Additionally, paste this code immediately after the opening tag: (semi) vrijstaande tent - Forum Wereldfietser

(semi) vrijstaande tent

Ik ga dit jaar naar Spanje en wil me nog een vrijstaande zomertent aanschaffen. Wegens aankoop van een nieuwe 3 seizoenstent vorig jaar is het budget hiervoor zeer beperkt, m.a.w., de betere Amerikaanse tenten zijn off limits. Heeft iemand nog een tip? Alles onder de 2 kg en 200€ heeft mijn aandacht. Voorlopig denk ik aan zo'n Chinese kloon, in het slechtste geval gaat die maar 1 of 2 jaar mee maar dat risico wil ik eventueel wel nemen.
Eureka KeeGo Solo? Lijkt aan alles te voldoen: > € 200, 1,8 kg en slechts 1 haring nodig om het luifeltje te spannen.
Als het echt zonder haring moet zijn, kun je aan de Wechsel Pathfinder denken. Maar de lichte versie (Zero-G of ZG) is duurder dan € 200 en de goedkopere versie is zwaarder dan 2 kg.
Deze van Decathon?
http://www.decathlon.nl/tent-quickhiker ... 45650.html
Ze zien er - in de winkel - goed uit en ik heb er al aardige reviews van gelezen.
In Spanje schijnt gelukkig vaak genoeg de zon om de grijze kleur van de tent te compenseren.
@ Leon, geen vrijstaande tent
@ Felix, interessante tip, die Eureka is "voorlopig niet verkrijgbaar", maar ik ga het in de gaten houden/nog wat googelen.
CarlW schreef:@ Leon, geen vrijstaande tent
Ah, vandattem. Voor in Spanje heb je dan waarschijnlijk ook wel genoeg aan een willekeurig koepeltentje? Wel oppassen dat 200 cm binnenruimte wat krap is als je langer dan 185 cm bent, al kun je in je eentje wel weer diagonaal gaan liggen.
Ik heb een Chinese tent van het merk Luxe Outdoor, kwaliteit is prima en moet wel langer dan 2 jaar meegaan. De mijne is niet vrijstaand maar je zou ook eens kunnen kijken naar de Sil Habitat, een MSR Hubba kloon. Op Aliexpress vind je nog meer van dergelijke tenten, oa de tenten van Naturehike en 3F Ul Gear krijgen veel positieve reviews. Je zou ook naar de Wild Country Helm kunnen kijken. Ga je voor echt low budget dan heeft Decathlon ook een vrijstaand koepeltentje van 20 euro.
De Firefly SL van Luxe Outdoor staat op mijn shortlist, maar die kost toch ook al 220€. Met "vrijstaand" bedoel ik in de eerste plaats dat de binnentent kan opgezet worden zonder buitentent en haringen, waardoor een deel van die koepeltenten sowieso afvallen.
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik lees goede reviews over de chinese tenten van 3F UL Gear:

https://nl.aliexpress.com/wholesale?isr ... eedQuery=n
Felix Fietst schreef:Eureka KeeGo Solo? Lijkt aan alles te voldoen: > € 200, 1,8 kg en slechts 1 haring nodig om het luifeltje te spannen.
Interessant, thanks.
dubbeldaks tentje van 1,2 kg
goede reviews
gisteren is één bij mij bezorgd, nog niet uitgepakt, (zit nog in de doos) je moet de grijze nemen, de oranje en groene zijn 1,5 kg



https://www.aliexpress.com/item-img/New ... 7.2.euwON3
ilex schreef:dubbeldaks tentje van 1,2 kg
goede reviews
gisteren is één bij mij bezorgd, nog niet uitgepakt, (zit nog in de doos) je moet de grijze nemen, de oranje en groene zijn 1,5 kg

