Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Multi tool - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Multi tool

Ik gebruik bij het on-and offroad fietsen deze Crankbrothers 17 tool
http://www.crankbrothers.com/multi17.php werkt voor mij erg goed, materiaal is ook van een zeer goede kwaliteit en lekker compact. Daarnaast heb ik nog een Leatherman Wave voor het ruigere werk http://www.knivesandtools.com/productim ... e-tang.jpg die is wel een stuk dikker en zwaarder gaat af en toe mee.
Je kunt deze dingen natuurlijk niet vergelijken met kwalitatief goed gereedschap wat er ook daadwerkeijk voor bedoelt is.

Marco Meijerink schreef: Zo heb ik eens een hele ketting langs de kant van de weg in India (elk schakeltje) uit elkaar gehaald om alleen om en om de ringetjes te vervangen voor die van een nieuwe ketting. De nieuwe ketting kon niet goed overweg met mijn oude tandwielen (bekend probleem, de tandwielen moesten ook worden vervangen maar het volgende postpakketje was ongeeer 1000 km verderop).
Door om en om een nieuw ringetje te plaatsen pastte het allemaal net.
(geen actie die ik ook maar iemand aanraadt!)
Voor de volgende keer:

-demonteer de cassette, en verwijder de drie mini-inbusboutjes/klinknagels (met een dure cassette op spider moet je niet op wereldreis)
-vijl de brede tand (gemerkt ^) in de binnenvertanding van de versleten tandwielen net zo smal als de andere, het tandwiel past nu achterstevoren op de naaf
- monteer de cassette met de desbetreffende tandwielen achterste voren, de achterkant van de tanden (= nu voorkant) is immers niet versleten

het rijdt nu weer, dat het schakelcomfort minder is moet je op de koop toenemen. EV kun je de tanden thuis al bijvijlen, maar dan moet je zelf opletten dat je de cassette goed in elkaar zet en het schakelspoor niet direct verziekt

m-gineering schreef: -knip-
- monteer de cassette met de desbetreffende tandwielen achterste voren, de achterkant van de tanden (= nu voorkant) is immers niet versleten
het rijdt nu weer, -knip-
Marten,
Dit werkte met UG-kransjes, maar toen ik het eens probeerde heb ik gemerkt dat het met modernere kransjes niet wil, die zijn niet alleen links-rechts, maar ook rechtsom-linksom asymmetrsich. Er moet dan gevijld of geslepen worden. Eén methode is die van Harm: http://www.leonpoels.nl/fietsen/recycle ... nsjes.html
Wat ook een mogelijke noodmethode is bij een overslaande ketting is om de derailleur extra te spannen door een elastiek onderaan de derailleurkooi te maken richting je achtertas.
Groeten,
Leon

Marco Meijerink schreef: Zo heb ik eens een hele ketting langs de kant van de weg in India (elk schakeltje) uit elkaar gehaald om alleen om en om de ringetjes te vervangen voor die van een nieuwe ketting. De nieuwe ketting kon niet goed overweg met mijn oude tandwielen (bekend probleem, de tandwielen moesten ook worden vervangen maar het volgende postpakketje was ongeeer 1000 km verderop).
Door om en om een nieuw ringetje te plaatsen pastte het allemaal net.
(geen actie die ik ook maar iemand aanraadt!)
Een andere oplossing is om te zorgen dat je er geen nieuwe ketting maar een ongeveer evenver versleten ketting oplegt. Als je toch al een reserve ketting meeneemt dan is het handig deze om de 1000 km te wisselen. De SRAM powerlink is hierbij uitermate handig.

Sjirk

klopt....deed ik ook.....totdat het echt niet meer kon....

Leon schreef:
m-gineering schreef: -knip-
- monteer de cassette met de desbetreffende tandwielen achterste voren, de achterkant van de tanden (= nu voorkant) is immers niet versleten
het rijdt nu weer, -knip-
Marten,
Dit werkte met UG-kransjes, maar toen ik het eens probeerde heb ik gemerkt dat het met modernere kransjes niet wil, die zijn niet alleen links-rechts, maar ook rechtsom-linksom asymmetrsich. Er moet dan gevijld of geslepen worden. Eén methode is die van Harm: http://www.leonpoels.nl/fietsen/recycle ... nsjes.html
Wat ook een mogelijke noodmethode is bij een overslaande ketting is om de derailleur extra te spannen door een elastiek onderaan de derailleurkooi te maken richting je achtertas.
Groeten,
Leon
Tja , als je de essentie (Vijl de brede tand smal) wegknipt weet ik het ook niet meer :o

m-gineering schreef:Tja , als je de essentie (Vijl de brede tand smal) wegknipt weet ik het ook niet meer :o
Marten,
Ik heb het over de buitenvertanding van de kransjes!
Leon

Leon schreef:
m-gineering schreef:Tja , als je de essentie (Vijl de brede tand smal) wegknipt weet ik het ook niet meer :o
Marten,
Ik heb het over de buitenvertanding van de kransjes!
Leon
De tandvorm is symmetrisch, alleen de inkepingen voor het schakelspoor zijn natuurlijk verschillend. Dus het schakelt niet best. De tandwielen met borst zijn natuurlijk niet om te draaien, maar daar fiets je ook niet zoveel op

m-gineering schreef:De tandvorm is symmetrisch
Wat is dit dan?
Afbeelding
(dit is een verchroomde versie 8 speed, de scanner maakt hem zwart)
Volgens mij zijn zelfs de tandjes die symmetrisch lijken niet symmetrisch...
Leon

