Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Station Heerlen - Forum Wereldfietser

Station Heerlen

Zaterdag 1 april 2017 (geen grapje) arriveerde ik om 11.56 uur op perron 5 van het station in Heerlen. Blijkt dat de lift daar kapot is en ik de trap moest nemen. Op zich niet erg, want ik kan mijn fiets wel omhoog duwen. Maar de fietsgoot is daar zo dichtbij de zijkanten van de trap gemonteerd, zodat het rechter pedaal tussen de panelen vast kwam te zitten. Dan maar de fiets uit de goot halen en verder dragen. Fiets 12 kilo en bagage 14 kilo, geen probleem. Maar het gaat om de onhandige constructie van de trap. Bij het naar beneden gaan ontbreken op alle trappen van dit station de fietsgoten aan de rechterkant (dus links als je naar boven loopt). Houdt ProRail helemaal geen rekening mee met de breedte van fietsen inclusief pedalen bij het monteren van de fietsgoten?
De lift aan de stationskant functioneerde wel goed. En zodoende fietste ik weg richting Valkenburg.

Afbeelding
Nee Martin,
Prorail houdt geen rekening met de breedte van de fiets bij het plaatsen van fietsgoten. Het laatste voorbeeld: station Breda.
Het station Heerlen heeft op dit moment diverse noodvoorzieningen, omdat het station samen met de omgeving ingrijpend wordt verbouwd. De stad Heerlen wil hier een verbeterd imago opbouwen. De ontwikkeling van de stationsomgeving Maankwartier heeft echter forse achterstand opgelopen. Daardoor kan men ook op het station niet verder. Ondertussen krijgen de tijdelijke liften steeds meer last van storing. Vorig jaar had ik moeite om de Duitse kaartjesautomaat te vinden. Deze was verplaatst naar een onmogelijke plek buiten het station. Ik ben benieuwd waar deze automaat nu staat.
arnob schreef:Nee Martin,
Prorail houdt geen rekening met de breedte van de fiets bij het plaatsen van fietsgoten. Het laatste voorbeeld: station Breda.
Een van de weinige positieve uitzonderingen is station Weert. Hier hoef je je fiets niet zo scheef te houden als gebruikelijk. Bovendien is er aan beide kanten van het middelste traphek een goot. Al was het nog beter geweest als dat middelste traphek er niet had gestaan.

