Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsknooppunten in de provincie Luik - Forum Wereldfietser

Fietsknooppunten in de provincie Luik

De Provincie Luik is voortvarend aan de slag met het plaatsen van fietsknooppunten. Er zijn inmiddels 319 bordjes geplaatst in de gemeenten Esneux, Sprimont, Comblain-au-Pont en Hamoir. In juni volgen Plombières (Blieberg), Herve, Dalhem, Aubel en Thinister-Clermont. Een gebied dus grenzend aan Limburg en de Voerstreek. Lekker dichtbij huis dus.
Dat is mooi nieuws want het land van Herve en de voor-Ardennen zijn mooie fietsgebieden maar lastig te navigeren, tenzij je altijd maar weer dezelfde weggetjes neemt. Hopelijk zijn de routes niet al te zeeer rondjes om de kerk maar ook van gestrekte aard.
Heeft iemand de knooppunten al op kaart ontdekt?
Wat denken jullie? Gaan knooppunten uiteindelijk niet ondersneeuwen door gps routes? Zeker omdat het steeds makkelijker is om even een route te maken op je telefoon en die te uploaden naar je gps.
Ik merk aan mijzelf dat ik meer en meer alleen op gps fiets of gewoon op de bonnefooi. Knooppunten en andere bewegwijzerde routes lijken mij steeds ouderwetsers te worden. Of is er toch nog een markt voor?
De knooppunten in de provincie Luik heb ik ook na aardig wat tijd (nog) niet online kunnen vinden, maar goed dat/als ze er komen.

Zelf heb ik eigenlijk nog nooit knooppuntroutes gevolgd, inderdaad altijd met de GPS of op de bonnefooi. Toch gebruik ik ze wel om een route voor de GPS uit te zetten, net gisteren nog een route naar Oostenrijk, die ik aan het plannen ben, verzet van een "gele weg" naar een fietsroute. Ook zie ik dat online routeplanners ook vaak een voorkeur hebben voor deze en andere routes.

Waar knooppuntroutes ook voor zorgen is dat er meer aandacht is voor fietsrecreatie en dat is sowieso een goed idee.

De fietsrecreatiemonitor geeft aan dat voor Nederland:
Bij 22% van de fietsdagtochten wordt gebruik gemaakt van knooppuntroutes. Dat zijn ruim 27 miljoen fietsdagtochten waarbij knooppuntroutes worden gebruikt.
quote="Marco Meijerink"
>Wat denken jullie? Gaan knooppunten uiteindelijk niet ondersneeuwen door gps routes?
Grappig is dat de meeste tochten van onze vereniging die op GPS worden gezet vie de knooppuntenroutes gaan.

>Ik merk aan mijzelf dat ik meer en meer alleen op
>gps fiets of gewoon op de bonnefooi.
Ik fiets meestal al op de bonnefooi, maar ik ben er ook maar één, dus statistisch niet interessant. Om me heen zie ik heel veel toeristen wél op de knooppunten rijden. In Nederland is het effect fors maar niet heel sterk, maar bedenk dat in Vlaanderen het knooppuntensysteen in de afgelopen 22 jaar een ware revolutie heeft veroorzaakt. Tot 1995 kon ik hier over de grens in Belgisch Limburg alleen fietsen met een topografische kaart in de hand want anders kwam ik onherroepelijk op de vreselijkste wegen terecht of liep allees dod op een snelweg, bosrand, woonwijk of grindgat. Er waren toen helemaal geen toeristische fietsers daar. Nu is het er in het weekend gewoon behoorlijk druk. Het heeft er ook mee te maken dat er in Vlaanderen veel onverharde wegen, jaagpaden en paadjes zijn verbeterd of geasfalteerd, speciaal voor fietsers.

Wallonië staat nog maar aan het begin. De vraag is of de mensen daar wel willen fietsen want de Walen hebben nu eenmaal een forse weerzin tegen alles wat uit het noorden komt.
daulagari schreef:De knooppunten in de provincie Luik heb ik ook na aardig wat tijd (nog) niet online kunnen vinden, maar goed dat/als ze er komen.
De franstalige Walen* zijn nooit zo goed geweest in het communiceren van hun toerisme. Ik ben bang dat de subsidie verleend wordt voor de aanleg en niet voor de promotie. Hun websites waren ook al altjid heel vooruitstrevend en blinken uit van de goudomrande fraaie teksten en foto's, maar als je wilt weten waar je eigelijk moet zijn is die informatie een speld in een hooiberg of moet je je per gemeente apart vervoegen bij het Office du Tourisme dat open is op dinsdag en donderdag van 09.00 to 11.00 uur, maar niet in de zomermaanden of met hemelvaart. Maar nu ben ik aan het overdrijven geloof ik. Het geeft wel het gevoel weer...

* In het Duitstalige deel van Wallonië is het knooppuntensysteem prima, al moet je wel weten hoe het pijlte op de bordjes is vormgegeven want dat komt uit een parallel universum. (Het bolletje bij het driehoekje geeft de richting aan) Plaatje van zo'n bordje: http://3.bp.blogspot.com/_B7sGD05nKFE/T ... G_0260.JPG
Ik heb een uurtje zitten doordrammen met zoeken via Google. Franse termen gevonden en die invoeren werkt beter....

