Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat zijn goede, slijtvaste banden? - Forum Wereldfietser

Wat zijn goede, slijtvaste banden?

Ik heb een omafiets, waar ik nu een aantal banden heb vervangen. Met de maat 28 x 1 1/2 heb ik de volgende ervaringen:
Noslar. Een Indiase band die ik als redelijk zou willen bestempelen. Zat op de fiets bij aankoop. Na plm 5 jaar op. Geen reflectie. Heeft een nu onbereikbare website.
Halfords: ronduit slechte band die snel slijt. Met reflectie.
Dresco: goede band. Slijtvast. Deze is met reflectie. Gekocht bij Praxis.
DSI. Op zoek naar een nieuwe Dresco, en de goede test resultaten van hun anti lek banden op internet, kwam ik wederom bij de Praxis. Wel Dresco, maar geen anti lek! Ik kon alleen de DSI kopen als antilek (op de wikkel staat Atmore). 14,95 maar bij de kassa 12,50. Uit Bangladesh. Ziet er stevig uit, ook mooi, maar ik ga u op de hoogte houden. DSI heeft een website. Op de wikkel stond iets anders....kijk dus voor op de wang van de band voor het juiste merk.
Met geen van deze banden ben ik onderuit gegaan in de bocht.

Ik lees graag uw bandervaringen.
Hermannetje schreef:Ik lees graag uw bandervaringen.
Tot midden jaren 90 dacht ik dat banden zo'n 2500 km meegingen. Dat had ik immers al een flink aantal keren zelf ondervonden.
Tijdens een stage bij een van de fabrieken van deze Nederlandse bandefabrikant vertelde een oudgediende me dat ze in de jaren 60 al experimenteerden om banden zo goedkoop mogelijk te fabriceren. Als medewerker kon je daar gratis proefbanden krijgen. De goede man had eens zo'n setje meegekregen en had de brug over de Maas niet eens gehaald (2 km). 'Ze hadden er toch iets te veel kalk ingestopt'.
Toen kreeg ik mijn verjaardag een boek van Frank van Rijn en vroeg me af hoe je het kon klaarspelen om een reis van 15000 km te maken met een fiets. Je moest dat wel overal aan banden kunnen komen! Bovendien was ik het normaal gaan vinden dat sommige banden het niet haalden en voortijdeig explodeerden. Het was me zelfs bijna overkomen in een afdaling in Spanje.
Het bleek dat Frank op Schwalbe banden fietste. Ik kocht die, en wat bleek: ze gingen wel 10.000 km mee.
Later kocht ik een pomp met een manometer en ze vanaf toen gingen ze nog langer mee.
Ooit had ik zelfs banden van het type XR. Die hadden na 6000 km zelfs nog nauwelijks sporen van slijtage.
Dat was overdreven; ze reden dan ook erg stug. Ik heb ze afgegevan een aan andere wereldfietser.

Wel heb ik gemertk dat brede banden langer meegaan. Dat is ook wel logisch.
Ik heb ook wel eens een paar setjes Continental banden gehad. Die waren prima, maar de zijkanten zagen er uiteindelijk wel sjofel uit. Toch heb ik ook wel eens een setje Schwalbe banden gehad die er na twee jaar al craqueleé uitzagen. Je hebt soms pech. Een setje type Kojak banden geheel zonder profiel ging me ooit 20x lek in 2000 km. Dat drukt je de gemiddelde snelheid wel ernstig... elke meidoorn, die je hier veel hebt, ging er kennelijk direct doorheen.
In deze maat (etrto 635 neem ik aan) is weinig keus. De Schwalbe Marathon Greenguard is dan ruim de degelijkste. Fijne snelle en comfortabele banden zijn er niet in deze zeldzame maat.
Voor gewone fietsen is Schwalbe wat mij betreft de eerste keuze. Goed verkrijgbaar, redelijke rolweerstand en lekweerstand. 15k haal ik voor maar achter houdt het bij 7k wel op. Overigens is het bij mij niet het loopvlak maar het karkas dat de levensduur bepaalt. Ik rij de zij-wangen helaas stuk. Vermoedelijk doordat er dagelijks een kind een uurtje achterop zit (half uur heen en half uur terug), dat voel je wel in de bochten.

