Ik heb wat fotos gemaakt tijdens het fietsweekend en de beurs
je kunt deze hier vinden:
https://goo.gl/photos/Fedetw7sesNx4Uqq5
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Jazeker! Zie mijn Brits- en Iers logboek uit 1979 (zie dit topic).Mar schreef:Een 5-versnellingenfiets, canvastassen, rubbermatje in een plastic zak, Perrysporttentje of MP-exemplaar van katoen op de bagagedrager, een kaartenboekje in de jaszak van een Hema-regenjas en een kaart met daarop de gefietste routes. Zéker weten dat de vraag 'hoe vliegt mijn fiets' niet aan de orde is. Iedereen die vóór 1980 fietskampeerde kent en herkent dat.
Maar we schrijven nu ook geen brieven meer met een typemachine. Zelfs een retrofietser pur sang als Martin van Doornik heeft een pc. (Martin zou van mij, als hij dat tenminste zou willen, met zijn uitrusting (van zijn fiets tot zijn scheerkwast uit 1969) een mooi plekje op de Wereldfietsbeurs mogen krijgen. Of een presentatie 'Laat je fiets jouw verhaal vertellen' .)Leon schreef:Zo maak je het belachelijk.
En niet te vergeten het snel groeiende leger van zzp-ers die mooie dingen maken en vaak creatieve ideeën hebben, maar niet van hun werk kunnen leven.Wim schreef: Maar het gaat wat mij betreft niet alleen om beginnende jongeren. Er zijn ook mensen in de bijstand of op het minimumloon, en voor hen kan een fietsvakantie een heel betaalbaar plan zijn.
Pas na mijn tochten in het zuiden van Afrika ging ik beseffen hoe slecht vliegen voor het milieu is. Klimaatverandering was rond 1990 nog geen hot topic. Wel steunde ik toen acties van Milieudefensie tegen de uitbreiding van Schiphol (ik heb toen een stukje van het Bulderbos geadopteerd). Vliegen zou veel duurder moeten zijn, zodat aan decadente uitjes als een weekendje New York of een eindexamenfuif aan de Costa del Sol weer een reëel prijskaartje zou hangen. (Rond 1990 betaalde ik circa 2250 gulden voor een retour Harare, omgerekend in euro's met inflatiecorrectie zou dat nu volgens het IISG circa 1700 euro moeten kosten. Je kunt zo'n ticket echter al voor minder dan de helft van dat bedrag krijgen.)Mar schreef:Btw: ik heb me meer gestoord aan de hoeveelheid excentrieke fietslocaties dan aan dure fietsen. Over de wereld vliegen, al dan niet met fiets, is misschien nog begrotelijker dan een dure fiets - en dan bedoel ik ook anders-duur.
Moest ik een tip geven om evt. nieuw publiek te bereiken, dan koos ik voor low-budget én voor groen en duurzaam.
Ook ik ken steeds meer jongeren die wel buiten Europa zijn geweest, maar nog nooit op een Waddeneiland. In de derde klas van de middelbare school hadden we een vijfdaags schoolreisje naar Texel. Heen en terug ging iedereen op de fiets vanaf Velsen Zuid. Ik was toen al eerder op Texel geweest, maar vond het prima om het ook eens in schoolverband te ervaren. Voor de bovenbouw was er in de oneven jaren een schoolreisje naar Londen (alle vierdeklassers) of Parijs (alle vijfdeklassers). Niet per vliegtuig, maar met de bus (en op weg naar Londen een stukje met de hovercraft).Georg schreef: Je moet wel heel veel moeite doen om nog iemand tegen te komen die niet op rare exotische plekken is geweest. Niks is vreemd genoeg. Terwijl de vrijheid van het reizen, en dus ook het fietsen, juist ook in de (vaak onbekende) buurt ervaren kan worden.