Additionally, paste this code immediately after the opening tag: CSS-velg meerwaarde? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

CSS-velg meerwaarde?

Slijten inderdaad minder hard maar goede remblokken scheelt ook een hoop. Van Kool Stop bijv.
jumbo schreef: Meer minpunten, dan pluspunten.
Min- en pluspunten vormen geen democratie hoor. Als een idee honderd pluspunten heeft maar het ene minpunt is dat het praktisch niet te doen is dan gaat het toch niet door.

Nog wat overwegingen:
Met normale velgen kan de gemiddelde woonwerkveelfietser denk ik verwachten dat de velgen éénmaal in de levensduur van de fiets vervangen moeten worden. Dat kost velgen, spaken en arbeidsloon of als de naven niet te duur zijn kies je voor compleet nieuwe wielen.

Als je css-velgen neemt kun je er van uit gaat dat de velgen de fiets qua remslijtage overleven.
Maar daar zit wel de mits bij dat er geen ongelukken met de velgen gebeuren, dat de naven ook overleven en dat de hele fiets ook overleeft en niet gestolen wordt.

Dus als je veel fietst is het uitendelijk wel goedkoper, maar dan moet wel alles goed gaan.
Het enige nadeel aan CSS is de mindere remwerking in de regen.
De meerprijs (60,- per velg) verdient zichzelf terug als je veel fietst. Een normale velg geef ik een levensduur van pakweg 25.000 kilometer. Een CSS velg durf ik wel 90.000 te geven (exclusief botsingen en andere fratsen:-))

In de wandelgangen heb ik wel gehoord dat de Franse fabriek die het carbiet laagje aanbrengt ermee gaat stoppen.
Die slechte remwerking in de regen is niet zo maar een nadeel: het is echt HET nadeel. In regenweer wordt het remmen veel slechter, maar het effect wordt erger naarmate het kouder wordt. Als het dicht tegen nul is en het regent, dan is het gewoon heel de tijd rijden met de handrem op omdat je nauwelijks remvermogen hebt. Ik heb zelf CSS velgen en heb al alles geprobeerd om remvermogen te winnen. Het blijft echter ruim onder wat ik als goed zou bestempelen en weet dus zeker dat ik ze nooit meer zal kopen.
Ik heb wel al overwogen ze te verkopen aan een mooi weer fietser, want dan is er helemaal niets mis mee.
Rijd al negen jaar met CSS-velgen en Magura HS33 remmen met grijze blokken. Van slecht remmen bij regen nauwelijks wat gemerkt, ook niet op flinke afdalingen met 25 kg bagage. Beetje doorknijpen in de remmen gaf altijd voldoende remkracht. Van slijtage van de velgen na 20.000 km geen sprake.
@ EnriceV
Wat ga je dan wél kopen als 'perfect' remsysteem voor alle omstandigheden?
Ik heb nu 39000 km woon werk-verkeer achter de rug met css velgen. Zoals hierboven al aangehaald zijn ze met regenweer niet echt betrouwbaar. Het duurt lang voordat het echte remmen begint en vooraan kunnen de remmen dan echt trillen. Dus wanneer het regent ben ik echt voorzichtig. Met droog weer heb ik nog geen betere remmen ervaren.
Moest ik opnieuw voor de keuze staan om een nieuw fiets aan te schaffen zou ik, alhoewel ik er geen ervaring mee heb, naar schijfremmen neigen. Gewoon om in regenweer vlugger te kunnen remmen.
Een merk dat standaard css velgen gebruikt, is Idworx, bij de easy rohler travel.
Toch lees is niet veel drama verhalen van idworx gebruikers over het remvermogen in de regen bij hun fietsen.
Misschien dat deze gebruikers geen diehard regen-fietsers zijn

En inderdaad de Sjelle, misschien zijn schijfremmen dan wel de beste keus.
Maar die hebben volgens mij nog steeds andere problemen ( piepen , aanlopen ) en hebben volgens mij meer aandacht nodig dan magura velgremmen.
Schijfremmen piepen alleen als ze nat zijn - totadat de schijf droog is. Van aanlopen heb ik (BB7) geen last. Aandacht geef ik ze niet alleen als er nieuwe remblokjes in gaan even opnieuw afstellen en fietsen maar.
@wimmo17 het ideale remsysteem? Tja, ik was erg in de wolken over oude zwarte mavic ceramic velgen maar die vind je nergens meer. Waarom is mij een raadsel. Een aluminium velg met zalmkleurige koolstop remblokken is een goed begin, maar schijfremmen doen het (zeker in de regen) nog beter.

Mijn gebruik is misschien licht afwijkend: ik rijd 10 000 km per jaar, waarvan significante stukken in snertweer met een kar met één of twee kinderen in. In plaats van 25 kg bagage is dat dus 30 tot 40 kg extra en ik ben zelf ook al niet de lichtste :-). Mijn velgen zijn nog lang niet versleten maar de remlaag is wel echt bijna glimmend glad.
IK heb totaal tot nu toe op mijn oude Santos 65000 km met CSS velgen gefietst, geen merkbare slijtage kunnen constateren. Wel met regen een iets mindere remwerking ( wel minder met met groene blokjes ipv grijs). van resonantie nooit iets gemerkt. De eerste generatie CSS was extreem gevoelig voor pekel, nu schijnt dat nihil te zijn, ik heb er geen last meer van van gehad na de vervanging het eerste jaar , zie ook mijn eerdere topic

Nu sedert kort op de nieuwe Santos-weer met CSS velgen- merk ik tot mijn verassing geen achteruitgang van d e remwerking met regen, los natuurlijk van het normale "droogremmen"van de velg, en wel met de standaard grijze remblokjes.

Zo nu en dan de velgen met een gummetje reinigen schijnt positief te zijn voor de remwerking, met name met nat weer.

Ben