Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ATB ook geschikt voor lichtgewicht bepakking - Forum Wereldfietser

ATB ook geschikt voor lichtgewicht bepakking

Hallo,

Ik overweeg om een ATB met voorvering te kopen voor rondjes onverhard door het bos/in de heuvels. Ook moet ik deze kunnen gebruiken om zo nu en dan met twee achtertassen op vakantie (bijv. de Alpen) te gaan. Er moet dus wel een achterdrager op gezet kunnen worden.

Wie heeft er ervaring met zulke fietsen, zowel bepakt als zonder drager en tassen?

Wie heeft suggesties voor geschikte merken en modellen (of dealers met custom opbouwmogelijkheid)?

Ik ben heel erg tevreden over de hydraulische Magura velgremmen op mijn huidige fiets. Zijn er ook zulke remmen mogelijk voor geveerde ATBs? Ik zie nl alleen maar schijfremmen.

Het gebruik met fietstassen achter is incidenteel. Moet ik dan ook een sterker achterwiel nemen? Ik ben zelf erg licht.

Het hoeft van niet super lichtgewicht. Ik heb nu een 'tank' en ben dus wel wat gewend.

Svp geen discussie over wel/niet geveerd.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik heb een paar jaar rondgefietst op een 26" aluminium MTB die ik om kon bouwen naar een vakantiefiets. Het ombouwen betekende in dit geval: dragertje (racktime-add-it, daarmee kreeg ik genoeg ruimte om niet met mijn hakken tegen de tassen te komen), spatborden, andere (hogere) stuurpen en een setje banden zonder noppen.
De problemen waar ik tegen aan liep:
- geen montagepunt om de drager vast te maken aan het frame bij het zadel. Opgelost met buisklemmen zoals ze in dit setje zitten.
- geen bevestigingpunt voor spatborden op de verende voorvork. Oplost met tie-wraps.

Het frame had bij de achterpadden wel gaatjes voor het bevestigen van een drager en spatborden, als je die niet hebt kan je een achterdrager zoeken die aan de quick-release vast kan, die zijn er van Tubus.
Ik ben heel erg tevreden over de hydraulische Magura velgremmen op mijn huidige fiets. Zijn er ook zulke remmen mogelijk voor geveerde ATBs? Ik zie nl alleen maar schijfremmen.
Mijn fiets had al magura-remmen toen ik hem kocht, maar dat is tegenwoordig niet meer de standaard. Als je die remmen wil op een MTB wil wordt de keuze erg beperkt, maar tweedehands is er nog een hoop te vinden.
Wie heeft suggesties voor geschikte merken en modellen (of dealers met custom opbouwmogelijkheid)?
Als MTB met Magura remmen is er de Santos SCC03 (geen oogjes). En er is de Avaghon X-29 (schijfremmen, pinion). Die laatste is een soort MTB-vakantiefiets hybride. En Avaghon doet ook aan custom frames. Een willekeurige 29er of 27.5 inch fiets ombouwen moet ook wel te doen zijn, maar als je het geld hebt lijkt een Avaghon me ideaal.

En vergeet niet dat bikepacking ook een optie is. Dan kan je het hele bagagedragerverhaal vergeten en gewoon een MTB kopen die goed bij je past.

