Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 117 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3738 berichten
ja en nee, het stuur zit direct op de voorvork. Als dit stuur me niet zou bevallen kan er gewoon een mountainbike stuur op. is dus gewoon een Ahead sluiting.
cervus schreef:En een R'damroots :wink:

Beter een e-bike dan een bromfiets, toch.
Zie ik het nu goed dat de e-bike geen stuurpen heeft (ofwel stuur is ook stuurpen)?
Die step vonden we met opruimen bij de buren in de tuin. Stond klaar voor het grof vuil. Willen kijken of onze hond er voor/ naast wil lopen.
Na lang wikken en wegen is het uiteindelijk een Surly geworden.
Mijn Surly LHT 58 cm (Mocht hem helemaal zelf bouwen ! :lol: )

Afbeelding

Groet Ee1ke
Fraaie fiets; mooie kleur. Veel veilige kilometers.
Idd. mooie fiets, mooie kleur.
Met de bandjes en spatborden gaat het maar net, lijkt zo.
Wat heb je om de zadelpen zitten, als ik vragen mag?
cervus schreef:Idd. mooie fiets, mooie kleur.
Met de bandjes en spatborden gaat het maar net, lijkt zo.
Wat heb je om de zadelpen zitten, als ik vragen mag?
Ja, past allemaal net met 50mm
Goed gezien, zitten twee allesbinders om de zadelpen :wink:
Nog geen foto maar wel heel blij met de aankoop van mijn Avaghon S 28, met Rohloff en in de kleur Ferrari rood.
Prima geholpen door Ellen bij Bike 4 Travel.

Nu alleen nog 8 weken wachten.....
gr Anja
Voor de nieuwe woon/werk én vakantiefiets van mijn vrouw zochten we: Een mooie (stalen) trekkingfiets, met een racebocht en een naafdynamo, in maatje 49.

Een tijdje gekeken om zelf iets op te bouwen door een surly cross-check of een VSF t-300 aan te passen maar dat was ofwel erg prijzig, ofwel zaten er toch te veel zaken niet goed (10-speed, framemaat ...)

Toevallig kwam ik uit op de Fuji Touring. Geen fancy toeters maar gewoon V-brake, 9-speed deore derailleur en Alivio voorderailleur ... De winkelprijs was dan ook € 850. Enige dat niet aan onze vereisten voldeed was het gebrek van een naafdynamo, maar dat was een op te lossen probleem.

Afbeelding

Er zijn nog wel gelijkaardige trekkingfietsen te vinden (Kona, Genesis …) maar die waren allemaal een pak duurder door bv. schijfremmen. Dat vonden we voor niks nodig.

Het was wel een erg kale fiets. Ik heb door de fietsenwinkel (Van den Hauwe in Melle, België) al meteen zwarte SKS spatborden laten monteren.

Dan heb ik nog een Shutter Precision PV-8 naafdynamo (mooi dingetje!), een BM Lumotec IQ Cyo Premium (60 lux = veel), BM Toplight Flat S Plus, Tubus Tara, een bel en een Hebie-staander toegevoegd.

Afbeelding

De fiets weegt nu 15 kg zoals op de foto, maar zonder slot, drinkbus, kinderstoelbevestiging en extra ortlieb-rekje. De totaalprijs komt op ± € 1100. Dat vind ik wel netjes.


Positief opgevallen:
  • De bar-end shifters leken me eerst niet zo'n leuk idee. Maar, 't is vooral een kwestie van gewoonte, en ook, elk voordeel heb z'n nadeel.
  • Een prach-ti-ge kleur
Opgevallen:
  • Veel boutjes zijn van een ander formaat dan wat ik gewoon ben, meestal kleiner
  • De Tektro remmen regel je met een inbusje, niet met een schroevendraaier ... (= handiger)
  • Originele trappers hadden gespen. Met oog op fietsen met het kinderstoeltje heb ik er voorlopig andere trappers op gezet.
Negatief opgevallen
  • De enige manier om een goeie staander te monteren was met een opbouwssysteem aan de achtervork. Dat werd nog bemoeilijkt door de spaakhouder. Ik vind het bijna absurd dat er niet gewoon standaard een plaatje onder de zadelbuis wordt voorzien voor een staander
  • Er kan geen ringslotje gemonteerd worden
  • Plaatsing van het de achterreflector, enfin, nu achterlicht. Zodra je een tas op het achterrekje hangt is het licht niet meer zichtbaar langs de zijkant.
Mooie kleurcombinatie met frame en stuurlint. En de zwarte spaken-naafdynamo maken de fiets af.
Je kan overwegen om een externe achterlamp te gaan gebruiken, of gewoon niet na zonsondergang rijden met bagage.
Héél mooi die Fuji, Stef, en heel mooie prijs ook.
3 x 9 is top (mijn huidige mtb heeft 3 x 10 en dat is gewoon teveel. Vaak is één versnelling opschakelen niet genoeg, en 2 is teveel).
Enkel die voorvork; maakt die geen rare knik naar voor ?
De 9-speed was ook een vereiste. Ik heb zelf ook een 9-speed dus naar onderhoud is dat sowieso interessanter.

En inderdaad, het hele 10-speed en 11-speed gegeven maakt een derailleur alleen maar onderhoudsgevoeliger. Voor mij was 8-speed eigenlijk meer dan genoeg.


Oh ja, met de vork is niets mis hoor, maar daar zit inderdaad wel een buiging in.
Hé wat leuk een Fuji. Ik kocht in 2011 een Fuji Nevada Cross. Ik wilde toen het fietsen weer gaan proberen. Dat lukte overigens niet. De Fuji is heel slecht behandeld en heeft allerlei soorten ondergrond gezien. Weinig onderhoud, teveel gewicht erop etc. Maar rijden bleef de fiets! Volgens mij zijn het kwalitatief prima fietsen. Inmiddels kocht ik vorige week een vervanger maar hij blijft gewoon op stal. Veel plezier ermee!
naast mijn tourfiets koop ik een 2de fiets voor dagelijks gebruik
Afbeelding
Leuke fiets voor dagtochten en weekendjes weg! :-)
Ik heb vorig jaar ook een Fuji Touring gekocht, vrijwel dezelfde fiets dus, behalve dat ik hem heb in maat 64 en niet 49 :D . Ik ben ook erg gecharmeerd van de kleur.
Ik heb er ook spatborden opgezet en heb hem voorzien van nieuwe wielen met naafdynamo uit de provincie Groningen (met mijn grootte wel een vereiste). En een brooks conquest in plaats van het meegeleverde zadel. Op dit moment gebruik ik hem vooral voor lange dagfietstochten (afgelopen zaterdag nog 260 km op gefietst); een fietsvakantie heb ik er nog niet mee gedaan. Ik ben vooral benieuwd hoe het frame zich op de lange duur gaat houden bij zware belasting.
Leuk aan de fiets vind ik ook dat hij zo enorm on-Nederlands is. Je ziet hem nergens rijden in het wild. Het gebrek aan montagepunt voor een ringslot of standaard hindert mij dan ook minder; het houdt de fiets licht, zullen we maar zeggen.
Voor het monteren van een ringslot zijn niet perse bevestigingspunten nodig. Er zijn halve-maan-vormige beugeltjes in de handel die om de staande buis passen en bij mijn fiets (niet zo mooi!) is er gewoon een gaatje in de buis geboord en zit het slot al jaren muurvast met twee metaalschoefjes.
Gaatje boren in de staande achtervork ben ik niet zo dol op, maar die beugeltjes doen het vaak prima.
Ik ga binnenkort verhuizen, en dan ga ik niet meer met de fiets naar het werk. Austerlitz - Den Haag is me net iets teveel voor elke dag twee keer :wink:

Maar ik reed al geruime tijd op een omgebouwde mountainbike met Big Apple banden en een 1x10 aandrijving. Dat reed heerlijk, maar er zaten geen spatborden op, geen slot, geen verlichting. Allemaal overkomelijk als je het ding op je werk kunt stallen en je daar een goede ruimte hebt om jezelf even op te frissen.

