Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Luchtvervuiling door scooters op fietspaden - Forum Wereldfietser

Luchtvervuiling door scooters op fietspaden

Het topic is hier al vaker voorbij gekomen, maar ik last vandaag dit artikel. Ik blijf mij als fietser ergeren aan de grote hoeveelheid vieze scooters die hier rijden. In mijn geval rijden scooters de hele dag zowel voor - als achter mijn huis, ook over een voetpad.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/06/be ... 4-a1548923

Ik hoop dat de overheid snel doeltreffende maatregelen gaat nemen tegen deze vieze voertuigen, want dat lijkt nog steeds weinig prioriteit te hebben.
Het is al vele jaren bekend, de vervuiling van scooters.
De oplossing is eenvoudig; de verkoop verbieden van scooters met verbrandingsmotor. Slooppremie voor de rest. Of een speciale hoge belasting, dat kost minder.
Als we toch bezig zijn; verbied dan ook alle motorvoertuigen met brandstofmotor. Dan zou Nederland pas weer echt 'gidsland' zijn. Ik zet er mijn oude trouwe Volvo voor in de schuur. Het Noorse idee dus.
Georg schreef:De oplossing is eenvoudig
De oplossing is ook al heel lang bekend: emissie-eisen niet alleen verzinnen maar ook doorvoeren. Vanavond laat of morgen weten we weer voor welke prioriteiten Nederland heeft gekozen.
Uiteindelijk gaat de portemonnee altijd voor het milieu. Dat is een natuurwet.
Leon schreef:
Georg schreef:De oplossing is eenvoudig
De oplossing is ook al heel lang bekend: emissie-eisen niet alleen verzinnen maar ook doorvoeren. Vanavond laat of morgen weten we weer voor welke prioriteiten Nederland heeft gekozen.
Ik heb weinig goede hoop.
(dubbel)
Georg schreef:Het is al vele jaren bekend, de vervuiling van scooters.
De oplossing is eenvoudig; de verkoop verbieden van scooters met verbrandingsmotor. Slooppremie voor de rest. Of een speciale hoge belasting, dat kost minder.
Als we toch bezig zijn; verbied dan ook alle motorvoertuigen met brandstofmotor. Dan zou Nederland pas weer echt 'gidsland' zijn. Ik zet er mijn oude trouwe Volvo voor in de schuur. Het Noorse idee dus.
<en dat België hetzelfde mag doen! Het is hier niet anders!
In België is de overlast aanzienlijk minder, doordat daar veel minder scooters rond rijden. Bij onze zuiderburen is het dragen van een helm verplicht voor alle scooteraars: ook voor een bromfiets A (in Nederland snorfiets).
bert sitters schreef:In België is de overlast aanzienlijk minder, doordat daar veel minder scooters rond rijden. Bij onze zuiderburen is het dragen van een helm verplicht voor alle scooteraars: ook voor een bromfiets A (in Nederland snorfiets).
Er rijden misschien minder scooters rond, dat is zo. We zijn ook met minder he. :-) Maar hier is de ergernis bij fietsers is ook groot. Dat ze bij ons ook maatregelen mogen treffen.
In China doen ze dat gewoon van de ene op de andere dag, zoals in de stad Guilin. Verbrandingsmotor voor scooter verbieden en iedereen een elektrische scooter, een e-bike, zoals dat daar heet. En vervolgens lees je in westerse kranten dat er in China zoveel elektrische fietsen worden verkocht, maar goed.
Als er scooters over het voetpad rijden, moet je klagen bij je gemeente. Dat kan best helpen, hier in de wijk hadden we er ook veel last van en nu zijn er borden geplaatst met "extra controle: verboden voor brommers, boete € 95". En dat helpt, en soms wordt er zelfs echt gecontroleerd (daar is geen politie voor nodig maar een boa).
Afbeelding
:lol:
peter de rijk schreef:In China doen ze dat gewoon van de ene op de andere dag, zoals in de stad Guilin. Verbrandingsmotor voor scooter verbieden en iedereen een elektrische scooter, een e-bike, zoals dat daar heet. En vervolgens lees je in westerse kranten dat er in China zoveel elektrische fietsen worden verkocht, maar goed.
Als er scooters over het voetpad rijden, moet je klagen bij je gemeente. Dat kan best helpen, hier in de wijk hadden we er ook veel last van en nu zijn er borden geplaatst met "extra controle: verboden voor brommers, boete € 95". En dat helpt, en soms wordt er zelfs echt gecontroleerd (daar is geen politie voor nodig maar een boa).
Ik heb reeds enkele malen bij mijn gemeente geklaagd, maar ik merk geen verandering in hoeveelheid scooter verkeer. Ik heb twee weken geleden nog een melding gedaan, maar (nog) geen reactie ontvangen. Ik krijg de indruk dat het weinig tot geen prioriteit heeft. :(
Ik heb wel eens geklaagd bij de gemeente over brommers en scooters op het dijkfietspad bij ons in de wijk. Volgens de gemeente werd er wel degelijk gecontroleerd, maar ik heb daar tot nu toe helemaal niets van gemerkt. Volledig verbieden lijkt mij de beste oplossing.
Bij ons doet de politie nu ook af en toe controle op een oude spoorweg route die nu enkel dienst doet als 'fietsostrade'. Heb blijkt te helpen. De laatste maanden geen brommers meer te zien...