Toch wil ik Conti's gaan proberen. Op mijn racefiets zijn mijn ervaringen qua slijtage van Conti's namelijk erg goed, beter dan Schwalbe :lol:
Geen ervaringen. Ik rij geen omafiets. Grappig topic voor een forum over fietsvakanties en vakantiefietsen.
mijn vakantie en dagelijkse banden zijn krek hetzelfde :lol:
Ik heb op mijn stadsfiiets net wat degelijker banden want te laat college geven mag niet gebeuren.
Het probleem met (echte) omafietsen is de afwijkende maat.
willem.m schreef:Geen ervaringen. Ik rij geen omafiets. Grappig topic voor een forum over fietsvakanties en vakantiefietsen.
Ik vind jullie een goed en vriendelijk fiets forum. Maar doe je nou je boodschappen op je lichte vakantiefietsje? Of je kinderen naar de crèche brengen? Toch niet altijd?
Ik zal straks het merk geven van mijn fantastische fabrieks af gemonteerde banden op mijn Giant die niet stuk gingen....pas na 22 jaar was de achterband stuk.
Hermannetje schreef:
willem.m schreef:Geen ervaringen. Ik rij geen omafiets. Grappig topic voor een forum over fietsvakanties en vakantiefietsen.
Ik vind jullie een goed en vriendelijk fiets forum. Maar doe je nou je boodschappen op je lichte vakantiefietsje? Of je kinderen naar de crèche brengen? Toch niet altijd?
Ik zal straks het merk geven van mijn fantastische fabrieks af gemonteerde banden op mijn Giant die niet stuk gingen....pas na 22 jaar was de achterband stuk.
Als je dan toch in het schuurtje bent, kijk dan even naar de ETRTO-maat van de omafietsbanden. Er staat iets van 40-635 of 37-622 of getallen van die aard op. Pas dan weten we zeker om welke maat het gaat want dat Engelse gedoe met die breuken allemaal kan vanalles betekenen maar vaak niet wat er staat.
Het goede bandenmerk af fabriek van Giant blijkt Cheng shin te zijn. het is een 700-35c band.

Dan mijn omafietsband. Dat blijkt een 40-635 band te zijn, zowel van DSI (die op het wikkeltje een Atmore moet heten) als de Noslar band uit India. De Noslar was van het type Force 10.
Ik heb geen omafiets, wel een opafiets :)
Schwalbe Marathon! Wel goed op spanning houden. Dit geldt nog meer voor de nog degelijker Schwalbe Marathon Plus. De gewone Marathon rijdt lichter/soepeler.
Hermannetje schreef: Ik vind jullie een goed en vriendelijk fiets forum. Maar doe je nou je boodschappen op je lichte vakantiefietsje? Of je kinderen naar de crèche brengen?
Ook op mijn stadsfietsen gaan Marathon banden :wink:
loknor schreef:
Hermannetje schreef: Ik vind jullie een goed en vriendelijk fiets forum. Maar doe je nou je boodschappen op je lichte vakantiefietsje? Of je kinderen naar de crèche brengen?
Ook op mijn stadsfietsen gaan Marathon banden :wink:
+1
Marathon plus geloof ik.

Ik heb de ww-fiets (Stevens Courier) dik 8 jaar en nog geen lekke banden en geen noemenswaardige slijtage.
Ik vond de Greenguard versies als zo stug dat ik ook op de stadsfiets Almotions heb gelegd, ook al zijn die behoorlijkduur. De plus-versies zijn nog stugger. (Heb ik ook gehad)
Gelukkig is de hoeveelheid glas op straat hier de afgelopen jaren wel afgenomen.
Voor de vragensteller is er niet zo veel keuze. Alleen de Greenguard versies zijn verkrijgbaar in 635. Op vlak asfalt is het ook niet zo'n punt.
Schwalbe Marathon Plus

Super slijtvaste banden. M'n broertje heeft op zijn fiets 40.000km met een achterband gedaan. Er zat helemaal geen profiel meer op , het was een slick geworden maar de dikke blauwe antileklaag was nog steeds niet zichtbaar.

Ik heb dezelfde banden nieuw gekocht en op m'n hybride fiets gezet. Na 2000km nog geen enkel spoortje van slijtage , met deze banden ga ik heel lang doen.
Waarom is de levensduur van banden zo belangrijk? Ik heb al zoveel banden moeten weggooien (van tweedehands of gekregen fietsen) die nauwelijks versleten waren maar wel compleet verduurd.

Als je elke 5 à 6000 km 70€ moet uitgeven voor banden is dat toch niet teveel? Dan heb je elk jaar nieuwe banden.

Ik ben zelf heel tevreden van mijn Continental Grand Prix 4000 SII 28mm banden, liggen er nu 4700km op en zullen de 6000 wel halen. De nieuwe Marathon Supreme is ook wel goed (en helemaal anders dan de vorige), Marathon is stug en slecht in nat en Marathon Plus vind ik helemaal niet vooruit te krijgen.
Ik heb vóór mijn huidige stadsfietsbanden op het achterwiel ook twee Dresco's versleten. Ook gekocht n.a.v. Consumentenbondtest die toen al een paar jaar oud was meen ik. Ze zijn me wat tegengevallen. Het kan zijn dat ik met wat te lage spanning heb gereden maar het zou ook kunnen dat de kwaliteit niet constant is omdat het wellicht meer een handelsmerk is en niet zozeer een fabrikantenmerk. Ze waren ook niet meer verkrijgbaar toen ik wat later vorig jaar aan het kijken was naar een vervanger omdat het canvas al weer zichtbaar werd na drie maanden redelijk intensief gebruik.