Afbeelding
Je kunt dus altijd je fiets rechts van je naar boven duwen of naar beneden laten rollen.
Overigens heeft station Weert een lift.
keesswart schreef:Al was het nog beter geweest als dat middelste traphek er niet had gestaan.
Zou ik toch maar niet weghalen, want als er twee fietsers tegelijk naast elkaar omhoog en omlaag gaan, dan kunnen de sturen in elkaar haken. :wink:
bert sitters schreef:Het station Heerlen heeft op dit moment diverse noodvoorzieningen, omdat het station samen met de omgeving ingrijpend wordt verbouwd. De stad Heerlen wil hier een verbeterd imago opbouwen. De ontwikkeling van de stationsomgeving Maankwartier heeft echter forse achterstand opgelopen. Daardoor kan men ook op het station niet verder. Ondertussen krijgen de tijdelijke liften steeds meer last van storing. Vorig jaar had ik moeite om de Duitse kaartjesautomaat te vinden. Deze was verplaatst naar een onmogelijke plek buiten het station. Ik ben benieuwd waar deze automaat nu staat.
Merkwaardig, want van de verbouwingen op station Heerlen heb ik niks gemerkt. Het waren ook geen tijdelijke liften, maar van ongeveer hetzelfde model zoals in Utrecht CS. Wel een lelijke omgeving, omgeven door kantoorgebouwen. De vorige keer dat ik in Heerlen was, was in 1963, dus toen nog het Limburg van de steenkoolmijnen.
bert sitters schreef:Overigens heeft station Weert een lift.
De meeste NS stations van enige betekenis hebben inmiddels liften, maar de capaciteit is vaak onvoldoende. Zeker op belangrijke overstapstations staan vaak rijen voor de schaarse liften. Zo heeft een groot station als Leiden Centraal voor elk perroneiland, waar binnen enkele minuten vaak 4 treinen arriveren en vertrekken, slechts 1 lift.
Sommige grotere stations, zoals Den Bosch (zie hier) en Amsterdam Amstel (zie hier), hadden vroeger brede hellingbanen: flauw aflopende gangen, waar honderden passagiers in korte tijd gebruik van konden maken, gegarandeerd storingsvrij. Helaas zijn die hellingbanen vervangen door krappe storingsgevoelige liften.
keesswart schreef:De meeste NS stations van enige betekenis hebben inmiddels liften, maar de capaciteit is vaak onvoldoende.
Dat komt ook omdat het tempo waarmee die liften werken doen vermoeden dat elke mechanische handeling ervan eerst uitgeprint wordt en in drievoud naar een callcenter in Calcutta gestuurd wordt voor goedkeuring.
keesswart schreef:Sommige grotere stations, zoals Den Bosch (zie hier) en Amsterdam Amstel (zie hier), hadden vroeger brede hellingbanen: flauw aflopende gangen, waar honderden passagiers in korte tijd gebruik van konden maken, gegarandeerd storingsvrij. Helaas zijn die hellingbanen vervangen door krappe storingsgevoelige liften.
Waarschijnlijk omdat de hellingen te gevaarlijk zijn voor rolstoelgebruikers. Er hoeft iets maar mis te gaan en dan zoef omlaag met gevolgen vandien.
Niet gevaarlijker dan vele voetgangerstunneltjes of het hellende straatje in Egmond aan Zee, waar ik mijn vader wel eens in zijn rolstoel op- en afrij. Van mij mogen er ook best liften in stations komen, maar daarvoor hoeven andere voorzieningen niet te verdwijnen.
Martin E. van Doornik schreef:
keesswart schreef:Sommige grotere stations, zoals Den Bosch (zie hier) en Amsterdam Amstel (zie hier), hadden vroeger brede hellingbanen: flauw aflopende gangen, waar honderden passagiers in korte tijd gebruik van konden maken, gegarandeerd storingsvrij. Helaas zijn die hellingbanen vervangen door krappe storingsgevoelige liften.
Waarschijnlijk omdat de hellingen te gevaarlijk zijn voor rolstoelgebruikers. Er hoeft iets maar mis te gaan en dan zoef omlaag met gevolgen vandien.
Dan moet menig wereldstad direct compleet worden afgelsoten!
Leon schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
Dan moet menig wereldstad direct compleet worden afgelsoten!
Die hellingbanen waren bedoeld voor de auto's die naar de autoslaaptreinen moesten kunnen rijden. Hadden niks met het comfort en de logistiek van voetgangers en/of fietsers te maken.
alois schreef:
Leon schreef: Die hellingbanen waren bedoeld voor de auto's die naar de autoslaaptreinen moesten kunnen rijden. Hadden niks met het comfort en de logistiek van voetgangers en/of fietsers te maken.
In Lyon heb je ook van die hellingen, en die leken me niet echt toegankelijk voor auto's, tenzij die door de stationshal zouden rijden. Of speelt m'n geheugen hier parten? Ik vond ze in elk geval erg prettig, ook gezien de neiging van sommige Franse stations om liften te monteren waar m'n fiets alleen balancerend op het achterwiel inpaste...
De hellingbanen van station Den Bosch hoorden bij het stationsontwerp van Eduard Cuypers (neef van Pierre Cuypers, die het Amsterdamse Centraal Station, het Rijksmuseum en vele kerken heeft ontworpen) uit 1896. Dat was tien jaar na de uitvinding van de auto, maar het lijkt me stug dat er toen al plannnen voor autoslaaptreinen vanuit Den Bosch waren. Ik denk eerder dat de autoslaaptrein Den Bosch als startpunt kreeg vanwege de aanwezigheid van die handige hellingbanen, die je overigens ook nog tegenkomt in Newcastle en andere Britse stations, zolang sloopwoede en verlifting er nog niet hebben toegeslagen. Ook op kleinere Nederlandse stations kom je ze wel tegen, zoals het hooggelegen maar liftloze Leiden Lammenschans. Ook in Winsum is men er inmiddels achtergekomen dat een hellingbaan handiger is dan een lift.
Wij waren zaterdag op station Den Bosch, en ik moet zeggen dat ik diep bedroefd werd van de architectonische afbraak. Er stonden nog wat perronoverkappingen, maar de rest was ten offer gevallen aan sloop en gruwelijk lelijke projectontwikkelaar nieuwbouw. Ik ben een groot liefhebber van moderne architectuur, maar respect voor echte kwaliteit van vroeger is ook belangrijk.
keesswart schreef:Ook in Winsum is men er inmiddels achtergekomen dat een hellingbaan handiger is dan een lift.
Hoezo 2018? De hellingbaan op station Winsum ligt er al een paar jaar nieuw! Maar de lift, waar men vaak over klaagde, staat er nog. Ik kom hier vaak langs.
keesswart schreef:De hellingbanen van station Den Bosch hoorden bij het stationsontwerp van Eduard Cuypers (neef van Pierre Cuypers, die het Amsterdamse Centraal Station, het Rijksmuseum en vele kerken heeft ontworpen) uit 1896. Dat was tien jaar na de uitvinding van de auto, maar het lijkt me stug dat er toen al plannnen voor autoslaaptreinen vanuit Den Bosch waren.
Misschien oorspronkelijk bedoeld voor de er vlakbij gelegen Brabanthallen, waar vroeger veemarkten werden gehouden? Dan kon het vee over die hellingbanen van en naar de goederentreinen gedreven worden. Rond 1900 stelde de logistiek over de gewone wegen niet veel voor, vergeleken met de spoorwegen.
Nog iets anders en te interessant om niet te vermelden: Als je op het station van Eindhoven bent, let dan goed op de overkapping van dat station. Die wordt gedragen door onderdelen van Baileybruggen, die door de geallieerden in de Tweede Wereldoorlog zijn gebruikt. Tijdens gevechten werden veel bestaande bruggen vernield en door de genie zijn zogenaamde Baileybruggen voor in de plaats in elkaar gemonteerd en neergezet. Als je bedenkt dat hierbij veel bevrijders zijn gesneuveld, word je wel er stil van bij het kijken naar de oersterke constructies van Bailey.

Afbeelding
Eigen foto: 3 april 2017