Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koopadvies gevraagd: welke Hubba kloon? Campz? China? - Forum Wereldfietser

Koopadvies gevraagd: welke Hubba kloon? Campz? China?

Hallo!

Voor een toekomstige fietsreis (ik weet nog niet exact waar en wanneer) ben ik op zoek naar een tentje. Ik wil hem nu al kopen omdat de zomer er aan komt en ik op korte termijn wat kleinere tripjes wil maken binnen Nederland. Ik wil graag een lichte tent van rond de 2 kilo, maar het mag een paar onsjes meer zijn. Italiaanse vrienden van mij zijn helemaal lyrisch over de Hubba Hubba van MSR en als ik het goed heb is dit inmiddels ook zo'n beetje het referentiemodel als het gaat om dit soort tentjes.

De daadwerkelijke Hubba van MSR is echter boven budget voor mij, dus ik ben op zoek naar alternatieven.

Ik twijfel daarom tussen ofwel een tent van CAMPZ:

- https://www.campz.nl/campz-lacanau-tent ... 85298.html (goedkoop, duurzaam door polyester, persoonlijk staat de kleur mij niet aan maar dit is bijzaak)

- https://www.campz.nl/campz-lacanau-ultr ... 56517.html (licht, mooi, wellicht minder duurzaam door het gebruik van nylon?)

Of een tent van Ali Baba en de 40 rovers uit het land van de rijzende zon:

- https://www.aliexpress.com/store/produc ... 54719.html (schaamteloze kopie van MSR maar dat geldt voor de CAMPZ tent net zo lijkt mij)

Is er wellicht iemand die ervaring heeft met deze tenten? Kan ik een kwaliteitsverschil verwachten tussen de tenten van CAMPZ en die van Ali of is het zo dat alles toch uit dezelfde fabriek komt?

Ik hoor graag jullie advies!
Ik heb geen idee van de kwaliteit van deze clonen. Wat je je moet realiseren is dat dit Amerikaanse stijl tenten zijn waarbij je de binnentent eerst opzet, en dan de buitentent erover heen gooit. Het zijn ook tenten met veel gaas in de binnentent. Noord Europese tenten als van Hilleberg en Helsport zijn andersom ontworpen. De binnentent hangt in de buitentent en je kunt ze dus in een beweging opzetten. Deze tenten hebben ook minder gaas. In warm weer zoals in de VS valt er veel te zeggen voor de Amerikaanse stijl tenten. In ons koudere (noord) Europa is een buitentent eerst tent handiger. Een betaalbaar voorbeeld van dat laatste zijn de (wel erg kleine) Wildcountry Zephyros en de grotere Hoolie 2. Dat zijn geen tenten waar je risico mee loopt.
Heb twee MSR tenten en moet zeggen dat de kwaliteit uitzonderlijk goed is, de service trouwens ook. Na 5 jaar een scheur in het buitendoek, bleek een productiefout en kreeg een nieuwe buitentent.
Als je een lichtgewicht tent zoekt met een lager budget zou dit ook iets kunnen zijn, https://www.decathlon.nl/tent-quickhike ... 45650.html

Voordeel is dat je hier in een fysieke winkel kunt ervaren wat het is en de kwaliteit enigszins gegarandeerd is.

