorwegen een naafdynamo overwegen als je een nieuwe fiets koopt, tenminste als dit je keuze beperkt en er hangt ook een prijskaartje aan. Zit dit op je (2e handsfiets): doen, mooi meegenomen, bijzonder handig voor woonwerkverkeer! Maar in Noorwegen mag je vaak helemaal niet op de fiets door autotunnels, en is er meestal wel een alternatieve oude weg (boven)langs, die bovendien veel mooier is. In elk geval hoefden wij in onze twee weken Noorwegen in 2014 niet door een enge tunnel (maar dat is ook een kwestie van voorbereiden).

Edit: Bij nader inzien kwamen we wel door een paar tunneltjes toen we van het Lysefjord (bij Stavanger) naar boven gingen. Maar die waren kort, er rijdt nauwelijks iemand, en je kunt met een simpel batterijlampje echt wel toe.

Afbeelding
Ik heb zelf (1,99 m; 100 kg) vorig jaar een Fuji Touring aangeschaft. Die is er in maat 64. Geen STI maar bar end shifters. De fiets is gemiddeld afgemonteerd, wat voor mij betekent dat ik een set andere wielen met naafdynamo heb laten bouwen. Dat gaat nog binnen jullie budget.
De fiets is lang niet zo stijf als mijn Santos, en is daarom minder geschikt voor het meenemen van heel erg veel bagage (Santos had bijvoorbeeld geen probleem met 25 kg bagage + 150 kg berijder + 40 kg fietskar). Wanneer je probeert de hoeveelheid bagage aan de achterkant te beperken heb je volgens mij minder last van instabiliteit. Dit geldt natuurlijk ook voor veel andere slanke stalen randonneurs.
Wat betreft het kopen van een fiets die niet in Nederland verkrijgbaar is: je kunt deze fietsen vaak wel via internet bestellen, bijvoorbeeld via justpedal.nl. Je kunt de fiets passen en hem eventueel terugsturen als het niet gaat werken. Een enorm gedoe natuurlijk, maar het kan in principe wel.
Ik ben zelf 1.98 en in het bezit van een surly orge, een denk ik te onderschatte fiets voor een redelijke prijs.

Dikke banden geen probleem, super stijf, sportieve zit, genoeg plek voor alle soort rekjes die je maar kan bedenken. Ik heb maat xxl en die is perfect. Het enige nadeel is een standaard maar verder top!!

Jerry
Misschien is de Trek 920 een idee.
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 2999-2017/
Volgens Trek geschikt voor 136 kg.
(De Trek 520 gaat maar tot 125 kg)

By the way. De fietsen die je zelf noemt zijn gewoon verkrijgbaar in Nederland. De merken hebben dealers in Nederland.
Max2015 schreef:Mooi die eerste, lijkt me een goede afmontage ook. Keek je al eens naar Trek? Bijvoorbeeld https://www.12gobiking.nl/trek-crossrip-ltd-2016 Er staat een test op http://www.oppad.nl/?uitrusting=test-tr ... fiets-2014 van een eerder model maar gaat dus ook alweer even mee.
Misschien is de Trek 920 een idee.
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 2999-2017/
Volgens Trek geschikt voor 136 kg.
(De Trek 520 gaat maar tot 125 kg)
Ik heb bij Trek gekeken naar de 520 en de 920. Nadeel van de Crossrip lijkt me vooral de carbon voorvork waardoor je beperkt wordt in de hoeveelheid bagage die je kan meenemen. De Trek 920 vind ik ook een mooie fiets, de bar end shifters leken me minder fijn, maar misschien moet ik daar over heen stappen...
By the way. De fietsen die je zelf noemt zijn gewoon verkrijgbaar in Nederland. De merken hebben dealers in Nederland.
Klopt, ik heb alleen bijv voor de Awol en de Tour de Fer nog geen dealer gevonden die de fiets ook daadwerkelijk op voorraad heeft
EnriceV schreef:Ik heb zelf een genesis CdA en een Surly LHT en dat verschil is er echt. Voor het gebruik dat je beschrijft zou ik eerder denken dat je op zoek bent naar het stevigere type. In dat geval kan je ook de Soma Saga en VSF TX randonneur aan je lijstje toevoegen. Belangrijkste verschil tussen fietsen in deze categorie is de ruimte voor banden: een LHT slikt 42 mm met spatborden, een soma saga 35-38 geloof ik.
De VSF TX randonneur zou idd wel een optie kunnen zijn. Ik had deze in eerste instantie niet meegenomen omdat de meeste andere fietsen in die prijs klassen schijf remmen hebben. De Soma zou lastiger worden omdat deze nog helemaal opgebouwd moet worden.

Waar heb jij je Genesis gekocht en hoe tevreden ben je met de fiets?
Leon schreef: Dit is een van de grote issues, ik ben 195cm lang en weeg 110kg.
Daarmee heb je inderdaad een zwaar punt. Stalen fietsen in zulke grote maten hebben gewoon heel vaak een problematische onstijfheid. De fietsen waarnaar je linkt hebben vrijwel allemaal een slank uitgevoerd frame. Dus ik zou persoonlijk in real life bewijs willen hebben dat zo'n fiets in een grote maat mét jouw bagage nog goed rijdt.
Anders kom je vrijwel onvermijdelijk terecht bij de merken met degelijke reisfietsen zoals Santos en Avaghon, hoewel er op dit forum ook een lang iemand is die zijn Sanots heeft ingeruild...
Helemaal mee eens, ik merk alleen dat een fiets op voorraad vinden nog erg lastig is. Ik las ook dat er weinig verschil tussen aluminium en staal zit. Maken de oversized alu frames dan toch dat deze stijfer is?

