Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat zijn goede, slijtvaste banden? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat zijn goede, slijtvaste banden?

Man Met Fiets schreef:Het zou welk grappig zijn als er hier een échte kilometervreter is die voor woon-werk verkeer of gewoon onbedwingbare kilometerhonger elke week flinke afstanden fietst die deze bandjes eens aan een redelijk snelle duurtest zou kunnen onderwerpen. Gewoon, voor de lol om te kijken hoe dergelijke goedkope banden zich verhouden tot de duurdere Schwalbes. Desnoods eerst even beginnen op een voorwiel om een eerste indruk te vormen en daarna evt. het achterwiel erbij.

Iemand interesse? :D
Niet direct interesse in het testen van die bandjes. Ik ben al jaren verslingerd op de niet zo dure Continental Sport Contact. Wat statistieken van deze banden na >80K:

Voorbanden: gemiddeld 15.928 km en 1.75 lekken per band (n=4)
Achterbanden: gemiddeld 9.977 km en 3.0 lekken per band (n=8) - die 3 lekken is ruim gerekend (inclusief de zeldzame klevertjes die terug loslieten of steentjes die niet waren verwijderd en een nieuw lek veroorzaakten).

Voila... veel fietsplezier.
quote="bdr"
> Waarom is de levensduur van banden zo belangrijk?
> Ik heb al zoveel banden moeten weggooien (van tweedehands
> of gekregen fietsen) die nauwelijks versleten waren maar
> wel compleet verduurd.
Dan heb je slechte banden gehad. Ik heb ook meerdere banden gehad die na meer dan 20 jaar nog prima soepel waren. Die zaten op een fiets die ik niet gebruikte en zitten nog op een vouwfiet die niet bepaald kilometer maakt. Het rare is wel dat beide setjes van een opmerkelijk merk waren: een van het oerhollandse merk dat ik in mijn eerste bericht noemde en een van het merk Chin Shen (spelling?). Het komt er op neer dat de maker van de band die de receptuur uitvoert dat netjes moet doen en er niet met de pet naar gooit. Misschien is de maker van de eeuwige banden die ik had/heb wat kwistig geweest met natuurrubber wat leuk is voor mij maar niet leuk voor zijn baas want natuurrubber is een duur ingrediënt.

>Als je elke 5 à 6000 km 70€ moet uitgeven voor banden
>is dat toch niet teveel? Dan heb je elk jaar nieuwe banden.
Dat is 1,3 cent per 1 km. Ik vind dat wel veel. Fietsbanden moeten toch niet duurder zijn in gebruik dan autobanden?
De banden op mijn auto kosten 400 euro per set van 4 en ik doe er zeker 80.000 km mee. Dat is 0,5 cent per km.
En dan hoef ik ze er niet zelf op te leggen.

Mijn opmerking over minder glas op straat geldt uiteraard alleen voor mijn eigen woonplaats.
Leon schreef:
bdr schreef:Ik heb al zoveel banden moeten weggooien (van tweedehands of gekregen fietsen) die nauwelijks versleten waren maar wel compleet verduurd.
Dan heb je slechte banden gehad.
Ik denk dat voornamelijk zonlicht de rubbersamenstelling aantast, en daar heb je bij een tweedehandsfiets natuurlijk geen controle over. Meestal waren de zijflanken volledig gescheurd tot op het carcas.
Leon schreef:
bdr schreef: Als je elke 5 à 6000 km 70€ moet uitgeven voor banden is dat toch niet teveel?
Dat is 1,3 cent per 1 km. Ik vind dat wel veel.
Dat zal ongeveer evenveel zijn als ketting- en tandwielslijtage mij kost, dat vind ik dan weer overdreven.

De reden dat ik dit aanbreng is omdat ik levensduur minder belangrijk vind dan comfort en rolweerstand. Binnen redelijke grenzen is kilometrage voor mij geen doorslaggevend argument. Na 2 jaar zijn er weer allemaal nieuwe banden op de markt, en dan kan je die slijtvaste band alleen maar gratis weggeven als je iets nieuws wil.
Mij bevallen de Schwalbe Marathon Plus banden prima, ze gaan lang mee, toch zeker enkele tienduizenden kilometers schat ik, en geen onderhoud tot nu toe. Vaak lees je dat mensen ze erg traag en oncomfortabel vinden, maar mij is dat nooit bewust opgevallen, maar ik vergelijk ze dan ook met Marathon XR banden die naar mijn idee een stuk logger aanvoelen. Naar mijn idee doet de duurzaamheid van de Plus band niet of nauwelijks onder voor de XR band, en voelt daarbij niet langzaam aan.
Ik had eerst Schwalbe Kojaks daar was ik minder tevreden over. Achterband 3x lek binnen 1000km en aardig wat profiel versleten in die 1000km.