Een slechte foto van mijn fiets vorige zomer: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 42ffc066fd.
Nvm
Veel hangt of van je ambitie en budget, maar in theorie kan het prima, ook al is het er bij het huidige aanbod niet makkelijker op geworden.
Een aantal jaren terug heb ik voor mijn dochter een Cube Access dames mtb gekocht als vakantiefiets (een gewone vakantiefiets was onbespreekbaar want niet cool). Het was een fiets van iets van 800 euro, en heel keurig afgemonteerd, met Deore velgremmen (vermoedelijk vanwege het gewicht). De geometrie was plezierig rechtop, en er zaten oogjes op voor een achterdrager. Ik heb toen een Old Man Mountain Red Rock drager gemonteerd, want die gaf meer ruimte bij de hakken dan een Tubus Cargo, en was bovenop dicht als een soort spatbord. Het was een lichte fiets, en als je er al te veel bagage op hing werd het wel wat wiebelig. Maar met lichte bagage was het een prima vakantiefiets.
Een paar jaar later heb ik voor mijn zoon een overjarig model Cube LTD gekocht, voor ongeveer dezelfde prijs, en ook nu weer op ongeveer LX niveau afgemonteerd (met ook nu weer de obligate XT achterderailleur), maar met HS 33 remmen. Dit is een zwaardere en stijvere fiets, en er kan aardig wat bagage op. Het model van een jaar later zou schijfremmen krijgen, vandaar mijn snelle aanschaf ook al was mijn zoon er nog wat te klein voor.
Zo'n Cube LTD met HS 33 zou tweedehands een pracht koop kunnen zijn als je het goedkoop wilt houden. Het grootste probleem met zulke mtb's is dat de achtervork dus wat kort is, maar zolang je niet teveel bagage meeneemt hoeft dat niet onoverkomelijk te zijn. Het wat duurdere alternatief is een tweedehands Santos Travelmaster 2.6 met verende voorvork. Als het echt mooi moet zijn is het misschien een goed idee bij een maatbouwer langs te gaan. Die kan een mtb bouwen met oogjes voor een drager en langere achtervorken. Maar dat is natuurlijk een heel ander prijskaartje. Als zo'n fiets echt volwaardig off road mee moet kunnen doen zijn schijfremmen overigens best een goed plan. Kortom, wat wil je ermee? Nog weer een andere route is die van de moderne gravelbikes. Dat zijn geen voluit mtb's, maar je kunt off road best aardig uit de voeten, zolang het niet te woest wordt.
Ik doe al jaren lange off-road fietsreizen met een 29 inch MTB met geveerde voorvork en Ortlieb achtertassen. Het frame is een Van Nicholas Ti-frame met schroefdraadogen, waarop je een Tubus drager stevig kunt vastschroeven. Dat is veel stijver dan een drager die op de quick-release as draagt. Ik gebruik ook een framebag, maar dat is voor een betere gewichtsverdeling. De inhoud van een framebag (5 ltr?) en de prijs maken dat het als bergruimte bijkomstig en erg prijzig is.

Natuurlijk zijn Magura remmen ook mogelijk op geveerde voorvorken (mijn 26 inch MTB voor toertochten in de buurt, heeft die), maar voorvorken met velgrembevestiging zul je tegenwoordig heel moeilijk kunnen vinden, vooral van gerenommeerde fabrikanten als Rock Shox, Fox en DTSwiss. Het zal zeker niet standaard geleverd worden bij een complete fiets. Maar als je vindt dat schijfremmen te kwetsbaar zijn, zou ik je ook geen luchtgeveerde voorvork aanbevelen. Dan kom je uit bij bv. Suntour vorken met stalen veer. Dat merk heeft geen hoge reputatie, maar is wel de grootste producent en heeft veel vorken gemaakt voor beroemdere merken. Ik vind dat Suntour een hoge kwaliteit:prijs verhouding biedt.

Wat betreft achterwielen: MTB achterwielen zijn natuurlijk berekend op flinke klappen en ook zwaarlijvige rijders. Die 20 kg van de tassen lijken dus weinig t.o.v. de 75-100 kg op het zadel. Toch is er een verschil tussen gewicht op het zadel en gewicht op de drager. Het gewicht op de drager zit star aan het frame vast en het gewicht op het zadel wordt gedempt door zadelpolstering en billen. Het verschil tussen een klap met een ijzeren hamer en met een rubberen hamer! Een geroutineerde rijder zal ook altijd even zijn gewicht uit het zadel tillen als hij een kuil of opstaand kantje ziet aankomen. Daarom zou ik geen 24- of 28-spaaks MTB wielen nemen. Gewone 32-spaaks wielen, vooral de standaard wielsets gebouwd met Deore- of XT-naaf en degelijke velgen van bv. Rose zijn zeker sterk genoeg en niet duur.
Op je gemak zoeken naar een wat oudere weinig gebruikte 2e hands mtb kan ook zijn nut hebben, meer kans op oogjes om iets te monteren en standaard remnokjes voor velgremmen, Magura als je wil.

