Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fietspaden in Brussel - Forum Wereldfietser

Nieuwe fietspaden in Brussel

Op de kleine ring rond Brussel (die met al die korte autotunnels) zal 12 km nieuw fietspad worden aangelegd.
In De Morgen een interactieve huidige - toekomstige situatie animatie.

Ook in De Standaard aandacht voor de nieuwbouw.

Mooi dat Brussel mee gaat in meer fiets en minder auto. Wanneer de verwachtte opleverdatum is staat er dan weer niet bij. (Edit: in het interview wordt drie jaar genoemd) Wel het aanbieden van een borrel aan de fietsers ('apero') woensdagmiddag tussen drie en vijf. Dat zouden ze hier ook mogen doen bij elke verbetering van het fietspad :-)
Als het allemaal doorgaat zoals geprojecteerd dan zal dat voor de fiets in Brussel een quantumsprong vooruit betekenen. Verkiezingen in '18 en '19, deadlines halen worden dan iets makkelijker gehaald.

Voor het zover is natuurlijk nog wat meer van dit, débrouillez-vous
http://www.bruzz.be/nl/actua/gezien-cyc ... -omleiding
http://www.bruzz.be/nl/actua/filmpje-fi ... oofsepoort
CarlW schreef:Als het allemaal doorgaat zoals geprojecteerd dan zal dat voor de fiets in Brussel een quantumsprong vooruit betekenen.
12 km fietspad in zo'n grote stad? Dat is een klein stapje. Ik woon in een bescheiden Nederlands stadje maar hier ligt een veelvoud van 12 km aan fietspaden.
Leon schreef:
CarlW schreef:Als het allemaal doorgaat zoals geprojecteerd dan zal dat voor de fiets in Brussel een quantumsprong vooruit betekenen.
12 km fietspad in zo'n grote stad? Dat is een klein stapje. Ik woon in een bescheiden Nederlands stadje maar hier ligt een veelvoud van 12 km aan fietspaden.
Wat een bofkonten zijn we toch hier in dat land waar de mensen steeds meer ontevreden lijken te zijn.
Met quantumsprong bedoel ik dat we hier in Brussel grote symbolische stappen nodig hebben, meer dan het gestage uitbreiden van het aantal km fietspad. Er zijn gewoon te weinig fietsers/fietsbewegingen. Dat aantal groeit elk jaar met enkele procenten aan, maar zo gaan we er niet komen. De kleine ring is om 2 redenen heel belangrijk: nu vormt die voor fietsers een nauwelijks te nemen horde, maar het is wel een heel nuttig traject, ondermeer omdat de hoogteverschillen tussen boven- en benedenstad er geleidelijker zijn. En de pendant van die vaststelling is reden 2: de automobilist leert nu bij uitstek op de kleine ring dat de stad hem toebehoort. Als hij daar ruimte en snelheid moet inleveren en geconfronteerd wordt met (grote) groepen fietsers zal dat zijn rijgedrag in de hele stad beïnvloeden. Wel, dat hoop ik toch, nog even afwachten.
Leon schreef:12 km fietspad in zo'n grote stad? Dat is een klein stapje.
Dat vind ik wel meevallen, in welke Nederlandse stad wordt er 12 km nieuw fietspad aangelegd op doorgaande wegen?

Goed dat er behalve voor fietsen ook meer plaats komt voor voetgangers en minder voor auto's; inderdaad maar hopen dat het binnen afzienbare tijd wordt gerealiseerd, maar de plannen zijn inderdaad een hele vooruitgang.
@Leon,
Voor Brussel is dit echt veel. Nog niet zo lang geleden telde de fiets totaal niet mee in het hoofdstedelijk gewest van onze zuiderburen.
Dankzij minister van verkeer van Brussel Pascal Smet is er een kentering. Frederik de Poortere is een prima fietsambtenaar.
Ik begrijp dat het voor Brussel een kentering is dat er zo'n brede autolaan wordt omgebouwd om ruimte
te geven aan langzaam verkeer. Men moet echter niet de illusie hebben dat het hele fietsklimaat in Brussel alleen daardoor anders wordt.

We kennen het voorbeeld van Luik. Er is nu al een decennium of zo een prachtige fietsroute langs de Maas, maar in de rest van Luik schijt je nog steeds zes kleuren als je er met de fiets komt.

Het veranderen van het fietsklimaat is een lange weg van vele decennia waar voor gestreden moet worden en moet blijven. Zelfs nadat een stad een fietstad geworden is zijn de krachten die tegenwerken gigantisch en zal er voor het behoud van fietskwaliteit gewerkt moeten blijven worden. Zo zijn er in Maastricht voor drie van de vier bruggen over de Maas ooit voorstellen geweest om fietsen te verbieden. De laatste is nog geen twee jaar geleden geweest.