Ik dat Waals Brabant ook bezig is: http://www.lavenir.net/cnt/dmf20170330_ ... -cyclistes

Een overzichtskaart op facebook (ik hoop dat dit zonder inloggen zichtbaar is, sorry voor de eng uitziende link)
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5999403B

Van Luik heb ik nog dit enthousiaste youtubefilmpje:
@Leon: Goed gevonden!

In het youtube filmpje is ook nog een "kaart" te vinden van de nieuwe knooppunten:
Afbeelding

Deze nieuwe lijken alleen langs de Ourthe te liggen en lijkt begin geheel te overlappen met de RAVel Ourthe, alleen het stuk aan de oostkant van de Ourthe ter hoogte van Tilff (knooppunt 15 en 16) lijkt nieuw te zijn. Niet echt rondjes om de kerk maar meer langs de (kerken aan de) Ourthe.
Als je in mijn vorige bericht de overzichtskaart aanklikt zie je dat er veel meer routes zijn dan alleen langs de Ourthe.
De dik getekende groene lijnen zijn idd de Ravelroutes maar er zijn veel meer dan getekende lijnen.
De dunne groene zijn de bestaande routes in Duitstalig gebied en krijgen ene update.
De rode worden vanaf maart dit jaar van bordjes voorzien. Volgens berichten is dit al (groten?)deels klaar.
De oranje zijn al definitief qua routes maar hebben nog geen bordjes.
Het hele iets donkerder groenen gebied (rond Huy) is in studie.
Je ziet ook stippellijnen van Ravelroutes die aangelegd of verbeterd worden.Als je het stuk bij Hamoir langs de Ourthe zou kunnen blijven fietsen zou dat een pracht van een verbetering zijn want in plaats van een moeizame klim die helemaal niet mooi is kun je dan vlak langs een eerder ontoegankelijk stuk van de Ourthe fietsen. (Bij de plaats Sy)
Marco Meijerink schreef:Wat denken jullie? Gaan knooppunten uiteindelijk niet ondersneeuwen door gps routes? Zeker omdat het steeds makkelijker is om even een route te maken op je telefoon en die te uploaden naar je gps.
Ik merk aan mijzelf dat ik meer en meer alleen op gps fiets of gewoon op de bonnefooi. Knooppunten en andere bewegwijzerde routes lijken mij steeds ouderwetsers te worden. Of is er toch nog een markt voor?
Gelukkig zijn er nog heel veel fietsers die het zonder zo'n kassie met een minischermpje doen. :D :D
Ook in het Belgische Waals-Brabant is men bezig met het plaatsten van bordjes met knooppunten die aansluiten op de aangrenzende provincies. Het werk is echter nog niet helemaal voltooid.
bert sitters schreef:
Marco Meijerink schreef:Ik merk aan mijzelf dat ik meer en meer alleen op gps fiets of gewoon op de bonnefooi. Knooppunten en andere bewegwijzerde routes lijken mij steeds ouderwetsers te worden. Of is er toch nog een markt voor?
Gelukkig zijn er nog heel veel fietsers die het zonder zo'n kassie met een minischermpje doen. :D :D
Het is met gps zeker makkelijker geworden om zelfgemaakte routes op te slaan. Het vergt echter wel wat cartografisch inzicht en kennis van een gebied om daar ook routes van te maken die voor de meeste fietsers nog aantrekkelijk zijn. Een bonnefooiroute kan heel avontuurlijk zijn, maar druk snelverkeer, zeer steile hellingen, zuigende modder, gesloten hekken, boze boeren, bijtende honden en briesende stieren horen er dan ook bij. Of een gps met lege batterijen :wink: .
Met knooppunten en fietsgidsen blijft het meestal wel leuk, maar loop je bij mooi weer in het weekend wel meer risico op filefietsen. Wat verder van huis blijven de witte weggetjes met een groen randje op de Michelinkaart nog altijd een goede optie.
Ik kijk met veel plezier terug op de fraaie Pinkstertocht 2016 waarbij we op dag 2, 3 en 4 door de Ardennen fietsten (deels door hierboven besproken gebied). De rit door Luik was een belevenis zo langs de Maas, de karakteristieke 60er-jaren flats, de scheepvaart, de grandeur van Palais des beaux-arts en Église Saint-Vincent. En geheel autovrij! En dan, even verder peddelen, stonden we heerlijk op Camping le Rocher de la Vierge in Comblain-La-Tour, fraai en rustig gelegen aan de Ourthe. Aan de overzijde van de rivier een rots met daarbovenop een beeld van de maagd Maria, 's nachts zo fel verlicht dat je alleen nog maar een witte vlek zag! En Camping Des Challes nabij Stavelot, gelegen op de plek waar de Eau Rouge en de Amblève samenkomen. 's Nachts het (althans voor mij) rustgevende geruis van voorbijstromend water. Ook zo'n heerlijk plek. Kortom, neem nog eens een kijkje.
fietserke48 schreef:Ook in het Belgische Waals-Brabant is men bezig met het plaatsten van bordjes met knooppunten die aansluiten op de aangrenzende provincies. Het werk is echter nog niet helemaal voltooid.
Met veel zoeken heb ik een online kaart ontdekt van het Waals Brabantse netwerk. Zoals altijd bij Franstalige toeristische info zit het echt nuttige diep verstopt en is het in een format dat wij Nederlanders nauwelijks kennen. Maar akkoord, met enige moeite kun je het zien.
Link: http://brabantwallon.be/bw/vivre-se-div ... rtographie
Vervolgens moet je op de meest rechtse rose knop klikken "Le Brabant Wallon à vélo" en zoomen à la Google Maps.

