Aloha,
Weer een nieuwe Blog.
https://robobiking.wordpress.com/2017/0 ... g-10950km/
Fijn weekend weer gewenst :-q
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Als je na 2 maanden al de ketting van je vrouw haar fiets moet vervangen fietst ze of heel veel of houdt je geen rekening met het verwoestende effect van pekel op een ketting en wat je daar tegen kan/zou moeten doen. De schuld richting Pedro's schuiven is in mijn ogen dan ook niet eerlijk.bdr schreef: De Pedros Syn bevalt mij minder, de ketting van mijn vrouw heb ik ook al moeten vervangen na 2 maanden wegens >0,75% slijtage. Wat wel opvalt aan Squirt is dat de rest van de drivetrain niet zo goed gesmeerd wordt, mijn casettebody is aan het roesten en de derailleurwieltjes moeten regelmatig bijgesmeerd worden.
_Peter_ schreef:Als je na 2 maanden al de ketting van je vrouw haar fiets moet vervangen fietst ze of heel veel of houdt je geen rekening met het verwoestende effect van pekel op een ketting en wat je daar tegen kan/zou moeten doen. De schuld richting Pedro's schuiven is in mijn ogen dan ook niet eerlijk.bdr schreef: De Pedros Syn bevalt mij minder, de ketting van mijn vrouw heb ik ook al moeten vervangen na 2 maanden wegens >0,75% slijtage. Wat wel opvalt aan Squirt is dat de rest van de drivetrain niet zo goed gesmeerd wordt, mijn casettebody is aan het roesten en de derailleurwieltjes moeten regelmatig bijgesmeerd worden.
Een Kmc-ketting met een anti-roest laag werkt zeker maar tegen pekel begin je weinig, als je de boel niet schoonspoelt met koud water na een fietsrit, en daarna weer insmeert met het spul van je keuze.
Hou ons op de hoogte.bdr schreef:Mijn vrouw fietst 26 km per weekdag, weer of geen weer. Ikzelf werk onregelmatig, maar fiets 2 tot 4 keer per week 38km totaal van en naar mijn werk. Daarboven fiets ik met de kinderen naar school en nog wat lokaal verkeer. In de praktijk zullen we beide rond 500km per maand komen.
Fietsen afspoelen na iedere rit is onhaalbaar, het zijn gebruiksvoorwerpen, geen kasplantjes.
Ik ben aan experimenteren met die 3 kettingen techniek en verschillende smeermiddelen om te kijken wat het meest economisch is. In principe is Squirt (wax-gebaseerd) meer een mooi weer smeermiddel dat inderdaad moet drogen, maar in de praktijk heb ik daar wel de beste resultaten qua slijtage mee behaald, in slechte weersomstandigheden. In tegenstelling tot die Motorex Wet Protect die speciaal voor natte omstandigheden bedoeld is.
Wat Pedros Syn betreft, merk ik weinig verschil op met de kettingzaagolie die ik voordien gebruikte. De ketting is ongeveer even vuil en slijt ongeveer even snel.
Wat de drie kettingen-techniek betreft, ben ik nog niet overtuigd. Mijn vrouw heeft van mei 2016 tot en met december 2016 met één ketting gereden. Toen was de hele drivetrain natuurlijk versleten (ketting + cassette + kettingbladen), maar aan de andere kant is twee keer per jaar de hele drivetrain vervangen misschien wel sneller dan om de zoveel tijd van ketting wisselen en kettingen zitten proper maken enz.. The jury is still out, zoals ze dat zeggen.
Dat kan zeker een onderdeel zijn van je slijtage. Zand/aarde in combinatie met smeermiddel geeft een perfecte polijstmiddel. Dus mits je het niet regelmatig reinigt zal dit wel de slijtage verhogen. Maar elke dag schoonmaken is zeker geen optie. Bij mijn MTB maak ik wel na elke rit de ketting schoon.bdr schreef:Dag Ronald, het valt me op dat de resultaten die jij met je MTB haalt vergelijkbaar zijn met mijn (eerste) resultaten. Dit voedt mijn hypothese dat de korte off-road stukjes die ik doe een deel van mijn slijtage verklaren.
Verder over die pekel, tot begin februari heeft men bij ons in de buurt kwistig met zout gestrooid hoewel er dan al lang geen vorst meer te bekennen was. Dagelijks poetsen (als dat al zou kunnen) heeft weinig zin als je de volgende dag terug erdoor moet.