succes en geniet van je reis!
Die Campz zou best wel eens uit dezelfde fabriek kunnen komen. Voor de meerprijs hoef je niet een kleine maand te wachten en is inruil misschien eenvoudiger, maar ik ben niet bekend met de service van die webwinkel. Wel goede ervaring met Cascade Designs van oa MSR en Thermarest, mocht er iets mankeren dan sturen ze je kosteloos een nieuw expemplaar, maar daar hangt dus een fors prijskaartje aan. De reviews over 3F UL Gear zijn best wel ok, zie oa de hiking-site.nl. Een andere goede Aliexpress Hubba kloon is van Naturehike. Luxeoutdoor.com maakt ook een Hubba achtige tent, de Sil Habitat. MSR zelf maakt ook de Elixir, een goedkopere en iets zwaardere versie van de Hubba. Bij Eureka zou je kunnen kijken naar de Knob Hill.
Een paar weken geleden heb ik die 3F UL Gear tent gekocht en ik ben best tevreden over wat er is binnengekomen: kwaliteit ziet er redelijk uit en de tent laat zich behoorlijk goed opzetten. De èchte test (paar weken onderweg, en dan zoveel mogelijk) moet natuurlijk nog volgen. Veel verstand van tenten heb ik overigens niet, maar hier toch wat gebruikerstips.
* binnenruimte van de tent is krap, je moet echt niet groter zijn dan 1m82 en het weer kan ook beter niet teveel tegenvallen; je hebt minimale slaapruimte en geen leefruimte.
* er zijn minstens 4 versies van dit tentje, binnentent met veel gaas of niet, buitentent van silnylon of niet. Ik heb de 'zware' versie besteld omdat ik die silnylon niet zo'n aangenaam materiaal vindt en er van uitga dat het grondzeil van die versie wat sterker is. Als ik de diverse websites overigens goed interpreteer zit het gewichtsverschil slechts voor de helft in het doek en is er ook sprake van een lichtere stokkenset. Enfin, weet wat je bestelt.
* je kan deze tent wel degelijk buitentent eerst opzetten (fast pitch) en er de binnentent 'droog' inhangen — daarmee wil ik niet zeggen dat het een ideale tent is voor slecht weer, natuurlijk. Belangrijk voor mij is dat de binnentent zelfdragend is en ook zonder haringen kan worden opgezet.

En tot slot: een Franse hikingsite heeft MSR gecontacteerd om te checken of er geen patentschendingen van toepassing waren en dat bleek niet het geval.
De tentjes ogen me niet al te solide met al dat gaas. Voor hetzelfde geld en gewicht heb je een veel solider tentje van Vangoo. Daar zou ik zeker naar kijken!
Bedankt voor de input!
Een betaalbaar voorbeeld van dat laatste zijn de (wel erg kleine) Wildcountry Zephyros en de grotere Hoolie 2.
Ik had zelf ook al de Hoolie 2 overwogen, maar las echter dat deze klein zou zijn voor 2 personen. Ik zal het nog eens opzoeken.
Als je een lichtgewicht tent zoekt met een lager budget zou dit ook iets kunnen zijn, https://www.decathlon.nl/tent-quickhike ... 45650.html
Had ik ook al gezien, maar hij lijkt me iets te claustrofobisch.
Een andere goede Aliexpress Hubba kloon is van Naturehike. Luxeoutdoor.com maakt ook een Hubba achtige tent, de Sil Habitat. MSR zelf maakt ook de Elixir, een goedkopere en iets zwaardere versie van de Hubba. Bij Eureka zou je kunnen kijken naar de Knob Hill.
Die Naturehike ziet er interessant uit, maar ik vind het lastig om vast te stellen of die tent nou beter zal voldoen dan de 3F tent. De Knob Hill vind ik te duur/zwaar in vergelijking met andere tenten.
* binnenruimte van de tent is krap, je moet echt niet groter zijn dan 1m82 en het weer kan ook beter niet teveel tegenvallen; je hebt minimale slaapruimte en geen leefruimte.
Dit is voor mij een belangrijk punt, aangezien ik 1m83 lang ben. Volgens de beschrijving zou de tent in de lengte 210cm moeten zijn. Ik begrijp dat je daar minder van overhoudt als het tentdoek schuin omhoog loopt, maar blijkbaar is de tent voor mij dan toch te klein?
Jiddish schreef:... maar blijkbaar is de tent voor mij dan toch te klein?
Mijn punt was eigenlijk: ik ben 1m82 en zou deze tent niet aanraden aan grotere mensen. Maar was ik 1m83 geweest dan zou ik misschien hetzelfde hebben gezegd... Bottom line: je past er in maar of het comfortabel is is zeer subjectief.
Is het voor een of twee personen? Waar wil je naar toe?
Op OUTDOOR (hele grote Outdoorbeurs in Friedrichshafen) zie ik ieder jaar Chinezen nieuwe tenten de maat nemen. Ze staan bij de stand van Cascade/MSR en andere tentbouwers letterlijk met een rolmaat de maat te nemen en ze fotograferen ze van iedere hoek. En voila, een paar maanden later zie je dezelfde tenten in goedkopere versies, maar -gelukkig- van mindere kwaliteit. En vaak zijn ze best wel redelijk; zeker voor een vakantie in zomers Europa.