Maar straks doen we dat dus niet meer, dan fiets ik naar het station en moet ik daar de fiets plaatsen. Wetende dat mijn fietsenmaker in Katwijk meer dan redelijke inruilprijzen geeft (op Trek modellen, in ieder geval), heb ik een eenvoudige "tochtjes"-fiets opgezocht die precies dat had wat ik zocht:
- V-brakes
- "vierkante" trapas
- spatborden
- verlichting
- geen vering
- niet teveel versnellingen (maar da's een gevolg van het zoeken op een lage prijs dus eigenlijk telt dat niet)
- standaard

Uitgekomen op een Trek X300. 24 versnellingen, AXA-verlichting met vóór een Alivio-naafdynamo, achterop een of ander AXA-ledlicht met een "fietsveilig-fietserbond-achtig-test-oid"-keurmerk, V-brakes, aluminium spatbordjes, 38mm banden, verstelbaar stuur, normale wielen met normaal spaakpatroon, etc. etc. Bonus 1: aluminium ketting"kast". Ook de standaard is netjes, deze zit stevig dóór de liggende achtervork met aan de achterkant good-old moertjes.

Ik ben niet ontevreden! De afwerking is eenvoudig met Acera-X onderdelen maar de buitenkabels zijn ononderbroken, en alles lijkt redelijk degelijk afgewerkt. Kabels door het frame hoeft voor mij niet zo nodig maar het is netjes gedaan. Voorlampje zit op een degelijk beugeltje en het stuk door het Haagsche Bos liet niks lostrillen ofzo. Wel een ander rammeltje, maar dat lijkt de derailleurbuitenkabel tegen de achterdrager aan te zijn. Thuis ff naar kijken. Die achterdrager mag overigens 25kg hebben.

Bonus 2: stalen voorvork! Dacht dat het alu was, maar volgens de specs die ik later nog eens bekeek toch staal. Wel zo recht als een steigerpijp en daarmee stuurt-ie erg direct, maar niet onplezierig, vrij scherp. Er zitten overigens oogjes voor een drager op, altijd goed. Geen schijfremopname, die zit op het frame wel, maar daar heb ik 'm juist niet voor gekocht. Wel voor het AXA-slot, ook.

Dit is 'm:
Afbeelding

Afbeelding

Waarom post ik 'm hier? Omdat ik denk dat dit naast een "daily driver" ook best eens een aardig meerdagenfietsje zou kunnen zijn. Met een beetje bagage van hotel naar hotel, of zelfs kamperend als je slim pakt. Mijn enige opmerking daar zou zijn dat er een crankstel met kleinere bladen op zou "moeten": met 28-38-48 is de kans klein dat ik het grootste blad zou gebruiken. Ik ben 42 (of was het 44?) op de Santos gewend, als naar-beneden-blad en dat vind ik al zat. En die heeft nog 26" wielen ook. Déze heeft dus 700Cx38 bandjes, en de spatborden en vork bieden volgens mij nog wel ruimte voor 42mm ook.
Het stuur is verstelbaar, maar wel een beetje een kapsonesmodelletje met z'n wat ingewikkelde Ahead-integratie. Je kunt er niet even een spacer onder vandaan halen en erboven plaatsen om te variëren in stuurhoogte. Ik ben er ook nog niet achter hoe het afstellen van de voorspanning op de balhoofdlagers werkt.

Ik heb er in totaal €230,- voor betaald. Catalogusprijs is €830,-. Voor €100,- meer heb je de X500 met 9 speed aandrijving, en wat meer Alivio in plaats van Acera-onderdelen.

