Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groene weg - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Groene weg

In het eerste deel van de route is het zoeken naar een camping én doordat het noorden van Frankrijk niet dicht bevolkt is, is eten ook slecht verkrijgbaar. Zorg voor een noodrantsoen en koop je eten als je iets tegen komt. Plan je dagafstand op de beschikbaarheid van campings en controleer vooraf of ze wel/nog open zijn. Ik heb een benzine gestookte MSR Whisperlight en ben daar erg tevreden over. Ook een benzienepomp kom je niet iedere dag tegen en voor grote supermarkten of een decatlon met gasblikjes mag je een stuk(je) omfietsen. Meer info over branders in deze "test" http://www.oppad.nl/?uitrusting=benzine ... nders-2013

Veel plezier!
Roodborst schreef:Bedankt maar weer voor de vele waardevolle reacties. Ik heb nog een vraag.

Ik heb bij Bever Zwerfsport een brander gekocht die past op de Coleman gastankjes met schroefdraad. Bert k
Wat koste de brander eigelijk? Waar kun je hem voor inruilen zonder bij te betalen? Vind je het erg om bij te betalen?
Zolang je in de Benelux, Frankrijk, Duitslland, Spanje etc fietst, is Campinggaz eigenlijk het handigste. Als een camping blikjes heeft, zullen het blauwe blikjes zijn. Wel zijn et soms alleen prikblikjes
De sugesties van Wim zijn allemaal goed, maar als je voorlopig niet buiten Europa gaat fietsen, en niet in Scandinavie weken lang wil gaan rijden, misschien een beetje overkill. Ook financieel.
Op een klein formaat Camping gaz blikje kook ik in m'n eentje iets minder dan een week, inclusief s'avonds 1 of twee pans maaltjes.
Wat ik zelf een groot nadeel van de (prik-)blikjes vind is dat er bij koud weer en bijna lege blikjes zo weinig druk aanwezig is dat het erg lang kan duren voor je thee-/koffiewater aan de kook is. Met name 's morgens vroeg vind ik dat heel vervelend. Daar heb ik met mijn Primus Omnifuel geen last van.
Wat ik zelf een groot nadeel van de (prik-)blikjes vind is dat er bij koud weer en bijna lege blikjes zo weinig druk aanwezig is dat het erg lang kan duren voor je thee-/koffiewater aan de kook is. Met name 's morgens vroeg vind ik dat heel vervelend.
Dat klopt. En het hoeft geen winter te zijn, een frisse april- of mei-ochtend is genoeg.
Als ik rij met fietstassen gaat de Trangia altijd mee.
Alcohol voor de brander is nagenoeg overal te krijgen in Frankrijk.
"De suggesties van Wim zijn allemaal goed, maar als je voorlopig niet buiten Europa gaat fietsen, en niet in Scandinavie weken lang wil gaan rijden, misschien een beetje overkill. Ook financieel.
Op een klein formaat Camping gaz blikje kook ik in m'n eentje iets minder dan een week, inclusief s'avonds 1 of twee pans maaltjes."
Dat snap ik niet helemaal. Een Trangia 27 is niet duurder dan een gasbrandertje met een paar pannetjes, en nauwelijks zwaarder. De grote voordelen zijn dat de brandstof echt makkelijk te krijgen is, en dat er makkelijk echt eten op te koken is. Het nadeel is dat je iets langer moet wachten als je water kookt (maar je zalm pocheer je weer makkelijker dan op die vlammenwerpers).
Buiten Europa zou ik in veel gevallen denken aan een multifuel brander, hoewel de prijs, het gewicht, en de complexiteit erkende nadelen zijn.
Ik weet niet hoelang je wilt fietsen maar als je alleen de groene gaat doen heb je aan een groot gas tankje genoeg

Mario
Ik heb tot nu toe altijd nog onderweg gastankjes kunnen vinden. In Frankrijk, Engeland, Noorwegen en Duitsland. Maar ik heb wel twee opties. De schroef en een adapter voor de camptingaz klik.
Meestal bepaal ik van te voren waar mijn gas ongeveer op is en zoek ik even op waar ik dan een vervanging kan kopen. In grotere steden waar we langs komen en dan of er een buitensport zaak is. Meestal was dit niet eens nodig omdat ik vanzelf wat tegen kwam.
Ik heb overigens altijd een reserveblikje mee en als ik die in gebruik neem ga ik op zoek naar een vervanging.
Wim schreef: Dat snap ik niet helemaal. Een Trangia 27 is niet duurder dan een gasbrandertje met een paar pannetjes, en nauwelijks zwaarder. De grote voordelen zijn dat de brandstof echt makkelijk te krijgen is, en dat er makkelijk echt eten op te koken is.
Ik heb geen ervaring met koken op iets anders dan blauwe tankjes, dus vandaar dat ik even doorvroeg. :D
Wat mij betreft, als de Groene weg de meest ruige route is die de TS wil gaan rijden in de toekomst, leek me Campinggaz namelijk het handigste. Ik vind namelijk een schroefblikje gas veel simpeler dan een brandstoffles...

Ik vind dat je iemand het volledige plaatje moet geven, en dan mogen ze als volwassen mensen daar dan lekker zelf kiezen.

Vrolijk asen trouwens alvast aan iedereen!