Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Luxe probleem, waarheen op vakantie - Forum Wereldfietser

Luxe probleem, waarheen op vakantie

We willen eind mei/begin juni 12 dagen gaan fietsen in Europa ( ongeveer 800 kilometer) Ik heb geen auto dus kan niet met de fietsen in de auto ergens heen rijden. Het liefste wilden we naar België en Frankrijk maar het lijkt lastig om daar met de trein heen en terug naar toe te gaan. Nu is het plan om Berlijn als start of eindpunt te kiezen. Voordeel van berlijn als startpunt is dat je doel dan 'thuis'(Nijmegen) is en mocht je het niet halen je makkelijk(? Klopt dat?) de fiets op de trein kan zetten. Je hebt dan ook nog een avondje in Berlijn, ook leuk. Het voordeel van Berlijn als eindpunt is dat je dan vanuit onze voordeur kan vertrekken. En als we het dan niet halen kunnen we gewoon weer terug komen met de trein.
Mijn vragen:
- weet iemand toch een optie/ heeft iemand ervaring om in België/Frankrijk te fietsen waarbij de trein niet zo moeilijk is?
- mochten we toch Duitsland doen, wat zijn de ervaringen om de fiets op de trein te zetten?
Alvast bedankt voor de reacties.
mjeanne schreef:- weet iemand toch een optie/ heeft iemand ervaring om in België/Frankrijk te fietsen waarbij de trein niet zo moeilijk is?
Dat hangt een beetje af van hoe hoog de lat voor "niet zo moeilijk" ligt, maar de Beneluxtrein brengt je elk uur vanaf o.m. Amsterdam en Rotterdam rechtstreeks naar o.m. Antwerpen en Brussel. Vanaf Antwerpen kun je rechtstreeks (of als het tegenzit met overstap in Kortrijk) naar Lille en van daaraf kun je verder. Ook regionale treinen binnen België zijn niet al te problematisch. Het is niet zo eenvoudig als het eigenlijk zou moeten zijn (Thalys), maar toch...
mjeanne schreef:- mochten we toch Duitsland doen, wat zijn de ervaringen om de fiets op de trein te zetten?
Alvast bedankt voor de reacties.
Behalve op de ICE kunnen fietsen op alle treinen in Duitsland mee. Op Intercity en Eurocity bij voorkeur wel met reservering.
En zonder reservering mag je er in het hoogseizoen niet op rekenen dat je mee kunt, de conducteur heeft een overzicht welke fietsen waar instappen en vol is vol: Deutsche Grundlichkeit. Dus als je in het hoogseizoen spontaan wilt treinen ben je aangewezen op de regionale treinen en lang onderweg. Je zou ook eens bij Flixbus kunnen kijken, is mij goed bevallen, fietsen kunnen na reservering altijd mee, ev. in de bagageruimte.
Wij zijn ooit een keertje in een week naar Berlijn gefietst en bij aankomst op de trein terug naar Nederland gereden. Dat ging zonder problemen en/of reserveren. Klopt inderdaad wat Bert zegt dat het in het hoogseizoen wat passen en meten is. Maar als je de flexibiliteit hebt om een trein later te nemen dan lukt het best.
mjeanne schreef:We willen eind mei/begin juni 12 dagen gaan fietsen...
Bert van Sprang schreef:En zonder reservering mag je er in het hoogseizoen niet op rekenen dat ...
Eind mei, begin juni is nog ver voor het hoogseizoen.
Leon schreef:
mjeanne schreef:We willen eind mei/begin juni 12 dagen gaan fietsen...
Bert van Sprang schreef:En zonder reservering mag je er in het hoogseizoen niet op rekenen dat ...
Eind mei, begin juni is nog ver voor het hoogseizoen.
Nou, ik ben in mei/juni al wel eens tegen 'volle' IC treinen aangelopen in Duitsland. Duitsers zijn namelijk ook groot fan van de goede faciliteiten van de Bahn als het gaat om fietsen mee nemen...
Daarentegen wel in juni eens zonder problemen op Giungamp tien minuen voor de trein binnen kwam een fiets in de TGV gekregen. Het is gewoon een kwestie van mazzel hebben in elk land.Daarom wat eerder gezegd werd, als je op de bonnefooi terug wil reizen kan het prima, zeker in Duitsland, maar plan niet te krap.
Die flixbus was een leuk idee, maar helaas nergens meer fietsplaatsen beschikbaar. Ik denk dat het richting Berlijn gaat worden en dan met de trein terug. Bedankt voor de reacties.
Als er gemeld wordt "geen fietsplaatsen beschikbaar" betekend dat alleen dat de bus geen rekken voor fietsen heeft of dat deze (onwaarschijnlijk) al vol zijn. Zoals gezegd: ik heb begrepen dat je fiets altijd in de bagageruimte kan. Geen ervaring, want: bij mijn busreis was er wel een fietsrek beschikbaar.