https://www.aliexpress.com/item-img/New ... 7.2.euwON3
Ben benieuwd naar jouw bevindingen, ik heb met andere spullen van Naturehike (drybags, kleding) goede ervaringen.
De reviews die ik gelezen heb (vooral Naturehike) zijn meestal van mensen die de tent binnenkregen en ze een of twee keer hebben opgezet. Positief over de afwerking van de tent, dat wel, maar commentaren over hoe de tent zich houdt over meerdere weken in uiteenlopende weersomstandigheden zijn zeldzaam - of heb ik toch niet gevonden.
Eentje wel, en daarin gaat het mis, stokbreuk aan de hub/gewricht, net het vervelendst onderweg. De Naturehike die ik eventueel overweeg is dan ook het eenvoudigste model (Silent Wing), met 2 kruisende stokken die worst case scenario met busjes en tape functioneel te houden zijn.
Na terugkomst uit Santiago zal ik mijn ervaringen tav de 1,2 kg dubbeldakstent met jullie delen, en wat foto's plaatsen.
CarlW schreef:De reviews die ik gelezen heb (vooral Naturehike) zijn meestal van mensen die de tent binnenkregen en ze een of twee keer hebben opgezet. Positief over de afwerking van de tent, dat wel, maar commentaren over hoe de tent zich houdt over meerdere weken in uiteenlopende weersomstandigheden zijn zeldzaam - of heb ik toch niet gevonden.
Eentje wel, en daarin gaat het mis, stokbreuk aan de hub/gewricht, net het vervelendst onderweg. De Naturehike die ik eventueel overweeg is dan ook het eenvoudigste model (Silent Wing), met 2 kruisende stokken die worst case scenario met busjes en tape functioneel te houden zijn.
Hier staan meer reviews:
http://www.ultraleicht-trekking.com/for ... nes-kopie/
Oa dat het probleem met de hub schijnt opgelost te zijn:
Das gelegentich als bruchanfällig kritisierte Gestänge wurde inzwischen überarbeitet. An dem Ring, der die Stangen verbindet stehen keine Stifte mehr heraus , wie auf alten Bildern zu sehen. Stattdessen sind Löcher vorhanden. Dort werden die Stangen jetzt eingesteckt. Innen sind sie in diesem Bereich nun mit einer Hülse zusätzlich verstärkt. Das ist konstruktiv klar besser und sollte halten.
Goeie info, Tovenaar.
Felix Fietst schreef:Eureka KeeGo Solo? Lijkt aan alles te voldoen: > € 200, 1,8 kg en slechts 1 haring nodig om het luifeltje te spannen.

Inmiddels al iemand die de Keego Solo live aanschouwd heeft?
Laatste wat ik gelezen heb is "leverbaar begin april".
Shrek schreef:Inmiddels al iemand die de Keego Solo live aanschouwd heeft?
Ff crossposten: dit typte ik gisteren op de Bikepacking NL fb:
Update: net ff wezen kijken in de showroom van Eureka op de Europalaan in Utrecht om de Solitaire, Keego Solo en Spitfire te vergelijken. Mooie showroom met toffe lui trouwens (Y)

Bevindingen:

-De Solitaire is afgevallen. Pro's waren prijs en gewicht en vermeende lengte van de binnenruimte. De binnenlengte (op papier 2m40) was in de praktijk echter eerder 2m30 a 2m35 en voelde nauwelijks groter dan die van de Keego Solo (op papier en in werkelijkheid 2m25). Verder: geen vestibule om tassen in te zetten (in de tent zelf ook nauwelijks ruimte voor spul. Met mijn lengte iig niet), en veruit het ergste: om erin te komen moet je echt feet-first over je kussen heen kruipen. Dat wordt natuurlijk één grote ranzige kliederzooi bij nat weer.

-Spitfire: ook afgevallen. Door de ruitvorm lig je met je hoofd in een puntje, wat ik met mijn 1m97 extreem claustrofobisch vond.

-De Keego Solo is het geworden. Binnenlengte van 2m25 is voor mijn lengte op het randje (maar dat lijkt bijna onvermijdelijk) maar er zitten wel oogjes op zowel de binnen- als buitentent om ook de korte kantjes nog op te spannen.
Voordeel: vrijstaande binnentent (dus als muggennet te gebruiken op harde ondergrond)
Meest opvallende voordeel: de vestibule! Vanuit de vestibule kun je via de zijkant butt-first op je matje landen, en bv zittend op je matje je schoenen uittrekken. Ook biedt de vestibule zeker genoeg ruimte voor 2 Ortliebs. Toch wel erg handig.
Prijs (€ 150) en gewicht (1,6kg volgens opgave, en ik zie nog wat mogelijkheden om te tunen) alleszins acceptabel. (Y)
Ik heb de Keego Solo besteld dus.
8)
Charmeerde mij ook, benieuwd naar je wedervaren. Aangezien ik al vertrek in mei heb ik intussen toch maar een Chinese Hubba-kloon besteld, ik laat hier bij gelegenheid wel weten hoe dat gaat/gegaan is.
Is de hoogte van de Keego ook ok, 90 cm lijkt me aan de lage kant?