Als ik dan bij de fietsenboer €29,95 bij een Schwalbe (Marathon?) zie staan kan ik het niet helpen om te denken: "Poeh! 66 gulden voor een buitenbandje. Even 132 gulden voor een setje nieuwe bandjes. Volgens mij zouden ze dat in het guldentijdperk toch écht niet op het prijskaartje hebben durven zetten." Die gedachte komt nl. wel eens vaker bij me op als ik de euroflatie weer eens duidelijk waarneem of op zijn minst zwaar vermoed. Veel prijzen kunnen écht niet afgedaan worden met inflatie als verklaring.

Ik keek dus eerst nog even verder en zag toen bij Action wat buitenbanden hangen in precies de goede maat, 37-622. Enige maat die ze hebben. Anti-lek, merk Techno. Ze zagen er op zich niet slecht uit. Ik nam even wat foto's van het label en keek thuis even op het internet.

Adres op label: FOF - Zadelmakersstraat 22 in Sneek. Dat kent Google maps wel. O kijk, dat zijn ze.

Bleek dus van de firma Fiets-O-Fit te zijn. Die kent het internet ook: http://www.fiets-o-fit.nl. Dat model met barcode 8710259053901 en artikelnummer 53.90 bleek niet meer in hun assortiment te staan. Action is natuurlijk wel een partijenopkoper.

Hmm... ik werd eerlijk gezegd wel nieuwsgierig hoe goed banden van... hou je vast... €6,79 zouden kunnen zijn en wou het experiment wel aan. Als voorband moesten ze sowieso op te rijden zijn leek me en aangezien die makkelijk te verwisselen zijn besloot ik er vier te kopen. Voor €27,16. Minder dan één Schwalbe me zou kosten.

Ze zitten nu precies vijf maanden op mijn fiets en ze vallen me beslist niet tegen. Ze gingen bij monteren strak om de velg en na die vijf maanden is er slechts vrij geringe slijtage aan de achterband te zien met misschien toch wel 1000 km achter de rug in de wat rustigere wintermaanden. Ik hou mijn ritjes deels bij maar niet écht consequent en kortere ritjes en ritjes die onverwacht langer worden ook niet dus het is een schatting. Met mijn twee meter lange en wat zwaardere lichaam heeft een band het sowieso wat zwaarder te verduren dus zal een band er bij mij wat sneller doorheen gaan maar dit ziet er vooralsnog best netjes uit. Met de banden goed op druk lijkt de rolweerstand me niet verkeerd maar ik reken mezelf niet tot de kenners en heb geen uitgebreide ervaring met het beoordelen hiervan.

Het zou wel grappig zijn als er hier een échte kilometervreter is die voor woon-werk verkeer of gewoon onbedwingbare kilometerhonger elke week flinke afstanden fietst die deze bandjes eens aan een redelijk snelle duurtest zou kunnen onderwerpen. Gewoon, voor de lol om te kijken hoe dergelijke goedkope banden zich verhouden tot de duurdere Schwalbes. Desnoods eerst even beginnen op een voorwiel om een eerste indruk te vormen en daarna evt. het achterwiel erbij.

Iemand interesse? :D
Ik niet. We hebben het hier overigens nog steeds over de maat etrto 635. De keus is dan beperkt. Er is inderdaad ook een marathon plus maar dat soort stugge banden vind ik naar. De m greenguard is wat mij betreft ook te stug maar denk ik in deze maat de enige echt goede band.
Op de meeste stadsfietsen die je koopt zitten van huis uit goedkopere banden en als je dan na een of twee jaar al weer nieuwe nodig hebt weet je weer wat het wel moet worden. Voor de stadsfietsen ben ik heel tevreden over de levensduur en lekbestendigheid van de diverse schwalbe banden. Op de fiets van mijn vrouw heb ik nu almotions gezet en die rijden ook nog lekker. Voor de winter de conti topcontact winter ii.
Ik vind dat dit onderwerp best voor alle banden mag dienen hoor. Gewoon: wat zijn goede, fijne banden. Die Halfords sleten zo vreselijk snel, pas daar dus mee op.
Er is gezegd door Leon dat er minder glas op straat ligt. Is dat zo? Ik zou het me voor kunnnen stellen omdat er meer pet flessen zijn gekomen. Maar zeker weten doe ik het niet. Ik fietste, vroeger dagelijks naar school en die was 12 km weg, Ik pak nu de fiets voor sport of boodschappen. De kans op een lekke band wordt dan ook kleiner
Er wordt hier vaker over banden geschreven dan sommigen lief is. Centraal is toch de vraag waar je de fiets voor wilt gebruiken. Een woonwerkrit stelt andere eisen dan een tocht door marokko en dat is ook weer anders dan een tocht door frankrijk. Levensduur gaat vaak moeilijk samen met echt lekker fietsen en zelf vind ik dat lekke banden voor vakantiefietsen lang niet zo'n groot probleem zijn als wel gedacht wordt. Maar de afweging moet je zelf maken.