Leon schreef:
m-gineering schreef:De tandvorm is symmetrisch
Wat is dit dan?
Afbeelding
(dit is een verchroomde versie 8 speed, de scanner maakt hem zwart)
Volgens mij zijn zelfs de tandjes die symmetrisch lijken niet symmetrisch...
Leon
Er zitten een paar tanden tussen die niet meewerken. Een ketting grijpt echter in over 4-5 tanden. Mijn ervaring in de schuur is dat er genoeg echte tanden overblijven om op vooruit te komen. Maar we praten hier uiteraard over het hatiemaargeenfietsmoetenworden type noodoplossing :D

m-gineering schreef:Mijn ervaring in de schuur...
Het zal allemaal wel Marten, maar destijds ben ik ook buiten de schuur gaan fietsen met het omgekeerde nieuwe kransje en toch maar snel omgekeerd :?
Kennelijk werkrt het boven de rivieren wel en beneden niet :roll: :wink:
Leon

Sorry Agnes, dat we je post een beetje misbruiken voor een discussie over tandwielen, kettingen, enz :oops:


Hieronder het tandwiel waarmee ik nog even moest doorijden (zie verhaal in een van de eerdere posts) (rechtertandwiel...de linker is de nieuwe) met een zelf gefabriceerde nieuwe/oude ketting. De reden dat ik het tandwiel niet kon vijlen is nu denk ik wel duidelijk :lol:
Er was niet zoveel tand meer....

Ik heb er in 1996 gelijk een fotootje van gemaakt. Veel slechter dan dit zou me niet zo vaak meer gebeuren.

Afbeelding

Laat er nu aan een multitool geen geschikt vijltje zitten. Dus reden te meer om gewoon gereedschap mee te nemen. :lol:

BTW wel interessant de ommezwaai naar versleten kettingen en tandwielen.

Groetjes Bob

Bob schreef:Dus reden te meer om gewoon gereedschap mee te nemen.
Of op tijd je cassette te vervangen. Zo duur zijn ze toch ook weer niet.

Gerd

Of op tijd je cassette te vervangen
Heb je ook een los stuk gereedschap voor nodig. Maaaaaaaaar NBT2 past wel mooi in het multitool-tassie. Dus toch weer een reden om er één aan te schaffen 8)

Eigenlijk moet ieder zelf weten wat hij/zij mee neemt. Uiteindelijk kopen we (ik ook) vaak dingen omdat het trendy is. De markt speelt daar aardig op in.
Ik heb ook zo'n ding, maar eerlijk gezegd wat gebruik je er nu van en is het reëel om daar die prijs voor neer te leggen.

Bob

Maare,.. mischien dat op tijd kijken naar ketting en cassette, en waneer ze aan vevanging toe zijn op tijd bestellen een hoop monnikenwerk kan voorkomen. En volgens mij levert DHL in elk gat wat er bestaat, als je maar betaalt.

[quote="Marco Meijerink"]Sorry Agnes, dat we je post een beetje misbruiken voor een discussie over tandwielen, kettingen, enz :oops:


Ondanks dat de discussie een interessante draai krijgt, ben ik nu toch van mening dat los gereedschap meer voordelen heeft dan een multitool. Je kunt precies dat gereedschap meenemen wat je nodig dient te hebben, de grip is vele malen beter en je kunt los gereedschap tegelijkertijd gebruiken.

Bedankt voor de reacties en wat mij betreft mogen jullie gerust doorgaan over tandwielen, kettingen, vijlen, enz.

Overigens is het gebruik van kettingponsen mij geheel onbekend, evenals het verslijten van tandwielen. Ik maak dan ook (helaas) geen tochten van een maand of langer.

vraagje, hoe kort je dan je ketting in naar de juiste lengte? En idd ik maak veel vuldig gebruik van de powerlink van sram, werkt super en zeker wel zo gemakkelijk voor onderhoudt ed.

Bas

B@se schreef:vraagje, hoe kort je dan je ketting in naar de juiste lengte? En idd ik maak veel vuldig gebruik van de powerlink van sram, werkt super en zeker wel zo gemakkelijk voor onderhoudt ed.

Bas

http://www.m-gineering.nl/ketting.htm of geef je op voor een van de wereldfietser sleutelcursussen in september

Hi Marten,

kettingen, daar heb ik zegmaar best wel wat ervaring mee. Meestal gebruik ik kettingen van Stihl, deze slijp ik zelf en ook een schakeltje eruit draaien gaat prima. Van de week de breedste ketting tot nogtoe onderhanden mogen nemen, was 6 cm breed (van de hefinrichting van een heftruck) dus een fietsketting gaat wel lukken.

Ik doelde meer op de bovenstaande post, als je geen kettingpons hebt/ hanteerd, hoe maak je dan de ketting op de juiste lengte?

zelf gebruik ik altijd vierpuntsgeponste kettingen van sram (8 of multi speed)

Laatst ook een pignon uit elkaar gehaald (voor de fun) had ik nog niet eerder gedaan.

Bas