Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Focus Blue Ridge - Redden of toch voor iets anders gaan? - Forum Wereldfietser

Focus Blue Ridge - Redden of toch voor iets anders gaan?

De afgelopen jaren heb ik met heel veel plezier heel veel gefietst op mijn tweedehands Focus Blue Ridge. Zonder, maar ook met bepakking (van complete kampeeruitrusting tot opblaasboot) is hij wat wiebelig, maar voor wat ik ermee deed ging dat verder prima. Nederland (alles ten westen en noorden van de Achterhoek en Twente) gaat goed (als je het instabiele voor lief neemt). Echter heb ik de fiets slecht onderhouden (lees: niet/nauwelijks) en zijn de tandwielen, derailleurs, kabels en ketting na een kilometer of 10.000 aan vervanging toe. Ik heb echter een dilemma waarvan ik hoop dat jullie me in advies kunnen voorzien.

Op den duur reiken mijn plannen verder dan Nederland en verder dan weekendtripjes. Na het fietsreparatieweekend in Kiel Windeweer van afgelopen weekend zijn de kriebels wat meer gaan kriebelen. Nu is het dilemma dus: ga ik deze fiets nog redden met nieuwe onderdelen en ga ik kijken hoe ver ik hiermee kom of ga ik voor een andere (nieuw of tweedehands) die meer 'fietsvakantieproof' is. Mijn budget is niet enorm, dus ik ben bang dat als ik nu geld steek in de fiets die ik nu heb ik dat voor niets doe omdat deze eigenlijk niet geschikt is. Hebben jullie tips? Alvast heel hartelijk dank!

Het gaat om deze fiets: http://www.bikeroar.com/products/focus/ ... 8581d4b1aa
Als je zelf aan de slag kunt na zo'n sleutelcursus, zijn het alleen nog maar de kosten van onderdelen en eventueel gereedschap wat je nog niet hebt. Check vooraf goed wat er nodig is en wat nog te gebruiken is. Zorg dat je je onderdelen niet te duur inkoopt bij bijvoorbeeld de grote webshops als bijvoorbeeld Rose.

Derailleurs en shifters zijn vaak nog prima te gebruiken en profiteren wel van een paar nieuwe binnen- en buitenkabels. Verder is het kritisch kijken naar wat er nog bruikbaar zou zijn en wat niet, en wat er dan voor kosten bij komen.
Ik weet natuurlijk niet precies wat er op deze fiets zat en wat er allemaal versleten is. Het hoeft niet per se veel te kosten:
cassette: 25 euro (afhankelijk van type)
ketting: 10 euro
remkabels (binnen): 5 euro
remblokjes (4x): 25 euro
Als er nog meer versleten is kan het wel oplopen. Ik denk dan aan voortandwielen als die niet los vervangbaar zijn (losse van staal kosten weinig, maar voor een hele crankset ben je meer kwijt), remhendels, shifters, of zelfs derailleurs.
Het is inderdaad geen grootse fiets, maar als het noodzakelijke onderhoud beperkt kan blijven tot de zaken uit het eerste rijtje kun je voor minder dan 100 euro weer een tijd vooruit. Dat zijn immers zaken die je na verloop van tijd ook met een nieuwe fiets moet vervangen. Is er meer aan de hand dan komt het alternatieve scenario inderdaad in beeld. Kortom, het is vooral zaak uit te vinden hoeveel er verder nog vervangen moet worden. Heeft Marten ernaar gekeken en zo ja wat vond hij?
Ben het met Wim eens. 8 en 9 speed casettes zijn in nette middenklasserkwaliteiten zelfs rond een euro of 15 verkrijgbaar bij Rose, 9 speed cranksets iets van 35 euro (blijkt vaak ook prima bruikbaar voor 8 speed). Shifters en remhendels gaan niet zomaar kapot. Ik zou wel vlot zijn met het vervangen van de rembuitenkabels, die slijten in en dan komen de remblokjes niet meer goed terug (volgens mijn soms ook scheef en dat wil je niet). Die paar euro zou ik niet op bezuinigen.

Ik ben alleen wel een beetje geintrigeerd door dat "wiebelig zonder bepakking". Zit er speling
- op de wielen (kogellagers)
- balhoofd
- zadelpen
- of heb je zacht opgepompte greengards?
djveer schreef:Ik ben alleen wel een beetje geintrigeerd door dat "wiebelig zonder bepakking". Zit er speling
- op de wielen (kogellagers)
- balhoofd
Je zult inderdaad eerst ook deze (en alle andere) onderdelen na moeten kijken voordat je investeert. Feitelijk zul je alle onderdelen moeten inspecteren en de aanpak in de begroting opnemen.

10.000 km kan heel weinig zijn als je er alleen rustig bij droog weer mee over strak asfalt zoeft, dan zijn de gewonen draaiende delen totaal versleten maar is de rest nog zo goed als nieuw. 10.000 km is echter ook genoeg om een fiets compleet uit te wonen als de omstandigheden en de berijder de fiets het leven zwaar maken.

Derailleurs zijn overigens zelden versleten; ze lopen hoogstends schade op bij ongelukjes zoals een ketting die een verkeerde route volgt in combinatie met benen die gewoon doorrammen. Wel zijn de derailleurwieltjes na 15000 km bij mij aan vervanging toe, wat te merken is aan slecht en onvoorspelbaar schakelgedrag. Tot mijn verbazing kom ik het niet altijd aan de tandjes van die wieltjes zien. Gelukkig liggen er in de rekken van de meeste fietsnmakers prima vervangers. Ook de niet-shimanomerken zijn meestal goed genoeg. Meer dan een tientje kost het niet. Let wel op dat je de juiste versie van 7/8/9/etc.speed neemt met de juiste hulpstukjes en dat je boven- en onderwieltje juist monteert.
Wim schreef: Als er nog meer versleten is kan het wel oplopen. Ik denk dan aan voortandwielen als die niet los vervangbaar zijn (losse van staal kosten weinig, maar voor een hele crankset ben je meer kwijt)
Ik heb bij precies dezelfde fiets het cranckstel vervangen omdat het goedkoper was. Bij Rose voor nog geen 3 tientjes.

Let ook even op de wielen. Die van mij heb ik in no-time kapotgereden en vervangen door wat stevigers. Ik zou goed naar alle onderdelen kijken en vervolgens de keuze maken.
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties en de tips! Ik denk dat ik aan het sleutelen ga, want hij fietst eigenlijk toch wel heel fijn :).

Dat 'wiebelig zonder bepakking' is een tikfoutje (nooit zinnen achteraf verbouwen als je niet aan het opletten bent ;). De bedoeling was dat ik schreef dat ik hem zowel met als zonder bepakking gebruikte, maar dat hij wiebelig is met bepakking). Excuus voor de verwarring.
Dat klinkt bemoedigend, maar kijk inderdaad toch wel of er geen grotere/duurdere problemen dreigen. Wiebelen kan een aantal oorzaken hebben. Teveel bagage is de eerste oorzaak, maar verder kan het ook liggen aan een bagagedrager die niet op zijn taak berekend is. Kijk hier nog maar eens voor tips over bagage: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf
Als er dezelfde slappe wielen inzitten als in die van mij zou dat de oorzaak kunnen zijn. Als ik hard door de bocht ging voelde ik de wielen gewoon 'wapperen' :shock: