Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in vliegtuig steeds duurder - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets in vliegtuig steeds duurder

bert sitters schreef: Ik vertelde: wapperen met een e-mail van een grote baas.
Bert,
Klinkt wel erg populair zoals je het beschrijft. Ik denk niet dat de meeste
van ons met de grote baas van een luchtvaart-maatschappij mailen als het om fietsvervoer gaat, is het wel?
Misschien kun je e.e.a. wat verduidelijken hoe zoiets aan te pakken? :wink:

Kan ik helaas niet via de forum uitleggen. Wil je wel een keer bellen.
Mijn mail is b.sitters@pz.nl

Zou het niet handig zijn een apart topic te maken over ervaringen met fietsvervoer in het vliegtuig?
Iedereen zou daar in het kort zijn ervaringen kunnen beschrijven, bv:

datum:
maatschappij:
traject:
verpakking fiets:
totaal ingecheckt gewicht:
kosten:
opmerkingen: (bv. gewapperd met e-mail president-directeur)

Hoi,
Net terug uit India : het wordt nog gekker.
Gevlogen met Alitalia, in alliantie met oa KLM.
80 euro voor een enkele reis voor de fiets, maar......
De fiets moest gewogen worden. schrik niet : 30 kg
Ja ik heb een zware fiets, zware fietsdoos en een zwaar tasje achterop gebonden. Anyway, 30 kg voor de fiets en daarbuiten 20 kg ruimbagage.
Wat denk je ? BIJBETALEN, voor de fiets. Mij werd verteld dat de 80 euro voor de fiets aan de volgende regel onderworpen is : de fiets mag niet meer wegen dan 15 kg. Of ik maar even 300 euro wilde bijbetalen.
Nee dus, wilde ik niet en enkel onophoudelijk lullen als brugman totdat ze gek van me werden en ik apart moest gaan praten met de ground manager ofzo leverde me na weer veel heen en weer gepraat 280 euro op.
Of ik akkoord ging met 100 euro bijbetalen ipv 80 ( fiets) en 300 ( overgewicht )
Ik bleef maar herhalen dat ik 160 euro voor de fiets moest betalen en dat ik dat al van de zotte vond, e mailen heb verzonden naar Alitalia en alle wat me te binnen schoot, ALS JE MAAR BLIJFT PRATEN, MAAK ZE MAAR GEK !!!
Toch maar die 20 euro extra betaald na een heet half uurtje.......
Ps : goed idee peter, ik ben voor !

Weet iemand of op het vliegveld van Barcelona fietsdozen te koop zijn? Ik ga er namelijk heen fietsen en heb geen zin om een grote fietshoes of iets dergelijks 1800 km mee te zeuelen? Iemand hier ervaring mee? Ik ben benieuwd. Dank voor reacties.

Nee! Ook niet nodig;
Alle berichten lezende over het duur zijn van fiets mee in vliegtuig, hebben wij de volgende recente ervaringen:
KLM Schiphol - Quito > € 80,- per fiets. werd niet gewogen met de mededeling 17,9 kg fiets namen ze genoegen. Daadwerkelijk incl. doos en fietschoenen, helm etc was de totale doos 25 kg.
Wel moesten we bijbetalen voor de bagage en dat was niet mis 5 kg = totaal € 75,-:cry:. Naief of netjes zoals we waren betaald en blijkt in het vliegtuig dat het merendeel gewoon enorme trolly's (koffers) meenemen als handbagage. Was voor ons dus ook de laatste keer dat we bijbetalen :twisted:
Van Lima [Perú] gingen we naar Curacao met Avianca. Deze laat een fiets gratis toe en maar liefst 30 kg bagage p.p.. De fiets moet wel gedeeltelijk gedemonteerd in een doos zitten. Die hadden we zelf geplakt van andere kleine dozen. Letten er wel op dat de (er) lucht uit de banden is :lol:
Van Curacao [en daar komt het] weer met KLM naar Schilphol maar nu voor NAF 90,- dus iets meer dan € 40. Een doos bij een fietsenzaak (gratis) gehaald en de fiets daarin vervoerd.
Dus nemen de fietsen voortaan mee op basis van enkele reis.
Wat ons wel opviel, we hebben de fiets(en) een aantal keren zien laden en lossen, ze leggen deze plat op een wagentje in plaats van staand. Daarop nog diverse koffers geladen van 20 kg per stuk. Vreemd want dat is het zwakste punt van de doos. Ook op de laatste had ik duidelijke Fragile en UP gezet. Maar nee gewoon platleggen. De fietsen zijn op geen van de reizen beschadigd.
Bob&Marguérite schreef: Wat ons wel opviel, we hebben de fiets(en) een aantal keren zien laden en lossen, ze leggen deze plat op een wagentje in plaats van staand. Daarop nog diverse koffers geladen van 20 kg per stuk. Vreemd want dat is het zwakste punt van de doos. Ook op de laatste had ik duidelijke Fragile en UP gezet. Maar nee gewoon platleggen. De fietsen zijn op geen van de reizen beschadigd.
Dit is precies de reden dat ik mojn fiets nooit in een doos doe (plus dat ik die doos gewoon te zwaar vind). Ik pak hem altijd zo in, dat ze er nog mee kunnen rijden, en dat doen ze meestal ook. Dus derailleur etc extra dik bubbeltjes plastic, de rest gewoon met dik plastic omhullen, banden vrijlaten.
Natuurlijk krijg je wel wat krassen, maar hij wordt ten miste rechtop gezet en herkend als zijnde een fiets..