Achterdrager kun je soms ook op de oogjes van de remnokken monteren in combi op de as beneden, bijv. met deze
http://www.m-gineering.nl/ommindex.htm

Bij mij werkt dit echter wel alleen goed met V-brakes ipv Magura Hs11/33

Na wat gepruts met kapotte spaken op 32 spaaks lichte velgen heb ik er 36 spaaks vakantie velgen op gezet. Niet lichtgewicht, want dat ben ik zelf ook niet. :D :D
Ik heb een paar jaar op een Rocky Mountain Blizzard gereden; een MTB met geveerde vork en door de diepe zit minder geschikt voor een 50+ fietser. De zoektocht naar een opvolger heeft even geduurd maar ik ben nu wel geslaagd met een WIND, maar dat is maatwerk. Voordat mijn keuze daarop viel kwamen deze modellen bovendrijven;

Marin pine mountain http://www.marinbikes.com/gb/bikes/desc ... mountain-1
Mooi fietsje maar; standaard geen voorderailleur

Cube LTD https://www.cube.eu/2017/hardtail/ltd/c ... line-2017/
Helemaal klaar voor wat je wil

Canyon Grand canyon https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... l-6-9.html
had vorig jaar nog oogjes voor drager, zie ik niet meer op afbeelding

Als je wat meer geld te besteden hebt; Avaghon X 29

de rest van je vragen is wel beantwoord, en wat betreft merken mountainbikes waar je zo een bagagedrager kunt monteren....??? ik heb veel gezocht maar weinig gevonden wat standaard leverbaar is via de vakhandel (en waar dus oogjes ter bevestiging van een drager opzitten)
Alternatief is dus knutselen met aangepaste zadelpen en uitvalnaaf.
groeten BertV
Daar ben ik vorig jaar ook mee bezig geweest. En dan een goede allround band er op zetten. De Canyons hadden tot 1400 euro nog oogjes boven op de staande achtervorken voor een drager. Nu dus niet meer.
Er is een Mantel bij je in de stad gekomen. Daar hebben ze Cube en Trek staan. De goedkopere modellen hebben oogjes voor een bagagedrager. Jammer dat de goedkopere modellen niet de beste en lichtste vork hebben. Ze hebben me bij Mantel verteld dat beide merken een eigen geometrie en zit hebben, dan kan je daar ook naar kijken. En er staan nog wel meer merken. En af en toe geweldige aanbiedingen.
Dank jullie wel voor jullie snelle en uitgebreide reacties, dat waardeer ik enorm!
ErikB81 schreef:Als MTB met Magura remmen is er de Santos SCC03 (geen oogjes). En er is de Avaghon X-29 (schijfremmen, pinion). Die laatste is een soort MTB-vakantiefiets hybride. En Avaghon doet ook aan custom frames. Een willekeurige 29er of 27.5 inch fiets ombouwen moet ook wel te doen zijn, maar als je het geld hebt lijkt een Avaghon me ideaal.
Ik gun Bike4Travel heel veel. Ik heb al een Avaghon, heb er een VSF gekocht en heel veel spulletjes. Maar ik vind die X-29 echt veel te duur.
ErikB81 schreef:En vergeet niet dat bikepacking ook een optie is. Dan kan je het hele bagagedragerverhaal vergeten en gewoon een MTB kopen die goed bij je past.
Misschien moet ik nog even aan dat idee wennen. Ik kom van heel ver (ging ooit met heul veul bepakking op vakantie, en krijg tegenwoordig alles net in twee achtertassen als we met zijn 2en door ''makkelijke' landen fietsen.
ErikB81 schreef:Een slechte foto van mijn fiets vorige zomer: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 42ffc066fd.
Dat is idd een slechte foto :shock:
Wim schreef: Zo'n Cube LTD met HS 33 zou tweedehands een pracht koop kunnen zijn als je het goedkoop wilt houden. Het grootste probleem met zulke mtb's is dat de achtervork dus wat kort is, maar zolang je niet teveel bagage meeneemt hoeft dat niet onoverkomelijk te zijn. Het wat duurdere alternatief is een tweedehands Santos Travelmaster 2.6 met verende voorvork.
Korte achtervork, daar had ik inderdaad al over gelezen. Stel dat ik zo snel aan het idee wen dat ik ga bikepacken, dan is dat geen probleem meer :-)
