Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen door Italie - kwaliteit en veiligheid paden - Forum Wereldfietser

fietsen door Italie - kwaliteit en veiligheid paden

Beste mensen,

Over Italië lees ik dat de fietspaden vaak van slechte kwaliteit zijn. Kunnen jullie mij iets concreter aangeven wat we kunnen verwachten van fietsen in Noord Italie? Waarschijnlijk zal het vanaf Nice richting rome gaan en weer omhoog richting Oostenrijk.

Gelijkertijd nog een vraag over het fietsen nabij Nice. Als ik het goed begrijp fiets je daar voor een lang stuk over drukke wegen bij het touristische stuk. Zijn hier ook alternatieven voor? Of valt het wel mee? We fietsen met een kinderkar.

dankje!
Vanaf Nice kun je (moet je) de Grande Corniche nemen tot vlak bij Menton. Dat is een pittige klim naar 500 m om mee te beginnen maar het is de enige rustige weg, met erg mooie uitzichten. Vanaf Menton loopt de fietroute over een prachtig fietspad helemaal door langs de Rivièra tot na Albenga, geen probleem (zie mijn reisverslag). Na de Rivièra zijn er vele mogelijkheden om naar Rome te fietsen, het is moeilijk daar in het algemeen iets van te zeggen. Maar als je aansluiting weet te vinden op de route van Reitsma of Benjaminse naar Rome, hoef je je over de wegkwaliteit en befietsbaarheid geen zorgen te maken. Wel over de vele hellingen misschien als je met een kinderkar rijdt. Langs de kust blijven is geen reële optie (alleen voor een dwaas als Ilja Leonard Pfeiffer, maar die moest er een boek over schrijven).
Wat de fietspaden betreft, die zijn in Italië juist uitstekend van kwaliteit, want de meeste zijn pas de laatste jaren aangelegd. Het probleem is eerder dat er lang niet altijd fietspaden zijn op plekken waar je dat zou willen. Ze kunnen ook zomaar opeens ophouden, en dat is dan omdat er een gemeente- of provinciegrens is. De coördinatie is soms ver te zoeken.
peter de rijk schreef:Wat de fietspaden betreft, die zijn in Italië juist uitstekend van kwaliteit, want de meeste zijn pas de laatste jaren aangelegd.
Dat is de optimistische formulering. Reken er maar gewoon op dat er geen fietspaden zijn. Het zal dan lokaal wel eens meevallen (en dan vind je zo'n mooi nieuw zwart lint) of een bordje dat een fietsroute aangeeft, maar verwacht van de continuïteit in de bewegwijzering niet te veel. In het algemeen biedt Noord-Italië nog de beste voorzieningen en wordt het gaandeweg slechter naarmate je zuidelijker komt. Over secundaire wegen buiten de nabijheid van de grotere steden en de Po-vlakte, is het over het algemeen wel prettig fietsen. Mijd bij voorkeur de bergpassen in het weekend i.v.m. de motorrijders.
Zomaar wat Italiaanse fietspaden:

Afbeelding
Een fietser heeft nooit voorrang...

Afbeelding
Fietspad gaat na de slalom verder in de berm?

Afbeelding
Gemeentegrens, jammer...

Afbeelding
Max hoogte 0,50 m
Ik zou me daar helemaal thuis voelen :D
De Italianen zijn altijd beroemd geweest vanweg de vele bordjes.

De vele gravelwegen in Toscane kan ik wel aanbevelen, Afbeeldingal moet je wel vooraf weten dat ze heel heel steil kunnen zijn (niet die op de foto). Bergop kost dat kracht en power, bergaf moet je goed met je remmen kunnen omgaan. Je moet je fietsplezier in uren tellen dan, niet in kilometers.
Inderdaad mooie gravelpaden in Toscane, deze bijvoorbeeld ook bij Volterra:

Afbeelding

Dit soort paden staat wel op de OpenCycleMap en bij de toeristenbureaus In Italië hebben ze tegenwoordig ook mooie folders en boekjes, meestal wel gericht op de mountainbike.
Natuurlijk zijn er fietspaden te vinden, maar veel is het niet. Stel je zeker geen Nederlandse situatie voor.

De leukste:
Afbeelding

Het mooiste pad wat ik gezien heb is Oostelijk Rome in langs de Tiber, tot vlak bij het Pietersplein, breed, maar alleen hier en dar wat overgroeid.
Afbeelding

Peter
De fietspaden in Noord-Italië zijn best wel ok, zeker in Tirol. Meestal strak asfalt. Een aantal voorbeelden:
Afbeelding
Afbeelding
Eisacktal Radweg

Afbeelding
Etschtal/Adige Radweg

Afbeelding
Aosta dal
bedankt voor de mooie foto's en de info :D. Ik begrijp dat je dit overal wel eens tegen komt, of is dit in Italie echt veel? Denken jullie dat het prima te doen is met een kinderkar waneer je de routes van europafietsers en/of benjamins volgt? Van Peter begrijp ik dat dit wel het geval is zodra we op de route naar Romen komen, wat uiteindlijk voor ons ook wel een optie is. Om vervolgens via de andere route vanuit Rome weer omhoog te fietsen, waarschijnlijk richting Salzburg.

Kan iemand ook de zwaarte in Italie duiden? bijvoorbeeld vergeleken met de Basken - Katharen route? Dit is ook nog steeds een optie, tenzij dit onmogelijk zwaar is voor fietsen met een kinderkar haha. Wij hebben toen we nog met z'n tweeën waren de groene route gefietst en in zuid Frankrijk was dat een paar dagen ook zwaar. Is het daar mee te vergelijken?

ah zojuist zie ik de foto's van De tovenaar. dat ziet er zeer mooi uit. :D
De tovenaar schreef:De fietspaden in Noord-Italië zijn best wel ok, zeker in Tirol.
Je hebt gelijk. Italië is een extreem afwisselend land als je landstreek na landstreek bekijkt. Je kunt niet alle gebieden over een kam scheren.Afbeelding
Afbeelding
Nog wat fietspaden in Noord-Italie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wb de zwaarte wisselt het erg. Wat ik me kan herinneren was dat de Eisack fietsroute behoorlijk veel op en af ging met erg steile korte klimmetjes. Wij daalden van de Brennerpas af uit Oostenrijk richting Brixen wat hoofdzakelijk bergaf ging, maar ga je de andere kant op maak je borst maar nat. :)
ondertussen trek ik deze topic even wat breder en verplaats hem daarom naar een nieuwe topic voor onze complete route/plan.