Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp gevraagd bij het zoeken van een fiets (1,83m) - Forum Wereldfietser

Hulp gevraagd bij het zoeken van een fiets (1,83m)

Dag allen,

Ik hoop door middel van deze post, wat specifieke advies te krijgen in betrekking tot het aanschaffen van een fiets die ik kan gebruiken voor een tocht door een deel van Europa.

Voor wat begon als een grap een aantal jaren geleden, wil ik dit jaar de eerste stappen nemen om een droom van mij om te zetten naar realiteit. Het gaat om het doorkruisen van de Verenigde Staten met de fiets. In verband met niet al te veel ervaring, tijd en geld op dit moment, heb ik besloten dat een reis door Nederland en daarna een deel van Europa dit jaar een uitstekend stap in de goede richting zou zijn, om zo wat meer ervaring op te doen voor de grote reis.

Ik heb al heel veel gelezen over de ervaringen van anderen, tips & tricks, informatie met betrekking tot de fietsen, het document van Willem Jongman, etc. Ook heb ik ruime tijd gezocht naar beschikbare fietsen op Marktplaats, om zo ook een inzicht te krijgen van de soort fietsen en de verschillende prijzen. Al met al, heb ik helaas nog geen fiets gekocht. De keuze is heel divers, de prijzen lopen uiteen van nog een paar tientjes tot een paar duizend en dan is het ook nog maar de vraag wat het beste past bij mij. Vandaar de volgende ingevulde checklist:

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
De fiets wil ik alleen gebruiken als vakantiefiets, en niet voor woon-werk verkeerd of wat dan ook. Het zal gaan om zo'n 4-6 uur fietsen per dag, minimaal 5x in de week. De fiets hoeft van mij geen 10 jaar mee te gaan, maar in ieder geval nog 1 fietsvakantie na deze wou wel fijn zijn.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Over het algemeen iets ertussenin, gemiddeld zo'n 15-20km/h.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Een fiets waar ik mijn onderrug niet al te veel bij belast.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Nee, ik zal er alleen maar overdag mee fietsen.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Zo veel mogelijk op verhard weg, maar hier een daar een iets mindere weg meepakken lijkt mij alleen maar leuk.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
De route zal grofweg Den Haag->Parijs->Genève->Zürich->Strasbourg->Frankfurt->Keulen-Den Haag zijn.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Het gaat om een vakantie waar ik zoveel mogelijk gebruik wil maken van 'Warmshowers' en 'Couchsurfing' en anders buiten ga kamperen. Het klaarmaken van warm eten wil ik niet zelf doen en zo daarmee ook extra bagage te sparen.

PERSOONLIJK INFORMATIE
24 jaar, 183 cm lang, 83kg, normaal geproportioneerd met een brede lichaamsbouw.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
16KG

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Den Haag en ik vind het niet erg om een een heel stuk door Nederland te reizen voor een passend fiets

WAT IS JE BUDGET?
±€400 voor de fiets en ±€200 voor al het andere.

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Ik heb gedurende mijn leven veel gefietst, maar dat is de afgelopen jaren heel minimaal. In de sportschool doe ik het nog wel veel. Al met al nu zo'n 70km per week.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
In het dagelijks leven fiets ik niet meer dan 10km per dag, in de sportschool meestal zo'n 20km (3x per week). De gemiddelde snelheid buiten is 20km/h en in de sportschool 30-33km/h.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Mountainbikes, stadsfietsen en omafietsen, maar deze gingen altijd vrij snel (max. 2 jaar) kapot, omdat het mij toen niet veel kon schelen wat er mee gebeurde.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Ik heb zelf niet veel ervaring met het onderhouden van een fiets. Ik zou het nog wel allemaal willen leren, bij bijvoorbeeld een fietsenmaker in de buurt die daar wel bereid tot is. Verder is mijn budget voor al het extra werk ±€100, door de kleine en makkelijke onderhoud zelf te doen.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja, zeker! Liefst een beter geschikt, tweedehands fiets dan een iets minder geschikt, nieuw fiets.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
In verband met mijn budget, kom ik op Marktplaats vaak Gazelle's tegen zoals de Fuente. Maar ik ben meerdere posts tegengekomen dat het geen kwaliteit fietsen zijn om mee op vakantie te gaan en twijfel daar nu weer aan.