Van die Kojaks overgestapt op Marathon Plus omdat ik een bloedhekel heb aan lekke banden. En idd de Marathon Plus banden zijn merkbaar stugger maar ik kan niet zeggen dat ik ze langzamer aan vind voelen. Helemaal niet zelfs. Ik accelereer net zo snel en m'n cruise snelheid is nog steeds zo'n 20kmph. Wat met de Kojaks hetzelfde was.
De OP vroeg ook nog om iets in het algemeen over banden. Stadsfietsen hebben we nu wel gehad, al kan ik nog toevoegen dat de in principe wat kwetsbare Pasela TG het op mijn stadsfiets toch al weer een stuk of vijf jaar uithoudt, zonder een enkele lekke band. En voor de winter wil ik een warm pleidooi houden voor de Conti Topcontact Winter ii.
Maar nu voor vakantie. Allereerst zou ik vrijwel altijd de breedste band monteren die in je frame past. Mijn huidige tip voor een allround vakantiefietsband voor Europa is de Schwalbe Almotion. Die is soepeler dan mijn oude allround favoriet de Schwalbe Big Apple, en heeft ook nog wat profiel, en is ook verkrijgbaar in 622-40 wat in vrijwel alle gewone trekkingfietsen moet passen. De 26 inch band is met 55 mm nominaal een beetje breed, maar met wat geluk past dat ook bijna altijd. De dikke 28/29 inch is met 50 mm net wat smaller.
Wie heel soepeltjes op 26 inch wil rijden kan denken aan de Compass Rat Trap Pass (52 echte mm op SP19 velgen). Helaas is die duur en kwetsbaar, en zonder profiel. Het is dus duidelijk veel meer een niche product. Hetzelfde geldt voor de bredere etrto 584 en etrto 622 banden van Compass. Wie op een 28 inch fiets voor minder geld veel van dit gevoel wil hebben kan bij de 37 mm Pasela terecht (liefst dan de versie zonder antilek).
Aan de ruigere kant van het spectrum is er natuurlijk de Schwalbe Mondial, waarvan de naam boekdelen spreekt. Verwacht van zo'n band niet de lage rolweerstand en het comfort van soepeler banden, natuurlijk. Vroeger was ik voor het ruigere werk ook erg gecharmeerd van de Marathon Extreme (heb gelukkig nog voorraad). Dat was een vrij lichte en nog redelijk soepele band met een grover profiel, een redelijk degelijk karkas, en dus, vond ik, prima voor bijvoorbeeld Noorwegen. Maar hij was merkbaar langzamer dan een Big Apple. Zolang het droog is voegt dat extra profiel niet veel toe, maar in de modder merk je het verschil zeer zeker (totdat de modder zo dik en vet is dat je toch moet afstappen). Mijn Rat Trap Pass banden zijn zelfs in licht modderige omstandigheden een potentieel gevaarlijke uitdaging.
Van al deze banden hebben alleen de echt lichte Compass en Pasela banden een verhoogd risico op lekrijden. Bij mij valt dat in de praktijk heel erg mee, maar als je zeker geen risico wilt lopen (of naar plekken gaat waar deze banden niet voor bedoeld zijn) dan moet je wat anders monteren. De rest heeft allemaal een zo klein risico op lekrijden dat het gewoon geen punt is. Lekker fietsen maar.
Dennis1987 schreef:Ik had eerst Schwalbe Kojaks daar was ik minder tevreden over. Achterband 3x lek binnen 1000km en aardig wat profiel versleten in die 1000km.
Profiel op een Kojak? Waarom heetten die banden ook alweer Kojak?
Afbeelding

Maar ik snap wat je bedoelt. Ik heb wel eens de doorsnede (letterlijk, op de F&W-beurs) van zo'n band langs de doorsnede van de toenmalige standaard Marathon gehouden en zag dat de Kojak net een Marathon was met het profiel er af gesneden.