Wim schreef: Als het echt mooi moet zijn is het misschien een goed idee bij een maatbouwer langs te gaan. Die kan een mtb bouwen met oogjes voor een drager en langere achtervorken. Maar dat is natuurlijk een heel ander prijskaartje.
Ik denk niet dat ik dat er voor over heb. Het is toch een fiets 'voor erbij'.
Wim schreef: Als zo'n fiets echt volwaardig off road mee moet kunnen doen zijn schijfremmen overigens best een goed plan.
Gezien het zeer beperkte aanbod van velgremmen heb ik waarschijnlijk weinig keus. Ik hoop maar dat er niks kapot gaat. Dan heb ik wel goede schijfremmen nodig (ik ken meerdere personen bij wie de schijfremmen in de eerste de beste Alpencolafdaling te heet werden en vervormden. Maar goed, dat waren waarschijnlijk erg slechte remmen.
Wim schreef: Nog weer een andere route is die van de moderne gravelbikes. Dat zijn geen voluit mtb's, maar je kunt off road best aardig uit de voeten, zolang het niet te woest wordt.
Ik wil deze fiets juist om af en toe van Alpencols af te 'bonken', dus het moet wel stevig spul zijn.
Math schreef: Ik doe al jaren lange off-road fietsreizen met een 29 inch MTB met geveerde voorvork en Ortlieb achtertassen. Het frame is een Van Nicholas Ti-frame met schroefdraadogen, waarop je een Tubus drager stevig kunt vastschroeven. Dat is veel stijver dan een drager die op de quick-release as draagt. Ik gebruik ook een framebag, maar dat is voor een betere gewichtsverdeling. De inhoud van een framebag (5 ltr?) en de prijs maken dat het als bergruimte bijkomstig en erg prijzig is.
Titanium lijkt me mooi maar past niet in mijn budget.
Math schreef: Wat betreft achterwielen: MTB achterwielen zijn natuurlijk berekend op flinke klappen en ook zwaarlijvige rijders. Die 20 kg van de tassen lijken dus weinig t.o.v. de 75-100 kg op het zadel. Toch is er een verschil tussen gewicht op het zadel en gewicht op de drager. Het gewicht op de drager zit star aan het frame vast en het gewicht op het zadel wordt gedempt door zadelpolstering en billen. Het verschil tussen een klap met een ijzeren hamer en met een rubberen hamer! Een geroutineerde rijder zal ook altijd even zijn gewicht uit het zadel tillen als hij een kuil of opstaand kantje ziet aankomen. Daarom zou ik geen 24- of 28-spaaks MTB wielen nemen. Gewone 32-spaaks wielen, vooral de standaard wielsets gebouwd met Deore- of XT-naaf en degelijke velgen van bv. Rose zijn zeker sterk genoeg en niet duur.
Goede tip!
Roald schreef: Op je gemak zoeken naar een wat oudere weinig gebruikte 2e hands mtb kan ook zijn nut hebben, meer kans op oogjes om iets te monteren en standaard remnokjes voor velgremmen, Magura als je wil.
Ik zal gaan kijken. Ik hoop dat ik dan door de bomen het bos zie. MTBs lijken me echt dingen die na hometrainers het meest op MP staan. En MP wordt al zo verziekt door de grote fietsenboeren.
Roald schreef: Achterdrager kun je soms ook op de oogjes van de remnokken monteren in combi op de as beneden, bijv. met deze
http://www.m-gineering.nl/ommindex.htm
Bij mij werkt dit echter wel alleen goed met V-brakes ipv Magura Hs11/33
Of met een speciaal rek (Old Mountain), had ik al gelezen
avic schreef: Ik heb een paar jaar op een Rocky Mountain Blizzard gereden; een MTB met geveerde vork en door de diepe zit minder geschikt voor een 50+ fietser. De zoektocht naar een opvolger heeft even geduurd maar ik ben nu wel geslaagd met een WIND, maar dat is maatwerk. Voordat mijn keuze daarop viel kwamen deze modellen bovendrijven;

Marin pine mountain http://www.marinbikes.com/gb/bikes/desc ... mountain-1
Mooi fietsje maar; standaard geen voorderailleur

Cube LTD https://www.cube.eu/2017/hardtail/ltd/c ... line-2017/
Helemaal klaar voor wat je wil

Canyon Grand canyon https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... l-6-9.html
had vorig jaar nog oogjes voor drager, zie ik niet meer op afbeelding