Maar op een gegeven moment komt er toch een tijd dat je het wat rijker krijgt en je een serieuze tent wit hebben van een goed merk (zoals MSR).
Ga daarom vooral eens kijken bij winkels waar ze de tenten hebben staan en koop ze dan daar, dat is wel zo eerlijk.
Een tent moet je zien en voelen en je moet erin kruipen om te kijken of hij jou bevalt.
Maar ja, ik ben al een dagje ouder, dus dan word je vanzelf wat conservatiever :D
+1
Ik reis al een jaar of vijf met de voorloper van dit Vangootentje, staat in twee minuten en is kwalitatief prima: https://www.baxrecreatieshop.nl/tenten/ ... -2015.html. Kostte me toen 125 euro. Ik zou zo'n tent eerder kopen dan zo'n Chinese kloon.

Omdat mijn vrouw nu ook mee wil fietskamperen zijn we nu voor een grote wickyuptipi gegaan, maar als ik alleen ga, neem ik het vangootje mee.
Is het voor een of twee personen? Waar wil je naar toe?
Op de lange termijn (binnen nu en pak 'm beet 2 jaar) wil ik of naar de Balkan of naar Portugal. Seizoen weet ik nog niet, in ieder geval niet in de winter. Aangezien ik ook op korte termijn enkele tripjes met mijn vriendin wil maken wil ik de tent nu al kopen. Ik kies dan ook voor een 2-persoons, zodat we er in ieder geval beide in kunnen en ik wat ruimte over heb als ik in mijn eentje op reis ga.
Maar op een gegeven moment komt er toch een tijd dat je het wat rijker krijgt en je een serieuze tent wit hebben van een goed merk (zoals MSR).
Ik ben het zeker met je eens, maar de tijd dat ik wat rijker wordt moet nog komen. Ik ben net afgestudeerd, dus op dit moment op zoek naar een budget-optie. De MSR Elixer/Hoolie 2 (zoals hier eerder genoemd) zijn dan misschien ook goede tussenoplossingen: niet de hoofdprijs maar wel van een bekende fabrikant.
Ik reis al een jaar of vijf met de voorloper van dit Vangootentje, staat in twee minuten en is kwalitatief prima: https://www.baxrecreatieshop.nl/tenten/ ... -2015.html. Kostte me toen 125 euro. Ik zou zo'n tent eerder kopen dan zo'n Chinese kloon.
Aangezien ik, zoals hierboven vermeld, de mogelijkheid wil hebben om met 2 personen in de tent te liggen, is die Vango me wat te klein.
Voor twee personen zou ik altijd gaan voor een driepersoons tent. Maar helaas wordt het dan al snel wat groot en zwaar in je eentje.
Je zou ook naar een tipi kunnen kijken. Bijv. de Luxeoutdoor Hexpeak F6, ruim genoeg voor met z'n tweeën maar toch nog licht. Daarnaast zou je dan evt.ook nog een eenpersoons binnententje kunnen kopen voor solotochten, dan heb je een nog lichtere tent. Ik heb zelf de V4a maar die is wat krap voor 2 personen.
Zo'n soort Vangoo tentje is er ook in de driepersoonsversie. Niet duurder, wel een halve kilo zwaarder.