Ben overigens onaangenaam verrast met wat ik hier lees over bijbetalen, ik stap zaterdag op het vliegtuig en ben benieuwd wat me te wachten staat! (dank in elk geval voor de tip van de enkele reis!!)

Dit is precies de reden dat ik mojn fiets nooit in een doos doe (plus dat ik die doos gewoon te zwaar vind). Ik pak hem altijd zo in, dat ze er nog mee kunnen rijden, en dat doen ze meestal ook. Dus derailleur etc extra dik bubbeltjes plastic, de rest gewoon met dik plastic omhullen, banden vrijlaten.
Ik begrijp dat je dit al vaker gedaan hebt. In ons geval KLM en bij Avianca op papier accepteren ze alleen een doos (verkopen ze op Schiphol voor € 20).
Verder worden de fietsen (afwijkende bagage) op karretjes geladen. Heb je boven op het panorama dek al eens gezien hoe ze laden. Ze gooien zelfs met rolstoelen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de 'belader'. Laat ons je bevindingen weten als je terug komt. En vooral niet bij betalen! :roll:

Prettige fietsvakantie.

Ik ben net terug van mijn vakantie in Spanje. Met Transavia was ik naar Madrid gevlogen. Kosten om de fiets mee te nemen: 80 euro (retour). Dit keer had ik mijn fiets in bubbeltjesplastic verpakt omdat ik hier veel goeds over gelezen had. De ketting, derailleur en stuur had ik met karton verpakt. Het is me inderdaad goed bevallen. Geen schade, geen krassen. Voor de terugreis vond ik bij een "doe het zelf" zaakje in Spanje bubbeltjesplastic. Het zaakje was notabene 2 km van het vliegveld vandaan.
De jaren ervoor heb ik mijn fiets, of in een doos of met stevig plastic beschermd tijdens transport. Ik moet zeggen dat bubbeltjesplastic mij het best bevalt. Het is gemakkelijk mee te nemen, snel en eenvoudig om je fiets te verpakken en volgens mij bijna overal verkrijgbaar.
S@nne schreef: Ben overigens onaangenaam verrast met wat ik hier lees over bijbetalen, ik stap zaterdag op het vliegtuig en ben benieuwd wat me te wachten staat! (dank in elk geval voor de tip van de enkele reis!!)
Ik begrijp hieruit dat je nog niet geinformeerd heb, of je de fiets kan meenemen. Je zal het dus ook niet germeld hebben. Dit moet je namelijk vaak van te voren aangeven bij de vliegmaatschappij aangezien ze maar een beperkt aantal fietsen meenemen op een vlucht. Ik ben benieuwd of je met fiets op je bestemming aankomt. Met welke maatschappij vlieg je?
Beste Audrey en Sanne,

Hoe doen jullie dat met het stuur en met de pedalen?

Bij mijn fiets kunnen de pedalen namelijk wel omgedraaid worden, maar het stuur kan er niet zomaar af (moeten de bar-ends en schakelaars eraf, anders redt de stuurpen het niet...).

In een doos deed ik tot nog toe dan ook altijd het stuur gewoon 90 graden draaien, en dat voldeed. Maar de bubbeltjesplasticmethode trekt nu toch ook mijn aandacht.
Robertjan schreef:Beste Audrey en Sanne,

Hoe doen jullie dat met het stuur en met de pedalen?

Bij mijn fiets kunnen de pedalen namelijk wel omgedraaid worden, maar het stuur kan er niet zomaar af (moeten de bar-ends en schakelaars eraf, anders redt de stuurpen het niet...).

In een doos deed ik tot nog toe dan ook altijd het stuur gewoon 90 graden draaien, en dat voldeed. Maar de bubbeltjesplasticmethode trekt nu toch ook mijn aandacht.
De pedalen haal ik eraf en die stop ik bij mijn bagage. Het stuur draai ik 90 graden. De bar-ends draai ik ook zodat ze de remhendels raken. Op zo'n manier worden de remhendels dus ook beschermd. Ik vouw vervolgens een stuk karton rond mijn stuur waardoor de schakelaars, bel en stuurhouder beschermd is.