Ik ben positief verrast door dit apparaat. Overweeg eens een Trek uit de X-serie, als je op zoek bent. Maar ja, Trek is niet het allergoedkoopst, tenzij je op zoek gaat naar een fietsenmaker als de mijne. Als hij het bij een Cube oid zou doen, zou ik meteen die modellen hebben overwogen. Voor nu ben ik een blije fietser :D

Woon je in de buurt van Katwijk en wil je weten welke fietsenmaker deze inruil geeft, PB me dan maar. Ik heb er verder geen belang bij, ofzo, maar gun iedereen een voordeeltje. Ervaring is ook: hoe duurder de aan te schaffen fiets, hoe hoger de inruil op je oude. Voorbeeld: ik ruilde een aantal jaar terug een toen drie jaar oude 26"fully in, waar ikzelf €1850,- voor betaalde. Ik wilde er een €1500,- kostende 29er hardtail voor terug - en ik hoefde níets bij te betalen. Gewoon 1:1 oversteken, met behoud van garantie en gratis servicebeurten en alles. Díe fiets heb ik nu weer bij hem ingeruild, en daar kreeg ik dus €600,- voor terug. Ga maar na, best voordelig.
Tweedehands zijn er inderdaad erg leuke net iets sportievere fietsen voor stadsgebruik te koop. Zelf was ik een aantal jaren geleden mijn logge Gazelle met terugtraprem meer dan zat en kon voor 50 euro bij de fietsenmaker in de buurt een nauwelijks gebruikte Koga Country Tourer uit 1988 kopen. De voorband was nog origineel. Al met al is het een heel chique en lichte fiets.
Wel heb ik er toch wel het een en ander aan moeten opknappen. Eerst natuurlijk nieuwe banden, maar ook pedalen en een ander zadel. Een tijdje later heb ik toch het niet meer helemaal originele en knap hopeloze Positron schakelsysteem vervangen door wat moderners. Nog niet zo lang geleden heb ik het achterwiel moeten vervangen. Ik kreeg spaakbreuk, en vervolgens brak er een flens van de SA achternaaf. Gelukkig kon Marten nog een nieuwe naaf vinden met trommelrem en draad voor tandwielen aan de andere kant.
Het is al met al een heel lichte vlotte fiets, met zijn beperkingen. Er passen maximaal met veel moeite 32 mm bandjes in, en dat is smaller dan ik fijn vind maar goed genoeg op het veelal nette asfalt in de stad. En er zit natuurlijk geen naafdynamo op. Het oorspronkelijke idee was een goedkope lekkere en leuke fiets die geen grote schadepost zou opleveren bij diefstal. Inmiddels ben ik er toch zo aan gehecht geraakt dat ik het wel erg jammer zou vinden als hij gestolen zou worden. Maar zoals de fietsenmaker zei: 'je krijgt hem voor 50 euro omdat niemand zulke fietsen meer wil hebben.'
Hoi, ik ben Thomas uit België en redelijk nieuw hier, lees al een tijdje mee maar hierbij wil ik me even voorstellen.. Al jaren ben ik grote fan van fietsen, vooral van mountainbiken dan.
Tussen de verschillende MTB uitstapjes door probeer ik ook regelmatig een fietstrektocht te doen.

Vroeger deed ik het met m'n mountainbike met karretje achter, maar twee jaar geleden heb ik deze Genesis Day One gekocht als singlespeeder. Met deze bike doe ik ook regelmatig de woon-werk commuting.
Intussen is deze fiets "volwassen" geworden met spatborden, bagagedragers, vaste verlichting met naafdynamo en als laatste upgrade (begin dit jaar) een rohloff naaf.
Hieronder een foto van de overzetboot aan Hoek van Holland toen nog singlespeed.
Afbeelding

de mountainbike, Turner Flux :D
Afbeelding

en de winter-modder-mountainbike, On One evo
Afbeelding