Chateau Rouge schreef:...soms de stadfiets (Union Nebraska, 3 versnellingen, sinds 2001 ongeveer 35000km, vrijwel alles al een keer vervangen)
...
De Union stadfiets is redelijk op z'n eind en er zou eigenlijk een nieuwe naaf in moeten.
...
...op de racefiets Shimano 105 velgremmen. Prima, weinig slijtage, vervelend bij regen en pekel. Op de stadfiets ouderwetse trommelremmen. Doen het altijd, maar een stuk minder remvertraging.
Chateau Rouge schreef:Vergeleken met mijn afgetrapte Union stadsfiets vond ik de fiets log aanvoelen, vooral qua aandrijving. Mogelijk is mijn huidige SRAM-3 toch zo slecht nog niet.
"Vrijwel alles al een keer vervangen". Nou ben ik even benieuwd. Is er aan die naaf ook iets vervangen?
Op die Union zit dus blijkbaar een 3-speed naafversnelling met trommelrem. Je gaf al aan dat je de 8-versnellingsnaaf qua aandrijving wat 'log' vindt. Van wat ik erover lees hebben naven met dergelijke grote aantallen versnellingen vaak een aanzienlijke inwendige wrijving die varieert met welke versnelling je gebruikt. Mede daarom heb ik voor mijn stadsfiets (weer) voor een 3-versnellingsnaaf gekozen. Het relatief simpele enkelvoudige planetaire tandwielsysteem heeft weinig wrijving en is technisch ook simpeler dus er kan minder mis gaan. Als je probleemloos en robuust aantrekkelijke eigenschappen vindt en je al die jaren op de Union niet echt steeds het gevoel hebt gehad dat je meer versnellingen mist dan zou je ook weer voor een 3-versnellingsnaaf kunnen gaan.
Als je graag wat meer remvertraging wilt is er nu de optie van een 90 mm remtrommel. Ik ben daar recent ook voor gegaan omdat ik wat groter en zwaarder ben en wat extra remkracht wel kan gebruiken. Voor achter de Sturmey Archer XL-RD3 en vóór de XL-FDD in 3 Watt uitvoering.
http://www.sturmey-archer.com/en/products/detail/xl-rd3
http://www.sturmey-archer.com/en/products/detail/xl-fdd
Een paar schrijfsels van mensen die ervaring met deze naven hadden hebben mij ervan overtuigd dat ik hiermee een goede keuze maakte.
Hier iemand die achter de 70mm variant gebruikt.
http://smutpedaller.blogspot.nl/2012/02 ... eview.html
Hij presteerde het om na montage van compressieloze buitenkabels zijn voorvork te verbuigen. Me dunkt dus.
En hier een MTBer die trommelremmen is gaan gebruiken i.p.v. schijfremmen omdat die remblokjes vraten en hij er zelfs ooit een wedstrijd voor moest afbreken omdat hij door zijn blokjes heen was.
http://forums.mtbr.com/brake-time/sturm ... 38059.html
Eerst de 70mm variant:
There were no issues with the brakes throughout the race, no adjustment was needed. When I finally checked the brakes they were clean inside and hardly any wear at all.
My conclusion was that the front brake could do with more power and the back was ok.
Then S-A introduced the 90mm front brake, so I fitted it to this bike. The 90mm is more powerful and very close to being good enough to replace a disk fulltime for my use.
En dat is dan met de eisen van een MTB fietser wat even wat anders is dan gewoon woon-werkverkeer.
Maar...
With both sets of brakes, I'd fitted them as bog standard, but a big improvement could be made with some fine tuning.
Firstly cables - any compression in the outer is a no-no. I reckon using something like Avid Flak Jackets with the steel tubes would improve things amazingly.
Secondly concentricity - in my motorcycling days I would have had them mounted on a lathe and the linings matched to the drum. I may do this with the 90mm because I'm sure there's lots more stopping power in there.
Dus met een beetje pimpen is er zonodig nog flink winst te behalen.
Kortom. Trommelremmen doen het gewoon altijd en gaan (zonder onderhoud) zéér lang mee. Erg prettig voor een dagelijkse fiets. En met de 90mm variant is de remkracht meer dan genoeg. Volgens die MTBer benadert het schijfremmen in ongepimpte uitvoering en die eerste knakker verboog er zijn vork dus mee.
Ik vraag me persoonlijk af of 'de branche' zo graag andere zaken verkoopt juist omdat die minder lang mee gaan en meer onderhoud behoeven wat prettig veel herhalingsklantjes genereert. Of ben ik nou te cynisch?
Dit is wat mijn research me o.a. heeft opgeleverd. Doe er eventueel je voordeel mee.