Nu nog een duidelijke kaart van het Luikse netwerk vinden.
bert sitters schreef:De Provincie Luik is voortvarend aan de slag met het plaatsen van fietsknooppunten. Er zijn inmiddels 319 bordjes geplaatst in de gemeenten Esneux, Sprimont, Comblain-au-Pont en Hamoir. In juni volgen Plombières (Blieberg), Herve, Dalhem, Aubel en Thinister-Clermont. Een gebied dus grenzend aan Limburg en de Voerstreek. Lekker dichtbij huis dus.
Ik ben net terug van een fietstochtje on het gebied: Aubel, Ligne38, Val Dieu, Mortroux en de Voerstreek, maar geen bordjes of kaarten gezien.
Afgaande op mijn langjarige ervaring met fietsprojecten in de wijde omgeving hier zou het nog wel eens een tijdje kunnen duren allemaal.
Er is inmiddels een gedeeltelijke online kaart beschikbaar :
http://www.provincedeliege.be/mobilited ... intsnoeuds
Je krijgt de nummers van de knooppunten te zien als je er op klikt. Dat kan handiger, maar dat komt vast nog wel een keer.
Een vriend van mij heeft inmiddels bij Val Dieu ook bordenzetters waargenomen en ook daadwerkelijk bordjes zien staan.
Elke keer wanneer ik dit topic voorbij zie komen, maak ik de fout om te denken dat de provincie Luik nu snel de achterstand ten opzichte van de naburige provincie Limburg in gaat lopen, waar ex-mijnbouwingenieur Hugo Bollen al 20 jaar geleden het systeem van fietsknooppunten lanceerde. Luik had, net als Limburg, afgedankte kolenmijnen, ongebruikte spoorwegen en werkloze mijnwerkers, maar blijkbaar geen aanjagers à la Hugo Bollen. Heeft het iets te maken met het Verdriet van Wallonië? Terwijl het fietsknooppuntvirus zich verspreidde over alle uithoeken van Vlaanderen en Nederland, bleef het in Luik beperkt tot de Oostkantons. En nu dus enkele rondjes rond de kerk ten zuiden van de Voerstreek en het deel van de Ardennen dat het dichtst bij de stad Luik, met zijn mooie fietspromenade, ligt.
Ik heb aan de mensen van fietsnet.be gevraagd of ook de Luikse knooppunten zullen toegevoegd worden. (Ze zullen daarbij wel afhankelijk zijn van de toelating van de provincie Luik.)

Ik laat nog weten welke reactie ik op mijn vraag ontvang.

Renaat
Ik heb aan de mensen van fietsnet.be gevraagd of ook de Luikse knooppunten zullen toegevoegd worden. (Ze zullen daarbij wel afhankelijk zijn van de toelating van de provincie Luik.)

Ik laat nog weten welke reactie ik op mijn vraag ontvang.

Renaat
keesswart schreef:... waar ex-mijnbouwingenieur Hugo Bollen al 20 jaar geleden het systeem van fietsknooppunten lanceerde.
Ruim 22: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsroutenetwerk
keesswart schreef:Luik had, net als Limburg, afgedankte kolenmijnen, ongebruikte spoorwegen en werkloze mijnwerkers, maar blijkbaar geen aanjagers à la Hugo Bollen. Heeft het iets te maken met het Verdriet van Wallonië?
Ik weet ook niet waarom, maar in de 25 jaar dat ik hier nu woon en fiets kan ik niet anders dan aanvoelen dat Walen een enorme weerzin hebben tegen alles wat Nederlandstalig is en daarom alles ander willen doen en alles zelf opnieuw willen uitvinden; als het maar niet op voorbeeld van Nederland of Vlaanderen is. De fiets, behalve om te wielrennen en als speelgoed voor kinderen, is daarbij een symbool van alles wat Nederlands spreekt.
Bert Sitters schreef:
Gelukkig zijn er nog heel veel fietsers die het zonder zo'n kassie met een minischermpje doen. :D :D
Geweldig toch: de knooppuntnummers als een plaklijstje op je bovenbuis. Gewoon op een post-it blaadje. Het deel zonder lijm er af knippen, het overgebleven stukje mét lijm op je fiets plakken en klaar! 8)

En terug op topic: heel fijn dat het knooppuntennetwerk niet meer ophoud voorbij Maastricht. Dan lukt in de toekomst ook een dagtrip over de grens, zonder dat je meteen met kaart en kompas (of GPS) moet navigeren.