Additionally, paste this code immediately after the opening tag: HELP: luxe probleem - Forum Wereldfietser

HELP: luxe probleem

Op mijn vorige fiets had ik de volgende cordo voor drager:
http://www.bikepartsonline.nl/images/10 ... 8d210f.jpg

Nu ga ik a.s. zondag al op vakantie, en tot mijn spijt past de vork niet op mijn nieuwe ATB fiets. Ik heb nu namelijk een rockshock reba voorvering en deze heeft onderaan ventielen zitten. De afstandbussen zijn te klein, zodat de drager tegen de ventielen aan komt.
Indien ik eventueel grotere afstandsbussen neem, dan is de as er doorheen weer te kort. Ik heb dus een zeer groot probleem en hoop dat ik nog een oplossing kan vinden vor ik op vakantie ga zondag.

Nu is het zo dat plaatselijke fietsenzaak de volgende drager verkoopt:
http://www.vlerickfietsen.be/bagagetran ... g_big.html

Alleen heb ik daar zo mijn twijfels over.
Je bagage is hierdoor meeverend wat zijn voor en nadelen heeft.
Ik weet namelijk niet of het gezond is om met een gelockte vering zo met voorbagage te rijden. Indien ik vering van zijn lock afhaal, dan veert hij te ver duur. Oplossing is mijn voorvork oppompen. Tooch vraag ik me dan nog steeds af of dat gezond is.
Ik wil in oostenrijk gaan mountainbikene, dus moet ik voorvork weer leeglaten. Een hoop gedoen, maar ik hoop dat iemand een andere oplossing weet voordat de winkels sluiten zaterdag :)
spruce schreef:Op mijn vorige fiets had ik de volgende cordo voor drager:
http://www.bikepartsonline.nl/images/10 ... 8d210f.jpg

Nu ga ik a.s. zondag al op vakantie, en tot mijn spijt past de vork niet op mijn nieuwe ATB fiets. Ik heb nu namelijk een rockshock reba voorvering en deze heeft onderaan ventielen zitten. De afstandbussen zijn te klein, zodat de drager tegen de ventielen aan komt.
Indien ik eventueel grotere afstandsbussen neem, dan is de as er doorheen weer te kort.
een snelspanas voor een achterwiel is 20-35mm langer

Ik heb dus een zeer groot probleem en hoop dat ik nog een oplossing kan vinden vor ik op vakantie ga zondag

Nu is het zo dat plaatselijke fietsenzaak de volgende drager verkoopt:
http://www.vlerickfietsen.be/bagagetran ... g_big.html

Alleen heb ik daar zo mijn twijfels over.
Je bagage is hierdoor meeverend wat zijn voor en nadelen heeft.
Ik weet namelijk niet of het gezond is om met een gelockte vering zo met voorbagage te rijden. Indien ik vering van zijn lock afhaal, dan veert hij te ver duur. Oplossing is mijn voorvork oppompen. Tooch vraag ik me dan nog steeds af of dat gezond is.
Ik wil in oostenrijk gaan mountainbikene, dus moet ik voorvork weer leeglaten. Een hoop gedoen, maar ik hoop dat iemand een andere oplossing weet voordat de winkels sluiten zaterdag :)
Als je ongeveerde bagage wil doet een Old Man Mountain Ultimate lowrider of Coldsprings het ook
m-gineering schreef:
spruce schreef:Op mijn vorige fiets had ik de volgende cordo voor drager:
http://www.bikepartsonline.nl/images/10 ... 8d210f.jpg

Nu ga ik a.s. zondag al op vakantie, en tot mijn spijt past de vork niet op mijn nieuwe ATB fiets. Ik heb nu namelijk een rockshock reba voorvering en deze heeft onderaan ventielen zitten. De afstandbussen zijn te klein, zodat de drager tegen de ventielen aan komt.
Indien ik eventueel grotere afstandsbussen neem, dan is de as er doorheen weer te kort.
een snelspanas voor een achterwiel is 20-35mm langer

Ik heb dus een zeer groot probleem en hoop dat ik nog een oplossing kan vinden vor ik op vakantie ga zondag

Nu is het zo dat plaatselijke fietsenzaak de volgende drager verkoopt:
http://www.vlerickfietsen.be/bagagetran ... g_big.html

Alleen heb ik daar zo mijn twijfels over.
Je bagage is hierdoor meeverend wat zijn voor en nadelen heeft.
Ik weet namelijk niet of het gezond is om met een gelockte vering zo met voorbagage te rijden. Indien ik vering van zijn lock afhaal, dan veert hij te ver duur. Oplossing is mijn voorvork oppompen. Tooch vraag ik me dan nog steeds af of dat gezond is.
Ik wil in oostenrijk gaan mountainbikene, dus moet ik voorvork weer leeglaten. Een hoop gedoen, maar ik hoop dat iemand een andere oplossing weet voordat de winkels sluiten zaterdag :)
Als je ongeveerde bagage wil doet een Old Man Mountain Ultimate lowrider of Coldsprings het ook
Er zit nu al een speciale as bij die extra lang is en die is zelfs al te kort, dit gaat dus helaas niet werken.
Zijn er mensen die ervaring met lockout in combinatie met bagage hebben?

Hi,

zelf heb ik precies dezelfde dragert. Het probleem is dat deze standaard al is voorzien van een achteras snelspanner.

Bij de fiets van mijn vriendin zit deze vast geschroeft aan twee extra nokjes onder de voorvork. Bij de mijne zit deze op de "standaard" manier vast.

wat je zou kunnen proberen is om van andere materiaal (bv moertjes oid) zelf een spacer op maat te maken, de busjes zijn idd wel erg dik. Deze spacers zijn niet dragend trouwens, dus een dunner busje zou gewoon goed moeten werken.

Ik weet niet hoeveel ruimte je nodig hebt maar met een beetje meet en paswerk moet je er vast uitkomen.

Succes

Bas

Er zijn twee mogelijkheden: afgeveerd of niet afgeveerd. Voor afveren pleit dat je bagage dan niet zo trilt en schudt. Ertegen pleit dat het niet makkelijk te realiseren is, en dat de dragers allemaal een compromis betekenen. De belangrijkste afgeveerde dragers zijn de Tubus Swing en de FAIV. De Swing heeft de bagage vrij hoog. Dat i ssimpeler, maar maakt dat je fiets soms wat gaat zwabberen (veel hangt af van de kwaliteit en stijfheid van je vork). De FAIV hangt de bagage lager, maar zit vast aan de bovenkant van je vork. Dat is ingewikkelder en dus wat kwetsbaarder. In beide gevallen moet je je vork vertellen dat de fiets nu zwaarder is geworden. Daar zit weinig anders op.
Het simpelere alternatief is een onafgeveerde drager zoals je had/hebt. Die moet dan wel erg stevig zijn, want hij krijgt veel te verduren. De beste zijn dan de Old Man Mountain dragers, die speciaal ontworpen zijn voor zulke mishandeling, en bevestigingsmanieren hebben die passen bij geveerde vorken.
Er bestaan overigens ook nog langere snelspanners, voor bijvoorbeeld tandemnaven met een breedte van 145mm.
Wim