Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kaufberatung - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kaufberatung

Veel plezier. Ik weet niet wat je bedoelt met 42 mm Schwalbes en stabiliteit. Als je banden wilt die zowel betrouwbaar zijn als snel en comfortabel zou ik gaan voor de 40 mm Schwalbe Almotion. Nog degelijker is (binnen Europa) totaal overbodig, en haalt het plezier uit het fietsen.
De stabiliteit sloeg op een opmerking van Edwin*, maar die heeft dan mss ook via een verkeerde bandenkeus tevergeefs naar een verbetering gezocht. Of ik snap hem niet goed. Maakt niet uit - het moet Almotion worden.
Als ik me goed herinner heeft hij geprobeerd met wat bredere banden de fiets wat stabieler te krijgen. Daarmee maak je inderdaad het stuurgedrag wat luier, maar het zwabberen zul je er niet makkelijk mee verhelpen vrees ik.
Ah, okay. Dat zou goed kunnen.
Het zwabberen komt vast ook van die voorvorkvering.
Verder vind ik het stuur te hoog. Zelfs mijn vrouw, die altijd zegt geen last van gevoelens van sportiviteit te hebben, zweert inmiddels bij de zit waarbij haar stuur niet hoger dan haar zadel is. Een laag stuur levert meer snelheid en minder zadelpijn op.
Plaatje van de fiets:
Afbeelding
Dat het stuur zo hoog staat komt door en - letterlijke - stapeling van zaken:
* de 28"wielen (correct me if I'm wrong) zijn al groot voor deze maat fiets.
* dat er dikke banden in moeten kunnen voegt een cm toe tussen vork en band, maar ook aan de onderkant (nadenkertje :!: )
* de vering van de vork zelf dwingt de veegweg als extra af
* spatborden moesten er ook tussen kunnen
* de grote ovale onderbuis dwingt de balhoodbuis naar een aardige lengte
* de verstelbare stuurpen kan zo te zien misschien niet eens lager.
* de stuurpen staat omhoog.

Aan dat laatste kun je gemakkelijk wat doen, als is een andere, niet verstelbare, stuurpen effectiever.
Maar eigenlijk is het gewoon een rare fiets op die manier.
Als je er geen last van hebt dan is het allemaal geen punt.
Zo te zien is de trapas ook wat omhoog gehaald om de 'maat' klein te houden. In deze maat zijn fietsen met 26 inch banden echt een beter idee. Maar hopelijk valt het allemaal mee.
Mar schreef:De stabiliteit sloeg op een opmerking van Edwin*, maar die heeft dan mss ook via een verkeerde bandenkeus tevergeefs naar een verbetering gezocht. Of ik snap hem niet goed. Maakt niet uit - het moet Almotion worden.
Klopt, dit was een vergeefse poging om de stabiliteit te verbeteren :oops: (tegen beter weten in overigens)
Aart Veldhuizen schreef:Het zwabberen komt vast ook van die voorvorkvering.
Verder vind ik het stuur te hoog. Zelfs mijn vrouw, die altijd zegt geen last van gevoelens van sportiviteit te hebben, zweert inmiddels bij de zit waarbij haar stuur niet hoger dan haar zadel is. Een laag stuur levert meer snelheid en minder zadelpijn op.
Je bent niet de enige die moeite heeft met de hoogte van het stuur. De hoge vork is intussen messcherp ontleed.
Minder snelheid vind ik niet zo erg. Ik fiets alleen of met een electro-fiets. Die telt niet ;-).
Dat het stuur zo hoog staat komt door en - letterlijke - stapeling van zaken:
* de 28"wielen (correct me if I'm wrong) zijn al groot voor deze maat fiets.*
De Kogaboekjes bevestigen 28''

* dat er dikke banden in moeten kunnen voegt een cm toe tussen vork en band, maar ook aan de onderkant (nadenkertje :!: )*
=> tiptoeën bij een stop...?

* de vering van de vork zelf dwingt de veegweg als extra af*
veegweg? typefoutje? - maar is duidelijk

* spatborden moesten er ook tussen kunnen
* de grote ovale onderbuis dwingt de balhoodbuis naar een aardige lengte
* de verstelbare stuurpen kan zo te zien misschien niet eens lager.
* de stuurpen staat omhoog.

Aan dat laatste kun je gemakkelijk wat doen, als is een andere, niet verstelbare, stuurpen effectiever.
Maar eigenlijk is het gewoon een rare fiets op die manier.
Als je er geen last van hebt dan is het allemaal geen punt.

dit verklaart een opmerking van de monteur die ik niet snapte en nu wel. Het stuur is verstelbaar (wat ik wel een prettig idee vind wegens niet weten wat voor fietser ik ben of word), maar staat ook notoir hoog. Dan is er dus géén speelruimte.
Wim schreef:Zo te zien is de trapas ook wat omhoog gehaald om de 'maat' klein te houden. In deze maat zijn fietsen met 26 inch banden echt een beter idee. Maar hopelijk valt het allemaal mee.
Dat meevallen lijkt steeds minder kansen te hebben.
Die 26'' ben ik roerend mee eens. Tot nu toe heb ik alleen bij VSF een niet-zwarte 26-er met trapeze-frame gevonden.

@Edwin, dat tegen beter weten in begrijp ik maar al te goed :wink:

Dom misschien, maar wanneer de iemand begint over afzagen van de stuurpen benauwt dat me. In een fase dat de fiets en zijn mogelijkheden nog onwennig zijn wordt de zithouding bepaald en kan daarin niet veel meer veranderen. Of zie ik dat verkeerd? Het weerhield me om verder in te gaan op de VSF want daar wordt ook gezaagd. Kun je dan nog bijstellen?

