De Leatherman gebruik ik vooral als tang. Aan die tang zit ook een scherp snijvlakje waarmee een kabel doorgeknipt kan worden. De tang gebruik ik ook om een kabel met de ene hand op spanning te houden terwijl ik die met de andere hand vastzet. Ook kun je er bouten nog mee loskrijgen als het met een gewone steeksleutel niet lukt. Ook handig voor elk ander prutsklusje waarvoor mijn vingers te zwak, te groot of te zacht zijn. Voor de andere functies (blikopener, zakmes, schroevendraaiers) heb je uiteraard geen Leatherman nodig, maar ik raak wel eens een zakmes kwijt en dan is de Leatherman een goede vervanging. Vroeger sleepte ik altijd een combinatietang mee die groter en zwaarder was dan een Leatherman. Ook heb ik een tijdje een namaakleatherman (Aldi/Lidl) gebruikt, maar daarvan werd me al gauw duidelijk waarom die zo goedkoop was. Toch was dat niet helemaal een miskoop, want het etuitje van de nepleatherman is compacter en lichter dan dat van de echte, dus dat gebruik ik nog steeds.
Uiteraard neem ik ook nog reserve remblokjes, missing link, reservekabels, duct tape, touw, tie wraps, velglint, Tear Aid, bandenplakspullen etc. mee, maar die bewaar ik niet in het etui waar mijn gereedschap in zit. Dat komt dus nog bij die 900 gram.
Zo sjouw ik ook 2 sloten mee (een beugel en een ketting, samen 1,8 kilo), in plaats van een diefstalverzekering; al gaat die beugel niet mee als we op IJsland gaan fietsen. Als ik gewicht wil sparen, moet ik meer fietsen en minder eten, zoals 25 jaar terug: toen woog ik zelf 10 kilo minder dan nu.