Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke ortlieb tas? - Forum Wereldfietser

welke ortlieb tas?

Ik ben me aan het oriënteren op de aankoop van 2 achtertassen.
Daar deze toch een hele (lange) tijd mee gaan, koop ik graag meteen de juiste.
vereisten: waterdicht, schouderband, +- 20l per tas, gewicht, afneembaar
doel: boodschappen, ev. woon-werkverkeer, fietsreis

Is er een echt verschil tussen de
- back-roller plus in cordura-weefsel https://www.ortlieb.com/nl/Back-Roller%20Plus/
- back roller urban line in cordura-katoen https://www.ortlieb.com/nl/Back-Roller%20Urban%20Line/
- back roller classic in polyesterhttps://www.ortlieb.com/nl/Back-Roller%20classic/

De classic is iets zwaarder, cordura lijkt me iets aangenamer om mee rond te wandelen dan polyester.
Is 1 van deze 3 soms handiger, zal langer mee gaan, ... of is het gewoon een kwestie van smaak?
Alvast bedankt!

PS Als iemand een website weet waar deze tassen momenteel in promotie staan, hou ik me aanbevolen.
PPS andere merken van tassen komen ook in aanmerking, maar behalve vaude kwam ik niet zo ver (als ik op zoek ging naar een degelijke tas)
Rondwandelen? Het zijn fietstassen. Ze zijn gewoon allemaal prima, maar er kunnen verschillen zitten in het ophangsysteem. Eerlijk gezegd zou ik gewoon voor de goedkoopste gaan. De urbanline zou ik links laten liggen, dat klinkt alleen al suf 8)
Ik heb het gevoel dat de "soepele" plus tassen zich iets makkelijker rond mijn bagage plooien als de "stugge" classic tassen.

Deze webshop kan ik van harte aanbevelen:
https://www.outdoor-works.de/de/ortlieb ... ahl_p13563

Tweede keus betekent dat er ergens een klein foutje in het weefsel zit, niet dat ze niet waterdicht of minder goed zijn!
De Brooks Land's End panniers kan ik je aanraden. Die zijn nog degelijker dan Ortlieb panniers.

Hier is een review.
http://thenextchallenge.org/brooks-land ... rs-review/
Degelijker dan Ortlieb? Ik heb mijn Ortliebtassen (plus) toch aardig mishandeld maar ze hebben nooit een krimp gegeven behalve volledig grijs verkleurt. Maar nog degelijker kan dus? :wink:
Berger schreef:Degelijker dan Ortlieb? Ik heb mijn Ortliebtassen (plus) toch aardig mishandeld maar ze hebben nooit een krimp gegeven behalve volledig grijs verkleurt. Maar nog degelijker kan dus? :wink:
Ze zijn vooral cooler, begrijp ik. Maar wel ontworpen door Ortlieb.
brilsmurf613 schreef:- back-roller plus in cordura-weefsel
- back roller urban line in cordura-katoen
- back roller classic in polyester
De plus versies verkleuren na verloop van tijd, ongeveer na een paar zonnige vakanties begint het. Ze worden dan bleker. Rood wordt dus rose en zo.
De classics verkleuren niet. Het gekleurde deel van deze tassen is zijn overigens grotendeels van PVC, of ik heb wat gemist het afgelopen jaar en ze hebben polyester gemaakt dat erg lijkt op PVC. ( :?: )
Ik vermoed dat de urban line ook verkleurt.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ortlieb tassen PVC vrij zijn (denk ergens op een Duitse site).

Had een lichte voorkeur voor cordura omdat dit toch wat minder stug is en ook (een klein) beetje lichter. Verkleurde tassen zijn echter ook niet mooi. Uit ervaring met rugzakken en andere kledij weet ik dat
zwart --> ros,
rood --> wordt blijkbaar roze
sommige soorten blauw --> lelijk paarsig. deze ook, geen idee?
Welk kleur worden de groene? Iemand?
Wat maakt het uit of tassen verkleuren? Je fietst toch niet om de looks? Koop gewoon een aanbieding (googlen kan iedereen...), inpakken en hup, fietsen maar
willem.m schreef:Wat maakt het uit of tassen verkleuren?
Nou, ik heb/had bruine tassen en mijn vriendin grijze. Nu hebben we allebei grijze en zitten we steeds in elkaars tassen te zoeken :lol:
willem.m schreef:Wat maakt het uit of tassen verkleuren? Je fietst toch niet om de looks? Koop gewoon een aanbieding (googlen kan iedereen...), inpakken en hup, fietsen maar
Als je voor hetzelfde geld kan kiezen tussen mooi en lelijk, dan kies ik toch voor mooi. Jij niet blijkbaar?
brilsmurf613 schreef:
willem.m schreef:Wat maakt het uit of tassen verkleuren? Je fietst toch niet om de looks? Koop gewoon een aanbieding (googlen kan iedereen...), inpakken en hup, fietsen maar
Als je voor hetzelfde geld kan kiezen tussen mooi en lelijk, dan kies ik toch voor mooi. Jij niet blijkbaar?
Ik heb gewoon niet veel info nodig om te kiezen. En het gaat me inderdaad om het fietsen, niet om de kleur van een ding. Veel fietsplezier.
Meestal is het zo dat je het bij de aanbieding moet doen met wat er aanwezig is. Daarom heb ik al 13 jaar een knaloranje auto, alles went en inderdaad: belangrijk is dat het doet waarvoor het bedoelt is.
Ik bedenk me nu dat ik kleur soms wel belangrijk vind: voor de veiligheid. Daarom rij ik nu al heel veel jaren met knalgele Ortliebtassen. Destijds vond ik ze nog wel mooi, maar inmiddels al lang niet meer. Maar goed, ik word wel opgemerkt.