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Ja, maar dan wel in cafe's, restaurants en/of bij anderen thuis.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Aangezien ik nu al een ruime tijd op zoek ben, wil binnen nu en 1,5 maand toch eigenlijk wel een fiets kopen.

Ik hoop dat de volgende antwoorden genoeg informatie bevatten en als jullie verder nog iets willen weten, hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groeten,

Karim
Dag Karim, een nieuwe fiets die voor vakantie geschikt is, kun je voor die prijs niet vinden. Kijk dus naar tweedehands.
Ga in een wat rijke buurt naar een fietswinkel en kijk of ze er een tweedehands KOGA of zo hebben staan die alleen naar de tennisbaan is gebruikt. Pas op met voorvorkvering (liever niet) en dunne banden (hoe dikker hoe beter) en aluminium bagagedragertjes. En bezwijk niet voor blingbling gazelle/batavus en zo, die ogen beter dan ze zijn.
Ik kocht ooit een Koga voor 300 euro waar ik een aantal reizen heb gemaakt. Nu rijdt een van mijn zonen er wel eens een fietsvakantie op. Ik moest wel een van de wielen vervangen.
Dat is het inderdaad wel zo ongeveer. Maar wees in de praktijk toch wel voorbereid op een iets grotere uitgave. Aan een tweedehandsfiets moet toch vaak nog wel wat gebeuren. Voor onderhoud zou ik naar de fietsreparatiecursus van de wereldfietser gaan. Misschien zijn er binnenkort nog plaatsen.
Ik weet niet waar je woont, maar als het bij je in de buurt is is deze misschien de moeite van het bekijken waard:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=1
Dat lijkt inderdaad een prima fiets voor wat je van plan bent. Zo nodig nog een nieuw achterwiel er in en je kunt weer jaren vooruit.
Inderdaad een mooie en kwalitatief hoogwaardige fiets. Ik zou wel willen weten of er ook nog wat bredere banden op passen, eventueel met nieuwe spatborden (32 mm is wel erg smal). Kijk ook of de flanken van de velgen niet doorgeremd zijn, anders heb je nieuwe wielen nodig, en dat kan oplopen. De maat zou goed kunnen zijn, maar je moet hem zeker eerst passen.
beste Karim, ik stuur je een pb: ik zag dit weekend op marktplaats de fiets van iemand anders hier op het forum te koop staan en mogelijk is dat wat voor je. groet! hoogframe
Dank jullie wel voor de reacties, ik zal de tips meenemen bij het zoeken van en aanschaffen van een fiets. Vooral 'Hoogframe' bedankt voor zijn moeite, top!

Wat vinden jullie van deze:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ichSnippet
Ik zal hier even ordinair mijn eigen advertentie plaatsen. Met deze fiets kun je de eerste duizenden kilometers probleemloos vooruit en is nog goed voor vele fietsvakanties. Voor een zware toch zou je alleen de banden misschien nog moeten vervangen voor een setje Marathon Racers o.i.d. Deze gebruik ik zelf ook voor mijn andere fiets en heb ik er af gehaald om de prijs een beetje te drukken. De banden die er nu opzitten (37mm) zijn gewoon nieuw maar minder comfortabel/geschikt voor 20 kg bagage.

https://www.marktplaats.nl/wijzigAdvert ... mympSeller

De fiets is verder helemaal door mijzelf afgesteld en nagelopen, vrijwel alle kabels en draaiende delen zijn uit voorzorg vervangen en daarna heb ik de fiets nauwelijks meer aangeraakt omdat ik toch liever met een stevige stalen racefiets op pad ga. Inmiddels ben ik de trotste bezitter van een Surly Cross Check die ik niet alleen als vakantiefiets gebruik, maar ook als crosser en racefiets.

