quote="Man Met Fiets"
>Als je een spaakspanningsmeter gebruikt ben je aan het meten. Want "meten is weten".
Als je dit apparaat gebruikt hebt met de bijbehorende tabel dan weet je dat de nauwkeurigheid ervan beperkt is. (Met +/- 10% heb je al erg je best gedaan denk ik) Ik bedoelde daarom dat je met het apparaat een inschatting kunt maken. Daarmee zeg ik niet dat het nutteloos is want voorheen zou ik 50 kgf niet van 150 hebben kunnen onderscheiden.
> Het mooie van de natuurkunde is dat dit een goed begrepen
> en niet aan interpretatie onderhevig vakgebied is.
Dat klopt, maar sommige fietsenmakers en wielbouwers zijn nog lang niet zover.
> Op de momenten dat die spaken ontlast zijn
Als je wiel zo slecht is gebouwd dat een spaak vrijwel 100% ontlast dan is het verdraaien van nippels denk ik niet je grootste probleem. Dan heb je ofwel een bar slecht gebouwd wiel, ofwel een erg slappe velg ofwel veel te veel gewicht op je fiets (mogelijk alles in combinatie met erg stijve spaken) of meer van deze zaken. In ieder geval duurt het niet lang voordat je spaken aan metaalmoeheid ten onder gaan.
> Eehh... ik heb het over de discussie over wel of niet vlechten van
> spaken en de voor en nadelen dáárvan. Dáár lijkt het laatste woord niet over gesproken te zijn.
Ik heb ook wel eens een wiel gebouwd zonder, en er geen last van gehad.
>Ik haal die 85+35 kilo ook zonder bagage al en heb daar
> geregeld nog 20 kg aan bagage bij dus ik vind het ook niet onbelangrijk.
Dan lijkt me een goede wielbouwer geen overbodige luxe. Of je dat zelf bent maakt uiteraard niet uit.
> Het is me niet duidelijk wat het hebben van remmen te maken
> heeft met het centreren van de velg
Het is gewoon een
poor man's oplossing die ik altijd heb toegepast. Ik vermoed dat er in mijn fietsen zoveel dingen zitten die niet precies recht zijn dat een millimeter naar links of rechts niet uitmaakt. Mijn fietsen zijn altijd uitstekend met de handen op de rug te befietsen geweest, behalve toen er een uit het vliegtuig kwam.