Tijd is geen groot probleem. Wel gaan we al in July weg.
Dat is tijd echt wel een punt. Bij meerdere merken vakantiefietsen heb je levertijden van maanden. Je wilt bovendien graag een aantal keren een dagje met de fiets gefietst hebben om de nieuwigheidsprobleempjes op te lossen.
Goed punt, dit weekend maar even naar de vakantiefietser dan.
Mark119 schreef:Ik las ook dat er weinig verschil tussen aluminium en staal zit. Maken de oversized alu frames dan toch dat deze stijfer is?
In principe wel. Ik heb echter ook eens op een kleine alu oversized fiets gereden (op verzoek van de eigenaar) die ook bar slap bleek. Dat was geen speciale extra light uitvoering of zo. De conclusie die ik daar uit kan trekken is dat materiaal en buisdiameter op zich nog niet bepalen of een fiets voldoende stijf is.
Hier ook een langer persoon (1.93) met een Surly Ogre. Ik heb het frame bij Jelle van justpedal.nl vandaan. Net als de Surly voor mijn vriendin. Bij Jelle kan je gewoon langs in zijn winkel (op afspraak) en daar kan je in de omgeving een testronde rijden. Overigens is hij ook een meter of twee en niet licht gebouwd dus hij kan je vast vertellen welke Salsa, Soma of Surly voor jou zou kunnen werken.
Mark119 schreef: Waar heb jij je Genesis gekocht en hoe tevreden ben je met de fiets?
Ik ben nu een genesis croix de fer aan het opbouwen. Ik heb het frame gekocht bij erveha bikes in Ede. Een betrouwbaar adres voor genesis fietsen en frames in Nederland.
Mark119 schreef:Waar heb jij je Genesis gekocht en hoe tevreden ben je met de fiets?
Ik kocht hem online bij tweeks cycles. Geen vertrouwd adres, maar de prijs was niet te verbeteren: ik kocht in oktober 2015 de 2014 versie voor net geen 700 euro.

De keuze voor de fiets was vrij simpel: van alle fietsen die in de prijsklasse en geometrie die ik zocht vielen, kan de cda de breedste banden aan (breder dan de cdf). Standaard liggen er 45's of zoiets op en er is ruimte voor meer.
Ik heb de fiets gebruikt als dagelijkse fiets gedurende een jaar en heb er twee keer een +400km rit op 24 uur mee gedaan. Voor mij voldoet ie aan de verwachtingen, de claris groep werkt super. Het balhoofdstel heb ik moeten vervangen, mogelijk omdat ik verondersteld werd om het in te vetten bij montage en ik heb dat toen niet gedaan (de fiets kwam in een doos aan met het stuur gewoon gedraaid). Na een jaar altijd buiten was het alleszins een hoop roest. Wielen en remmen zijn goed, trapas en pedalen zijn volgens mij een beetje goedkoop, die zijn nu na +/- 12000 km wel naar het einde van hun leven aan het evolueren. Maar he, voor zo'n prijs verwachtte ik nu ook geen wonderen. Ben dus zeker wel tevreden over mijn aankoop.

(aanpassingen die ik deed: banden 32 mm + spatborden, remmen naar TRP Hy/Rd (omdat ik ze toch had liggen) en voornaaf omgespaakt naar naafdynamo SD-8)
Mocht je meer willen weten over de Surly Cross Check dan mag je me altijd even een berichtje sturen. Heb deze zelf als vakantiefiets opgebouwd afgelopen winter en inmiddels zo'n 2.000km mee gefietst. Totale kosten waren ca. €1.700,- maar kan zeker goedkoper (afgemonteerd met Thomson, SRAM 11s, M-gineering wielen etc).
Ik ben een fan van de cross check. Maar zou hij wel stijf genoeg zijn voor zo'n grote en zware berijder plus bagage? Is de Trucker dan toch niet geschikter?
Hoi Mark,
Zelf heb ik twee randonneurs, een m-gineering en een Surly LHT.
De m-gineering heb ik recentelijk omgebouwd tot chique fiets voor snelle tochten.
Het frame van de LHT heb ik vorig jaar gekocht bij Marten Gerritsen (m-gineering) en verder zelf naar wens opgebouwd. Wanneer je een beetje handig bent is dit hartstikke leuk om te doen.
Bij beide fietsen maak ik gebruik van een nitto racebocht in combinatie met een 9 speed versnellingsapparaat en v- brakes. Voor de commandeurs heb ik overigens een aparte adapter laten maken welke bevestig is op het balhoofd.
Met de Surly LHT heb ik vorig jaar door Noorwegen, Finland, Rusland, Baltische staten tot aan Gdansk gefietst. Hierbij heb ik geen enkel probleem ondervonden, de fiets voelt goed aan en doet waarvoor hij bestemd is. Op mijn tochten heb ik al een redelijk aantal enthousiaste LHT fietsers ontmoet.
Het klopt wel dat de LHT een wat lui karakter heeft maar hij stuurt strak. Het gaat immers niet om snelheid maar om het beleven van een fijne fietsvakantie. Dat het frame iets minder stijf is dan dat van een tractor als de Santos zal wel. Ik denk dat een stalen frame daarentegen iets toegefelijker is dan aluminium en hierdoor uiteindelijk prettiger fiets.
Succes met je keuze en als je de fiets wilt bekijken ben je welkom.

Jan