Voor vragen kun je altijd even pb'en.
Even de link naar de advertentie aanpassen, nu moet ik op mijn marktplaats inloggen om erbij te kunnen...
Misschien dat je bij de volgende link niet hoeft in te loggen:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... gestedCpc=

Mening over de fiets via een pb worden gewaardeerd! :)
Dag Karim, zo'n fiets heb ik gehad en ik zou hem je ontraden. Weliswaar had mijn Gazelle Medeo ook nog eens schijfremmen (absurd van Gazelle: wel een derailleurversnelling waar je mee kunt klimmen, maar ook schijfremmen waar je niet mee kunt dalen - geen last van enige kennis daar dus) en was hij zo zwaar dat ik er bijna wegenbelasting voor moest betalen.
Hij heeft zo'n leuk uitziende verende voorvork die je helemaal niet nodig hebt en alleen maar je fiets een stuk zwakker en instabieler maakt en het klimmen veel zwaarder maakt. Daarentegen heeft hij geen mogelijkheid tot bredere banden, waarmee je helemaal geen vering nodig zou hebben en makkelijker rijdt. Ter compensatie zit er dan weer een vervelende zadelpenvering op, die het gebrek aan comfort vanwege smallere banden wat moet verdoezelen, maar je klimmen nog wat lastiger maakt. En er zal vast ook een matige groep op zitten (ik zie het al: net als bij mij toen Alivio). Daarnaast is Gazelle al vele jaren van matige kwaliteit. Men bouwt massaproducten die er vooral mooi uit moeten zien voor de massa, maar een betrouwbare vakantiefiets is het daarmee niet.

Toch ben ik er indertijd van Sneek naar Stralsund op gefietst over de Hanzefietsroute. Nog in Nederland brak er de versnellingshendel aan het stuur af, maar verder heeft hij het goed doorstaan. Tot ik tijdens de afdaling van de Pietersberg merkte dat de remmen het niet deden in een afdaling. Van dan laatste zou jij geen last hebben omdat deze geen schijfremmen heeft, maar toch zou ik nog even verder kijken.

Ik ben dus niet echt enthousiast....
61 cm is wel wat fors voor iemand van 1.83 m
Sonny schreef:61 cm is wel wat fors voor iemand van 1.83 m
Het gaat meer om de lengte van de fiets dan de hoogte.
Uitleg: http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/

Aart ik ben hier een bekend niet-voorstander van Gazelle maar ik denk dat je deze fiets niet om de juiste redenen afserveert. Het gaat om een fiets van driehonderd euro! Ik vermoed dat het frame ruim voldoende is.
* De voorvork is inderdaad overbodige ballast. Daar kun je wel wat aan doen dor hem te vervangen door een starre, maar erg simpel is dat niet.
* De zadelpen kun je voor een luttel bedrag laten vervangen door een gewone.
* Veercomfort is zelden of nooit een probleem als er bagage op de fiets zit.
* Kunnen er op die fiets echt geen bredere banden? En wat dan nog? Op goede normale banden kun je goed op vakantie hoor.
* Je hebt het over remmen op je eigen fiets maar deze fiets heeft prima remmen.
* Je klaagt over Alivio onderdelen. Maar wat wil je voor 300 euro dan? Ik denk dat het veel belangrijker is dat de fiets er goed uit ziet (de detailfoto's zijn behoorlijk duidelijk, zelfs bij de patjes is alles brandschoon en de lak onbeschadigd). Zelf fiets ik al vele jaren, ook hier in de heuvels en onverhard, op fietsen met verschillende niveaus onderdelen (Acera ... XTR) en ik heb ondervonden dat er met alles vanaf Alivio weinig mis is.

Dinger die er wel toe doen:
* Is de spakerij van het achterwiel nog goed? Als het bagger is, waar flinke kans op is, kunje de kans nemen of het wiel laten herspaken waarbij het vinden van een goede wielbouwer het lastigste is.
* is de drager sterk genoeg voor de tassen en kunnen die tassen ver genoeg naar achteren om geen last te krijgen met de voeten die er tegenaan komen? Zo nee, dan is een langere bagagedrager zo gekocht.
* Is de rest van de fiets in goede staat? Ik denk dan aan het balhoofdstel, de verstelbare stuurpen, de pedalen.
* Bevalt het zadel?
Dat de lengte belangrijker is dan de hoogte is echt zo.
Maar als de hoogte niet bij de lichaamslengte past heb je toch een grote kans op blauwe ballen voor de mannen. :lol:
Dat de lengte belangrijker is daar ben ik mij van bewust, als het zadel in de juiste stand kan dan zou het kunnen maar de balhoofdbuis zal ook hoger zijn en dus zal je stuur wat hoger zitten. Kleiner heeft dan, wat mij betreft, de voorkeur.