Audrey, ik heb de tickets niet geboekt, maar mijn reisgenote. Hoop dus inderdaad dat zij het heeft gemeld!! Ik ga het vanavond maar eens even vragen... :?

Robbertjan, ik doe hetzelfde als Audrey..trappers in de bagage en stuur draaien. Ik heb zelf zo'n vlinderstuur, en dat klap ik niet verder om, want de remhendels zijn al beschermd zo. Inderdaad ook om het stuur extra ' polstering' .

Bob&Marguérite schreef:


Ik begrijp dat je dit al vaker gedaan hebt.

Ja, mijn fiets in nu zo'n 6 keer in het vliegtuig mee geweest denk ik.

Verder worden de fietsen (afwijkende bagage) op karretjes geladen. Heb je boven op het panorama dek al eens gezien hoe ze laden. Ze gooien zelfs met rolstoelen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de 'belader'.

Klopt, ik heb het ook gezien...met pijn in het hart! Ze smijten er behoorlijk mee. Maar tot nu toe is het altijd goed gegaan...

Laat ons je bevindingen weten als je terug komt. En vooral niet bij betalen! :roll:

Doe ik! En ik hou mijn hand op de knip, haha...zo lang als het maar kan.

Prettige fietsvakantie.
Dank je wel!!
Werk zelf bij de KLM, en het is inderdaad zo dat ze steeds fietsonvriendelijer worden... ,helaas. Neem dan ook steeds vaker alternatieve airliners zoals China Air .Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik met veel maatschappijen goedkoop kan vliegen.
Overigens komt het ook wel eens voor dat men gewoon vergeet de fiets af te rekenen.
Mijn ervaring is dat je vanaf Schiphol niet makkelijk zonder fietsdoos wegkomt , maar in het buitenland juist weer wel. Dit is vaak afhankelijk van de afhandelaar
Vwb het gewicht :Ik prop in mijn grote fietstassen (ortlieb) alle zware bagage en neem die mee als handbagage De kleine fietstassen passen precies in zo,n vierkante supermarkt tas die gaan mee als incheckbagage
Meestal wegen ze de fiets niet en geloven ze mij op mn blauwe ogen dat die 16 kg weegt. je hebt dan dus nog 4 kg over (pp) om in te checken
meestal doen ze niet moeilijk tot 10% overgewicht. Het is een beetje afhankelijk van hoe vol (gewicht) het vliegtuig is
dik5 schreef:Vwb het gewicht :Ik prop in mijn grote fietstassen (ortlieb) alle zware bagage en neem die mee als handbagage De kleine fietstassen passen precies in zo,n vierkante supermarkt tas die gaan mee als incheckbagage
Dan zul je wel stevige armen hebben ;D

Terug van de reis naar Tunesie, officieel geen Europa meer.
Op schiphol kwam bij het inchecken toch al snel de mededeling dat we maar even moesten betalen bij het loket van de KLM.
Daar bleek het 80 euor per persoon te zijn. De vrouw achter het loket schrok er zelf van :shock:
We hebben nog geprobeerd om alleen 40 euro voor een enkele reis te betalen, maar dat kon absoluut niet volgens de dame. Na betaling kregen we wel een bevestiging, met de mededeling erop dat we ook voor de terugreis al hadden betaald (dis zou dan toch overbodig moeten zijn als je niet anders kan..).

Dus tja, jammer, maar ook wij hebben er aan moeten geloven.
het enige lichtpuntje was dat we het tarief voor binnen europa hebben betaald, en niet het dubbele voor erbuiten.

Voor mij is het nu echter wel een echte onmoediging. Volgend jaar denk ik er wel drie keer over voordat ik mijn fiets in het vliegtuig meeneem...

We vlogen trouwens met een andere maatschappij dan KLM (transavia), en moesten toch aan hun betalen, is dat omdat zij de bagage binnen schiphol vervoeren ofzo?
(en de plaatselijke maatschappij in Tunesie dan...vraag ik mij af)

S@nne schreef:We vlogen trouwens met een andere maatschappij dan KLM (transavia), en moesten toch aan hun betalen, is dat omdat zij de bagage binnen schiphol vervoeren ofzo?
(en de plaatselijke maatschappij in Tunesie dan...vraag ik mij af)
Transavia is een 100% dochter van KLM en heeft de bijbetaling van bijzondere bagage kennelijk aan KLM gedelegeerd.
De tarieven voor fietstransport zijn bij Transavia, KLM. Martinair en Air France allemaal even belachelijk hoog: 40 euro voor een enkele reis binnen Europa en 80 euro enkele reis intercontinentaal. Een retourtje Bangkok of Cuba voor twee fietsen komt dus op 320 euro.
Kan de Wereldfietser niet eens proberen korting te bedingen bij Onze Voormalige Nationale Trots?