Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets voor Americas - Forum Wereldfietser

Fiets voor Americas

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om begin volgend jaar van Noord- naar Zuid-Amerika te fietsen. Ik heb me al aardig verdiept in de praktische zaken, maar nog niet in het type fiets waarmee het allemaal moet gebeuren. Hier heb ik bijzonder weinig verstand van en het zoeken in een oerwoud van informatie heeft me niets opgeleverd. Het enige wat ik heb begrepen is dat het verstandig is 28 inch banden te hebben aangezien dit een veel gebruikte maat is wereldwijd. (en dus ook op mijn traject)

Middels dit bericht hoop ik advies in te winnen van de ervaringsdeskundigen. (op dit traject)

Dus mijn vraag is: Wat voor een fiets heb ik nodig voor dit traject? (bandendikte/frame/remmen/versnellingen etc.)
Kosten wil ik zo laag mogelijk houden (<1000 euro)

Elke tip is welkom! Alvast bedankt.

Jelle
Ik vertrek half mei (over 5 weken dus 8) ) voor een ritje Edmonton-Ushuaia, en ik ga het doen op een Surly Ogre :idea:
TS:
- Kun je aangeven wat voor soort wegen je denkt te gaan rijden? Is dat vooral asfalt, of onverhard?
- Hoe handig ben je met fietsreparaties?

Eigenlijk is er een hele checklist elders op het forum aangemaakt. Als je aan de hand daarvan wat meer info aangeeft zou dat helpen.

Heel praktisch: ga eens kijken op MP naar 2e hands fietsen van merken die als betrouwbaar bekend staan. Voor de aandrijving hoef je denk ik niet duurder te kijken dan Shimano Deore LX. Een stevig achterwiel is welkom.
Hallo Jelle,
Ik denk dat je de fietsvakantiewiki eens zou kunnen bekijken.
Dat is een boel documenten, ooit opgezet door deelnemers van dit forum en later verhuisd naar België maar nog aangevuld door vooral deelnemers van dit forum en beide verenigingen (en anderen) om niet steeds dezelfde informatie in te hoeven tikken bij vragen van precies mensen als jij.
Het is niet dat je er alle antwoorden zult vinden, maar ik denk dat je er wel wat aan hebt.
De link: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... oofdpagina
Alvast veel leesplezier.
Leon

Op deze pagiona op de wiki komt je de bedoelde checklist tegen. Als je die invult kunnen we meer specifieke informatie geven over een fiets die voor jou geschikt is.
Keep it simple, stupid: simpele (29er) mountainbike zonder vering met zo breed mogelijke banden (50mm?) mogelijkheid tot achterdrager, laag verzet (minimal 22x34, 34x36) en mechanische remmen (disc of v-brake).

Ik weet niet of 28" overal verkrijgbaar is dus zoek dat van te voren uit a.d.v. ervaringen van reizigers...
Matthie9001 schreef:Keep it simple, stupid: simpele (29er) mountainbike zonder vering met zo breed mogelijke banden (50mm?) mogelijkheid tot achterdrager, laag verzet (minimal 22x34, 34x36) en mechanische remmen (disc of v-brake)
Hé, je omschreef zojuist mijn Ogre 8) :D
Matthie9001 schreef:Keep it simple, stupid: simpele (29er) mountainbike zonder vering met zo breed mogelijke banden (50mm?) mogelijkheid tot achterdrager, laag verzet (minimal 22x34, 34x36) en mechanische remmen (disc of v-brake).
Weet jij dan precies wat de TS bedoelt met "mijn traject"? Zoveel mogelijk over de Panamerican Highway rijden lijkt me wat anders dan zoveel mogelijk offroad backroads opzoeken.
willem.m schreef:TS:
- Kun je aangeven wat voor soort wegen je denkt te gaan rijden? Is dat vooral asfalt, of onverhard?
- Hoe handig ben je met fietsreparaties?

Eigenlijk is er een hele checklist elders op het forum aangemaakt. Als je aan de hand daarvan wat meer info aangeeft zou dat helpen.

Heel praktisch: ga eens kijken op MP naar 2e hands fietsen van merken die als betrouwbaar bekend staan. Voor de aandrijving hoef je denk ik niet duurder te kijken dan Shimano Deore LX. Een stevig achterwiel is welkom.
Beste Willem,

Bedankt voor je reactie. Ik denk persoonlijk dat ik voorbereid moet zijn om grote delen op onverharde wegen te gaan rijden. Wat ik gelezen heb zijn goede wegen vrij schaars, en ik zie het niet zitten om alleen maar op een autoweg te fietsen. Ik hoop dat dat er ervaringsdeskundigen zijn die mij kunnen vertellen wat de stand van zaken van de fietsinfrastructuur is. Ik ben ontzettend onhandig met fietsreparaties, een bandje plakken moet lukken maar dan houdt het op. Ik denk erover om een dagdeel in de week vrijwillig te werken bij een lokale fietsenboer om wat kennis op te doen :D. Marktplaats heeft denk ik pas zin om het moment dat ik weet wat ik nodig heb. Ik zal eens kijken bij de checklist. Nogmaals dank!
Leon schreef:Hallo Jelle,
Ik denk dat je de fietsvakantiewiki eens zou kunnen bekijken.
Dat is een boel documenten, ooit opgezet door deelnemers van dit forum en later verhuisd naar België maar nog aangevuld door vooral deelnemers van dit forum en beide verenigingen (en anderen) om niet steeds dezelfde informatie in te hoeven tikken bij vragen van precies mensen als jij.
Het is niet dat je er alle antwoorden zult vinden, maar ik denk dat je er wel wat aan hebt.
De link: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... oofdpagina
Alvast veel leesplezier.
Leon

Op deze pagiona op de wiki komt je de bedoelde checklist tegen. Als je die invult kunnen we meer specifieke informatie geven over een fiets die voor jou geschikt is.
Beste Leon,

Bedankt voor je reactie. Lijkt me inderdaad een erg nuttige pagina, ik zal het eens op mijn gemak doorlezen.
Als ik dan specifiekere vragen heb kom ik er op terug.