Karim, gezien je budget en je bereidheid te klussen, en na ook nog eens een fietsenmaker gevonden te hebben, zou ik een iets andere weg bewandelen. Zoek een oude mountainbike, uit de jaren negentig bijvoorbeeld, met een langer frame, zoals een specialized rockhopper. Dat komt qua zit en geometrie in de buurt van de populaire Surly LHT. Zoek een versie met bevestiging voor een achterdrager, veel mtb's van toen hadden die nog. Ga lekker sleutelen, koop een 2dehands 26 inch wielset (die zijn makkelijk te vinden nu iedereen een 29er wil), doe er een dirt dropper stuurtje op, En hou mountainbike.nl in de gaten voor 2dehands cranks, derailleurs etc. Met een beetje geduld blijf je dan in de buurt van je budget.

Mocht je overigens een keer een stuk gereedschap of hulp nodig hebben: ik woon in Den Haag centrum.
Stuurhoogte gaat in dit geval wel meevallen omdat het frame nonsloping is (en zo te zien daarbij relatief kort).

Ik vind het een nette fiets en ik denk dat het helemaal zou moeten kunnen, als het zadel laag genoeg kan. Ik denk dat de verende zadelpen er dan af moet. Dan moet je wel zeker weten dat je de vering uit de banden kunt halen. Krijg je later last van je rug en heb je toch een goede verende zadelpen nodig, zit je vast.
beste Karim,
mij lijkt de Gazelle ook best geschikt voor een eerste (flinke!) fietsvakantie. ga de fiets anders eens proberen!
een andere mogelijkheid is, zoals Sonny al aangeeft, is een MTB uit de jaren negentig of zo aan te passen tot reisfiets.
ik heb zelf nog een voorkeur voor een andere oplossing (ook hier al geopperd): koop bijvoorbeeld een tweedehands Terraliner of andere degelijke tweedehands Koga of zo en pas die aan je wensen aan.
bijvoorbeeld: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=3 met zo'n prachtig ' Oval' frame. wel helemaal in Vlissingen, maar met NS-dagkaart reis je voor zo'n 15 euro heen en terug (en mogelijk terug 6 euro voor de fiets meenemen in de trein)
gezien je lengte heb je waarschijnlijk framemaat 60 of 57 cm nodig.
succes en groet! hoogframe
Ik sluit me volledig aan bij de feedback op mijn advertentie fiets. Zeker niet perfect, maar voor €300,- ga je waarschijnlijk niets beters vinden. Ik ben zelf 1.86cm en pas er prima op, al is de houding voor mij te rechtop en rij ik liever met drop bars.

De verende voorvork is mijn ogen het grootste nadeel, maar op het vlakke (99% in mijn geval) heb je er niet of nauwelijks last van evenals het zware gewicht. Ik ben sowieso allergisch voor klimmen, dus daar zoek ik mijn fietsen ook niet op uit. De versnellingen en remhendels zijn Deore XT en zullen niet zo snel afbreken.

Een vaste zadelpen heb ik nog wel liggen en is ook wel een aanrader. Vreemd genoeg levert een verende zadelpen meer op op Marktplaats. Mijn BBL is ca. 91cm en ik verwacht dat met deze vaste zadelpen je nog wel ca. 5 cm omlaag kunt. Meet je binnenbeen lengte van tevoren desnoods even op als je interesse hebt, want ik heb vrij lange benen voor mijn lichaam. Qua lengte van het frame hoef je je geen zorgen te maken. Het vlinderstuur maakt het zeer verstelbaar en voor mijn (in verhouding korte) bovenlichaam is hij kort genoeg.

De breedste banden die ik er onder heb gehad zijn 42c Marathon Racer Supreme's. Die pasten zelfs nog onder de spatborden en lijken me ruim voldoende voor heel Europa.
Voor 300 euro kocht ik vijf jaar geleden een TweedehandsKoga waar ik een paar jaar op gereden heb, die echt een heel stuk beter is dan de Gazelle. Zeker, de Koga was ook een oudje, maar onze jongens rijden er nu nog steeds op, ook met kampeervakanties. Kijk maar eens bij fietsenzaken, die hebben vaak zoiets wel staan.