door
Wim » ma 17 apr, 2017 11:37
De OP vroeg ook nog om iets in het algemeen over banden. Stadsfietsen hebben we nu wel gehad, al kan ik nog toevoegen dat de in principe wat kwetsbare Pasela TG het op mijn stadsfiets toch al weer een stuk of vijf jaar uithoudt, zonder een enkele lekke band. En voor de winter wil ik een warm pleidooi houden voor de Conti Topcontact Winter ii.
Maar nu voor vakantie. Allereerst zou ik vrijwel altijd de breedste band monteren die in je frame past. Mijn huidige tip voor een allround vakantiefietsband voor Europa is de Schwalbe Almotion. Die is soepeler dan mijn oude allround favoriet de Schwalbe Big Apple, en heeft ook nog wat profiel, en is ook verkrijgbaar in 622-40 wat in vrijwel alle gewone trekkingfietsen moet passen. De 26 inch band is met 55 mm nominaal een beetje breed, maar met wat geluk past dat ook bijna altijd. De dikke 28/29 inch is met 50 mm net wat smaller.
Wie heel soepeltjes op 26 inch wil rijden kan denken aan de Compass Rat Trap Pass (52 echte mm op SP19 velgen). Helaas is die duur en kwetsbaar, en zonder profiel. Het is dus duidelijk veel meer een niche product. Hetzelfde geldt voor de bredere etrto 584 en etrto 622 banden van Compass. Wie op een 28 inch fiets voor minder geld veel van dit gevoel wil hebben kan bij de 37 mm Pasela terecht (liefst dan de versie zonder antilek).
Aan de ruigere kant van het spectrum is er natuurlijk de Schwalbe Mondial, waarvan de naam boekdelen spreekt. Verwacht van zo'n band niet de lage rolweerstand en het comfort van soepeler banden, natuurlijk. Vroeger was ik voor het ruigere werk ook erg gecharmeerd van de Marathon Extreme (heb gelukkig nog voorraad). Dat was een vrij lichte en nog redelijk soepele band met een grover profiel, een redelijk degelijk karkas, en dus, vond ik, prima voor bijvoorbeeld Noorwegen. Maar hij was merkbaar langzamer dan een Big Apple. Zolang het droog is voegt dat extra profiel niet veel toe, maar in de modder merk je het verschil zeer zeker (totdat de modder zo dik en vet is dat je toch moet afstappen). Mijn Rat Trap Pass banden zijn zelfs in licht modderige omstandigheden een potentieel gevaarlijke uitdaging.
Van al deze banden hebben alleen de echt lichte Compass en Pasela banden een verhoogd risico op lekrijden. Bij mij valt dat in de praktijk heel erg mee, maar als je zeker geen risico wilt lopen (of naar plekken gaat waar deze banden niet voor bedoeld zijn) dan moet je wat anders monteren. De rest heeft allemaal een zo klein risico op lekrijden dat het gewoon geen punt is. Lekker fietsen maar.