Nu snel slapen, morgen de hele dag fietsen!
Kijk ook eens naar de Arkel fietstassen. wat duurder dan de Orltiebs. Maar ik vind ze zelf fijner (heb ook de classics gehad) - als je tijd genoeg hebt aan melden voord e nieuwsbrief in het najaar hebben ze aanbiedingen (rondom Halloween en voor black Friday als ik het goed heb. (Maakte het toen 20 of 25% goedkoper).
Wij hebben de Back Roller Classic voor ons laten maken. En die zijn altijd in de aanbieding: https://www.vakantiefietser.nl/product/ ... iefietser/ :D

En waarom heb ik de Back Roller Classic gekozen?
1. In een Back Roller (met rolsluiting) zul je minder snel kakkerlakken vinden dan in een Bike Packer (klep). Met name in de tropen is dat fijn.
2. De Classic (PS490) omdat de Plus (cordura) versie ver buiten de garantietijd van binnennuit zal slijten (de waterdichte coating zit nl. aan de binnenkant en aangezien alles wel beweegt in een fietstas). Maar de Plus ziet er wel weer mooier uit (subjectief) en dat ze na lange tijd minder waterdicht zijn, ach dan heb je het over een hele lange tijd.
Ik zou geen B&W van Ortlieb nemen en de City vind ik ook niet fijn.
De City Line is iets van een kwart goedkoper en een kwart lichter. Dat is fijn, maar het nadeel is het ontbreken van wat extra draag en pakbanden. Als ik zulke grote tassen weer moest kopen kocht ik de speciale high visibility versie (maar de Classic Backrollers van ons zijn na 15 en 20 jaar dagelijks gebruik nog prima).
Zelf had ik inmiddels vooral behoefte aan wat kleiners en lichters en dus heb ik de Altura Arc 15 tassen gekocht (1050 gram per stel voor 33 liter). Die hebben evenmin pak en draagbanden en de haken bovenaan zijn ook niet verschuifbaar dus ze moeten maar net passen op je drager (13 cm binnenmaat en 18 cm buitenmaat). Ze zijn best goed, maar niet zo bombenfest als Ortlieb.
Wim schreef:De City Line is iets van een kwart goedkoper en een kwart lichter. Dat is fijn, maar het nadeel is het ontbreken van wat extra draag en pakbanden.
Ik ben de losse banden van mijn oude rollers al jaren kwijt; ergens op zolder denk ik. Dat is niet erg want je kunt de sluitingen ook gewoon naar boven dichtmaken. Ze blijven dan evengoed waterdicht.
Bij de City Line tassen kan dat helaas niet omdat de haken niet mannetje-vrouwtje zijn. Aan de zijkant vastklikken vind ik niet zo strak inpakken als de tassen niet helemaal vol zijn, maar dat zal misschein wel wennen.
Om even precies te zijn: je kunt zulke tassen op allerlei manieren dichtdoen, dat maakt inderdaad allemaal niet veel uit. Wat ik bedoelde is dat de gewone backrollers ook een riem hebben waarmee je de tas om je schouder kunt hangen. Voor vakantie vind ik dat niet nodig, maar voor dagelijks gebruik is het wel handig. En de gewone hebben ook een riem midden boven. je kunt daar heel fijn een natte regenjas onder doen. Zo had ik links mijn regenjack zitten en rechts mijn regenbroek. Ik zit nog te verzinnen hoe ik dat bij mijn nieuwe lichte Altura tassen moet doen. Vorig weekend had ik mijn regenbroek onder de snelbinders waarmee ik mijn tent bovenop had vastgezet.
Ja, er is écht een verschil tussen de back-roller plus en back roller classic;

Cordura, Cordura, Cordura! Polyester is goed, maar Cordura is simpelweg beter. Of dit "beter" voor jou ook echt nodig of zinvol is, is een andere vraag.

Kijk anders maar eens wat onder andere Wikipedia over dit weefsel schrijft:

"Cordura fabrics are known for their durability and resistance to abrasions, tears and scuffs. Cordura is also used today in most mid- to higher- end textile motorcycle jackets and pants due to its high abrasion resistance. Some Cordura fabrics have been designed specifically for military and extended outdoor use." (bron: Wikipedia).

Nog steeds niet overtuigt? Schuur dan maar eens met een stukje schuurpapier over Cordura en Polyester tassen en ontdek waar de meeste krassen zichtbaar worden...