Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 47mm Mondial vervangen door 50mm Almotion past dat? - Forum Wereldfietser

47mm Mondial vervangen door 50mm Almotion past dat?

Ik wil de Mondials op mijn VSF TX 800 vervangen door Almotions. De Mondials zijn 47mm. clearance is niet om over naar huis te schrijven maar 1.5 mm aan weerszijden moet iig passen. Nou zijn de almotions alleen leverbaar in 50mm (of 40) is er iemand met een TX 800 die toevallig deze banden heeft gemonteerd? Ik lees dat de werkelijke breedte nogal eens afwijkt dus hoop dat er een ervaringsdeskundige rondloopt/fietst :D
Ik heb me door Marten laten vertellen dat de almotions 50 mm - als ze nieuw zijn 43 mm meten. zou dus moeten passen.
wow, das wel een groot verschil! Ik heb even gemeten: mijn 47mm zijn ook maar net 43-44 mm.
Deze gemeten breedte is ook nog afhankelijk van de velgbreedte! Bij bredere velgen wordt de band ook breder.
Mijn Almotions meten 46 en 47 mm (verschillende velgen), met zo'n 1000 km op de teller.
De mijne (4 stuks) meten 39 mm, maar heten volgens opschrift 622-40.
De breedte hangt ook altijd nog af van de druk. Dat komt door de elastische oprek van het karkas. Tussen de aanbevolen min-max druk zit 1.5-2.5 mm toename in breedte.

Afbeelding

De opmerking dat de breedten van sommige fabrikanten, bv. Panaracer, wel goed overeenkomen met de spec is daarom weinigzeggend als je niet ook de velgbreedte en de druk vermeldt.
Schwalbe hanteert het uitgangspunt dat ook bij de maximale druk en na uitdijïng door gebruik, de breedte nog binnen de spec moet bijven. Daarom lijken hun banden nieuw wat aan de smalle kant.
Ik zou die banden gewoon bestellen. Als ze niet passen, dan ben je een paar euro verzendkosten kwijt. No big deal. In elk geval minder geld dan de gederfde inkomsten van de tijd die mensen aan het schrijven van topicberichten besteden :wink:

En natuurlijk even terugrapporteren of ze pasten, al is dat eigenlijk beperkt informatief, omdat de configuratie van jouw fiets (maatvoering, bandendruk etc) nooit exact gelijk zal zijn als die van een ander.
Het blijft lastig omdat het inderdaad van veel afhangt. Bovendien zitten sommige merken dichter bij de nominale maat dan andere. Het verstandigste is dus te beginnen met de werkelijke maat van je huidige banden op je huidige fiets. Dat geeft je in elk geval enig idee. Hoe minder marge je hebt hoe groter het risico. Maar je kunt helaas niet zeker weten of het verschil tussen werkelijk en nominaal bij een andere band hetzelfde zal zijn als bij je huidige. Op onze fietsen is dat verschil bij Panaracer heel klein maar bij bijvoorbeeld de Conti winterbanden erg groot (die zijn erg smal maar wel hoog, en ook dat kan problemen geven).
Johojo schreef:Ik wil de Mondials op mijn VSF TX 800 vervangen door Almotions. De Mondials zijn 47mm. clearance is niet om over naar huis te schrijven maar 1.5 mm aan weerszijden moet iig passen. Nou zijn de almotions alleen leverbaar in 50mm (of 40) is er iemand met een TX 800 die toevallig deze banden heeft gemonteerd? Ik lees dat de werkelijke breedte nogal eens afwijkt dus hoop dat er een ervaringsdeskundige rondloopt/fietst :D
Maar heb je met de huidige banden 1,5 mm over of hoop je dat met de nominale maat van de Almotions te hebben?
1,5 mm is best wel krap, het laat vrijwel geen ruimte voor afwijkingen.
Denk je ook aan de afstand tot de 3 vorken?
Mijn Almotions, nominaal 50mm, doen na ca. 500 km 46 mm breedte.
Dat is toevallig, ik ben vandaag mijn Mondial's aan het vervangen voor Allmotions. Maar dan wel van 50-559 (Mondial) naar 55-559 (Allmotion), want in 26" was de Allmotion niet te krijgen op 50mm.

Daarbij is op mijn fiets de werkelijke maar van de Mondial zo'n 47mm en die van de Allmotion zo'n 52mm.

Lijkt goed te gaan, moest een beetje rommelen met een spatbord maar de 'draadjes' die altijd aan een nieuwe band zitten kunnen nu onbelemmerd passeren.

Als je maar 1,5 mm ruimte hebt lijkt mij dat te weinig, dat is de minimale ruimte die je vrij wil houden zodat niet de eerste de beste kluit modder die aan je band plakt problemen geeft.Zelf heb ik nu overal minimaal 5 mm vrij.
Ik heb meer dan 1.5 mm over hoor. Ik ging er vanuit dat de breedte in theorie met max 1.5mm per kant toeneemt. Dat gaat wel lukken, maar het ging me om de praktijk. Zo te zien gaat dat ook lukken :D