Als je wat meer geld te besteden hebt; Avaghon X 29
Die Canyon en Cube lijken me eigenlijk wel wat. De Avaghon niet, te duur.
cyclos schreef: Daar ben ik vorig jaar ook mee bezig geweest. En dan een goede allround band er op zetten. De Canyons hadden tot 1400 euro nog oogjes boven op de staande achtervorken voor een drager. Nu dus niet meer.
Er is een Mantel bij je in de stad gekomen. Daar hebben ze Cube en Trek staan. De goedkopere modellen hebben oogjes voor een bagagedrager. Jammer dat de goedkopere modellen niet de beste en lichtste vork hebben. Ze hebben me bij Mantel verteld dat beide merken een eigen geometrie en zit hebben, dan kan je daar ook naar kijken. En er staan nog wel meer merken. En af en toe geweldige aanbiedingen.
Ik zal eens gaan kijken bij Mantel. Ik heb geen haast, en zou dit najaar een aanbieding kunnen scoren.
Waarop moet ik letten bij voorvering en schijfremmen? Wat zijn de minimale standaarden? Ik heb er helemaal geen kaas van gegeten. Ik hoef niet het beste van het beste of het lichtste van het lichtste; het moet gewoon goed, onderhoudsarm en niet al te kwetsbaar zijn.
Met de meeste schijfremmen zal tegenwoordig niet veel meer mis zijn (en remmen bijna altijd beter dan velgremmen). Heb zelf een beetje uit nieuwsgierigheid ongeveer een jaar geleden de goedkoopste (BR 365 of BR 395 geloof ik) Shimano schijfremmen gekocht, dat is geloof ik Alivio of Acera niveau. De prijs was sensationeel; minder dan € 50 voor een setje, en de remwerking voor deze prijsklasse... fe-no-me-naal! Ja, met hydraulische schijfremmen zal het bij een ongeval of defekt even puzzelen zijn hoe dat op te lossen (maar dat heb je met hydraulische Magura remmen ook!). Kortom (zelfs goedkope, basic) schijfremmen zijn zo slecht nog niet.

Anders is dat bij geveerde voorvorken, want daar is het wel; "alle waar is naar zijn geld". De vele vaak negatieve meldingen hier op dit forum over geveerde voorvorken zijn ongetwijfeld ontstaan door heel goedkope voorvorken. Tussen een goedkoop en duur model liggen we-rel-den van verschil! Suntour XCM, XCT, XCR is een veel gemonteerde MTB vork die afhankelijk van het productieland (Taiwan of China) redelijk of teleurstellend veert, waarbij de laatste (XCR) nog het "beste" is. Veel beter is bijvoorbeeld al Rock Shox. Hun Recon model (heet nu geloof ik XC 30 of 32) heb ik zelf op een MTB-tourfiets al zes jaar in gebruik, tot nu toe (slechts) twee maal onderhoud gedaan (olie verversen) en werkt nog steeds perfekt. Luchtvorken zijn aanzienlijk lichter dan olie-spiraalveer vorken, maar de laatste kan eigenlijk niet kapot.

Het zal hier wel een beetje vloeken in de kerk zijn, maar Decathlon maakt behoorlijke fietsjes (inclusief levenslang garantie). Hun RockRider 560 model bijvoorbeeld heeft al heel behoorlijke Tektro schijfremmen en de eerder genoemde Rock Shox vork, en oogjes voor een drager zitten er standard al op...
De Recon bestaat ook nog steeds hoor. Maar wel een prima vorkje. Wil je weinig onderhoud aan een voorvork, kies er dan een met een staalveer. Dat biedt door de bank genomen echter weer minder comfort dan een luchtvork, die ook nog eens lichter zijn. Als je een goede luchtvork voor weinag wil, raad ik je aan naar de luchtgeveerde modellen van SR Suntour (ja echt) te kijken. Epixxon (voorheen Epicon) is echt dikke prima.

De remkracht van de eenvoudiger schijfremsystemen is misschien wel prima, maar met name de hendels laten in mijn ervaring wel wat liggen in bouwkwaliteit. Ik kreeg op een vergelijkbaar setje als abre facil al vrij snel speling in de grepen. Ze remden nog prima, maar het rammelde wel flink. Dat was echter zo'n 6-7 jaar geleden en de modellen zijn wel wat veranderd. Ik zou alles vanaf Deore niveau rustig gebruiken om "een alpencol af te bonken".

Als je daar trouwens kromme schijven van krijgt, rem je verkeerd. Zoals je niet slepend moet remmen bij V-brakes, moet je dat bij schijven ook niet doen.