Additionally, paste this code immediately after the opening tag: remkabel achter, hoe hoort het op deze fiets? - Forum Wereldfietser

remkabel achter, hoe hoort het op deze fiets?

Ik ben bezig een oude mountainbike (Mongoose IBOC) opnieuw op te bouwen met onderdelen van mijn oude fiets waarvan het frame niet meer goed was.

Bij het monteren van nieuwe kabels kwam ik er achter dat de kabelstop op de bovenbuis bij het zadel ontbreekt maar er is wel een buisje waar de kabel doorheen kan. Maar dat buisje werkt toch niet goed als een kabelstop, de buitenkabel past er net niet in, de bepantsering van de buitenkabel wel. De rem werkt ook niet lekker zo.

Dus de grote vraag is: hoe hoort dit, of hoe los ik dit op?

Origineel zaten hier cantilever remmen op, dus ik vermoed dat er geen kabelstop gebruikt werd, maar dat alleen de binnenkabel door het buisje ging.

Afbeelding
Wat altijd kan is een complete buitenkabel van vor naar achter trekken en het rare ding het rare ding laten. Je kunt het ding misschien nog nuttig gebruiken om de kabel op te laten steuenen. Dat is fijn voor een V-brake want rondzwabberende kabels leiden bij v-brakes niet zelden tot aanlopende remblokjes.
Je kunt ook voorzichtig proberen de doorgang door het rare ding ruimer te maken zodat de buitenkabel er doorheen kan, als er materiaal genoeg aan zit.
ErikB81 schreef: Dus de grote vraag is: hoe hoort dit?
Vond dit;
There would have been a clear or translucent plastic tube or boot snaked in there to prevent the brake cable from rubbing directly against the noodle. If the noodle was of sufficient diameter, you could also snake a short piece of brake housing in it as shown on this Trek 720:
https://www.reddit.com/r/bikewrench/com ... singliner/
Either way, you should have some sort of protective liner in there.
Misschien een (zelfgemaakte) sluitring waar de remkabel zelf wel doorheen kan maar de mantelbuis niet.
Gewoon buitenkabel over de hele lengte en op elegante wijze vastmaken met een tiewrap aan die huls die je daar zitten hebt :D
een andere mogelijkheid: op de pagina van de link hierboven staat een link naar een plaatje:
Afbeelding
daar zie je dit buisje midden achter de zadelpen eindigen.
nu lijkt me dit een fiets uit het cantilever-tijdperk en niet uit het v-brake-tijdperk.
dat samen doet me vermoeden dat de buitenkabel eerder al ergens (gezien het plastic doorvoer-slangetje)(of tegen dit stalen buisje) afstopt en de binnenkabel er doorheen gaat en er achteraan uitkomt en naar midden boven de achterband gaat en daar vast hoort te zitten aan het kabeltje dat de twee cantilevers verbindt. en dit was een erg lange zin met en en toen nog eens en tot slot nog eens en :shock:

groet! hoogframe
hoogframe schreef:nu lijkt me dit een fiets uit het cantilever-tijdperk en niet uit het v-brake-tijdperk.
Als dit voor canti's is is het wel een heel brakke methode. Het buisje wjist namelijk niet netjes vanuit het midden naar beneden. Ik denk dat het dat niet is. Het zou wel een kabeldoorvoer kunnen zijn voor de V-brake met de kabel aan de andere kant.
De fiets had oorspronkelijk inderdaad cantilever remmen met de draad door een buisje met een plastic insert (link).

Ik heb nu het laatste stukje bepantsering van de buitenkabel zover mogelijk in het rare buisje gestopt, tot hij niet verder meer wil en de v-brakes met maximale veerspanning afgesteld. Het werkt, maar ideaal en soepel is het niet. Een buitenkabel over de volle lengte is waarschijnlijk het makkelijkste alternatief, daarvoor heb ik nu nét genoeg buitenkabel over.

Als de fiets goed bevalt wil ik hem een nieuwe laklaag geven, dus dan zou ik er nog een kabelstop op kunnen hardsolderen. Dan kan ik er gelijk oogjes voor een achterdrager opzetten.

Bedankt voor het meedenken!
oogjes voor de drager, die zitten erop. En daarvoor is een hele elegante zadelpenklem te koop, met twee aparte schroefdraden. Die van m-gineering is het voordeligste.
Even iets anders: Volgens mij is de band, een Marathon Supreme, verkeerd om gemonteerd. (ik ga er vanuit dat het wiel er goed in zit :D )
Hallo,

er zijn ook kabelstoppers te koop die je vast schroeft aan de zadelklem. Deze kun je voor jou fiets dan zo buigen dat de kabel netjes boven de rem uit komt.
Ik heb dit al zelf toegepast op een gazelle crosstrophy.
Als je wil heb ik er nog wel eentje liggen die kan ik best opsturen naar jou.

groet, Luc.
Ja ongeveer maar in een simpelere uitvoering. Heeft jaren goed gewerkt bij mijn fiets.