[/zoekt VSF-verkopers boven de rivieren]
Toch nog niet de definitieve keuze gemaakt? Fietshandel Twa Tsjillen in Sneek verkoopt VSF als heeft hij er meestal maar een paar staan.
Op deze link https://www.fahrradmanufaktur.de/nl/ kun je zien dat er in Groningen ook twee dealers zitten.
Nog even: die terraliner zou ik dus laten staan, maar dat vermoedde je al van me waarschijnlijk. Een verstelbaar stuur is trouwens knap rot. Heb je eindelijk je lekkere zit te pakken, moet je weer wennen als er iemand aan gezeten heeft. Met een zwaar fietstasje zakt de hele bups zelfs naar beneden. Mijn vrouw heeft zich dus goed laten opmeten en vervolgens inderdaad een stuk van haar stuurpen af laten zagen en er een vast stuur op laten zetten. En nu zit ze goed.
Aart Veldhuizen schreef:Toch nog niet de definitieve keuze gemaakt?
Vrouw he. Links en rechts zijn lastig ;-)
Maar het advies was wel duidelijk, helemaal met de andere rode vlaggen erbij. Dank daarvoor!
Fietshandel Twa Tsjillen in Sneek verkoopt VSF als heeft hij er meestal maar een paar staan.
Op deze link https://www.fahrradmanufaktur.de/nl/ kun je zien dat er in Groningen ook twee dealers zitten.
Ik had die idd ook gevonden en de websites van diverse VSF-dealers bekeken. Het is lang niet altijd duidelijk dat ze het merk (nog) verkopen, of zelfs maar dat de winkel bestaat (dit geldt o.a. Santos in Drachten), maar ik neem aan dat je Twa Tsjillen enigszins kent.
Ja, Twa Tsjillen ken ik. Aardige mensen. Geen grote kenners van vakantiefietsen, maar heel welwillend. Ik kocht daar ooit een tweedehands Koga waar ik een paar jaar mee op vakantie ging. Ze hebben meestal maar een paar VSF's staan.
Die ene dealer in Groningen lijkt meer te hebben staan. Ook Santos.
Voor Santos en o.a. JJ kun je ook naar Jan Brinkman in Dronten.
Als je toch naar een VSF gaat kijken, weet dan dat de T300 en T100 ook leverbaard zijn in 26". Er zijn er maar weinig die dit weten, waarschijnlijk weten sommige dealers dit niet eens en het zou kunnen dat de levertijd lang is.
Kijk in deze lijst:
https://www.fahrradmanufaktur.de/de/pdf ... edaten.pdf
Aart Veldhuizen schreef:Een verstelbaar stuur is trouwens knap rot.
Jij zult dan een versie hebben die dit soort nukken heeft, maar er zijn ook pennen die wel goed zijn. Ik heb zo'n in deze club veel geziene Zoom-stuurpen en die is goed. Helaas wel wat zwaar maar zeker stijf en er komt na een tijd geen speling op.
Nee, ik had die lijst nog niet gevonden. Wel heb ik inmiddels een lijstje van dealers met goede papieren gekregen van VSF.

Dan valt de TX-400 door de mand, want die heeft wel mooi een 45cm frame op 26'' wielen, maar de bovenbuis is gewoon 566 mm. Daar schiet ik dus niets mee op. De vrouwvriendelijke versie schijnt vooral voor de Franse markt te zijn en wordt af en toe in NL verkocht.

T-300 is er met Deore-27 en Nexus-8. Nexus-8 zal wel volstaan voor vlakland als de zware verzetten worden opgeofferd voor twee lichtere, maar aanschaf is alleen zinvol met een 26'' wiel met bovenbuis van 550 mm, de enige korte bb in het assortiment. Ze staan wel in het geo-metrie-schema maar niet op de NLse website. Gaan ze die dan naar NL willen sturen...?

Ik ga nu eerst verder met de keuze: een fiets van Snel en hopen dat ze meer kleuren kennen dan somberzwart. Of toch maar een 28''. En anders ga ik voor wandelschoenen :|
Als we het over nieuwe fietsen hebben dan is Fahrradmanufaktur een prima budget merk. Ze zijn inderdaad vaak wat lang van geometrie, dus ik zou zeker aanraden zo'n fiets eerst te passen. In jouw maat zou ik zeker denken aan een model met 26 inch wielen. De importeur zit ergens in oost Groningen dus misschien kan je daar passen. Een wat duurder alternatief zou een door m-gineering in Kiel Windeweer opgebouwd Thorn Sherpa damesmodel zijn. M-gineering is vooral framebouwer, en heeft dus echt verstand van de juiste maat en de juiste verhoudingen. Zijn maatframes zijn erg mooi, maar hij gebruikt ook wel Thorn frames als basis voor als het wat goedkoper moet.
Als ik zelf klein genoeg was zou ik deze opknapper gewoon kopen:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... aghon.html
Het is een 26" Avaghon racefiets. Maar met wat geluk kun je er ook aaridg wat bagage op meenemen.
Leuk fietsje die avaghon howel meer als speelfiets dan als vakantiefiets zou ik denken. Racestuur erop en racen maar.
Als je klein bent zijn kortere cranks van bivoorbeel 160 mm ook een goed plan. Bij een daarop aangepast frame kan de trapas dan ook weer 1 cm lager en dat scheelt bij het opstappen en rijdt ook net wat rustiger.