Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Treinreis van Boedapest naar Wenen - Forum Wereldfietser

Treinreis van Boedapest naar Wenen

Hallo,

Heeft iemand ervaring met een treinreis inclusief fiets, van Boedapest naar Wenen?
In juli-augustus fietsen wij naar Boedapest (Limes route). Onze terugreis hebben we geboekt vanaf Wenen. Die ligt dus vast. Je kunt vanaf Boedapest met de trein terug naar Wenen (overigens ook met de Flixbus). We willen deze treinreis terug het liefst zo laat mogelijk/niet reserveren omdat dat meer flexibiliteit geeft.
De vraag is dan of je zonder te reserveren in het hoogseizoen makkelijk terug kunt. Heeft iemand hier ervaring mee?
Lijkt geen probleem, 04:22 met drie treinen:http://hafas.bene-system.com/bin/query. ... _nsint#top
Dankjewel Zuiz,

Ik had zelf ook ontdekt dat er meerdere treinen per dag gaan. Alleen is het mij niet bekent hoeveel fietsplaatsen een trein heeft en of dit traject in het hoogseizoen vol/niet vol met fietsers zit. Vandaar mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft.
In 2010 kon je alleen in de eerste trein van de dag ( vertrek ca. 06.00) je fiets meenemen. De treinen later op de dag namen geen fietsen mee. Kaartje had ik een dag voor vertrek op het station gekocht.
Gerrit
Wat je zou kunnen overwegen (ik weet niet of dat nog steeds kan overigens) is met de boot terug naar Wenen. Dat schijnt nog best snel te gaan overigens.
http://vienna-hydrofoil.hotels-in-budap ... table.html
Hoi Peter,

Die boot had ik ook gevonden (draagvleugelboot) maar gezien de kosten ( €90 en €30 voor de fiets) en de tijd (6 á 7 uur) vind ik dat geen optie. Toch bedankt voor de tip.
GerritH schreef:In 2010 kon je alleen in de eerste trein van de dag ( vertrek ca. 06.00) je fiets meenemen. De treinen later op de dag namen geen fietsen mee. Kaartje had ik een dag voor vertrek op het station gekocht.
Gerrit
Dat was vroeger. Tegenwoordig kunnen er fietsen mee in de snelle railjet. Kijk op http://www.db.de en vink fiets mee aan.
Beste Lex,
Jammer dat je Wenen Nederland al geboekt hebt. Als je Boedapest-Nederland in een keer had geboekt, had je voordeliger uit kunnen zijn.
Tip: boek zo vroeg mogelijk, want dan heb je kans op leuke voordeeltjes. Plan je tocht nar Boedapest zo ruim mogelijk. Ontdek je met het einddoel in zicht dat jij over hebt, doe het dan rustiger aan en neem de ruimte om ook wat anders te doen. Een paar dagen extra in Boedapest is geen straf.
Hoi Bert,
Bedankt voor je info. De site die je noemt geeft geen antwoord op mijn vraag. Ik weet dat er meerdere treinen per dag gaan. Het gaat mij erom of het nodig is om echt ver van te voren te boeken. Heb jij daar zelf ervaring mee?
Als ik maar een dag of twee drie van te voren hoef te boeken geeft me dat juist de ruimte die jij suggeert om te nemen. Overigens, de Flixbus biedt een zeer concurerende prijs: nog geen €20 inclusief fiets. En de reistijd is vergelijkbaar:drie uur. Deze bus moet je ook reserveren om er zeker van te zijn dat je fiets mee kan.
Aan flexibiliteit heb je niet zo veel als je niet zeker weet (en ook niet kunt weten) of je fiets mee kan. Je moet voor die Railjet een fietsplek reserveren, dus kennelijk is de ruimte beperkt. Hetzelfde geldt voor de Flixbus: vol is vol. Zoals Bert zegt lijkt het me dan handiger de reis Boedapest-Wenen alvast te regelen, dan kun je nog een of meer dagen heel flexibel in Boedapest rondkijken. :)
Als je flexibel wil zijn...
Er gaat een lokale trein van Boedapest naar Gyor (tip, in Bahn.de de optie Nur Nahverkehr gebruiken, dan krijg je alleen boemeltjes). En vanaf Bruck an der Leitha, Austria naar Wenen gaat een boemel. Allebei zonder reservering.
Tussen Gyor en Bruck rijd een lokale trein, maar er staat niet expliciet bij dat fietsen mee mogen. Maar ook niet dat et NIET mag.
Dus het zou kunnen zijn dat je dat stuk, ongeveer 80 km moet fietsen. Of niet.

Dus je kan een paar dagen voor je trein uit Wenen vertrekt in Boedapest aankomen, en dan zien hoe je terug komt, helemaal met de trein of met dit alternatief. Optimaal flexibel, maar het kan wat anders lopen dan je gepland had, dat is het risico natuurlijk.
Ee railjet reservering zodat je van te voren weet waar je aan toe bent, is misschien wel handiger. Maar gewoon doen waar jullie je goed bij voelen zou ik zeggen.
Lex123 schreef:Hoi Bert,
Bedankt voor je info. De site die je noemt geeft geen antwoord op mijn vraag. Ik weet dat er meerdere treinen per dag gaan. Het gaat mij erom of het nodig is om echt ver van te voren te boeken. Heb jij daar zelf ervaring mee?
Als ik maar een dag of twee drie van te voren hoef te boeken geeft me dat juist de ruimte die jij suggeert om te nemen. Overigens, de Flixbus biedt een zeer concurerende prijs: nog geen €20 inclusief fiets. En de reistijd is vergelijkbaar:drie uur. Deze bus moet je ook reserveren om er zeker van te zijn dat je fiets mee kan.
Het is in het hoogseizoen raadzaam om tijdig voor de fiets in een langeafstandstrein te reserveren. Twee, of drie dagen vooraf lijkt mij veel te krap. Ook in de Flixbus is het aantal fietsplaatsen zeer beperkt.
Ik wil iedereen bedanken voor de tips en het uitzoeken. Ik ga er mee aan de slag en ik denk dat ik de Flixbus tijdig boek. Mocht ik er toch geen gebruik van maken omdat het onderweg zo leuk is en we niet in Budapest geraken dan heb ik slects een bescheiden schadepost van €40.
Afgelopen zomer (2016) zijn wij midden augustus met de trein van Boedapest naar Wenen gegaan. De dag voor ons geplande vertrek zijn we naar station Boedapest Keleti gegaan om te boeken. Het was daar erg druk (door Sziget Festival), maar we werden goed geholpen. We konden niet met een directe trein naar Wenen. Wel naar Bratislava, waar we moesten overstappen en een kaartje kopen voor een trein naar Wenen. Dat ging allemaal prima. Het kost vast meer tijd dan een directe trein, maar was uiterst relaxed. 9:25 vertrek uit Budapest-13:38 aankomst Bratislava-15:00 aankomst Wenen. Succes!
Hallo Michael,
Bedankt voor je reactie. Die is heel praktisch. Had je een fiets bij je in de trein? En wat waren de kosten voor de treinreis?
Dag Lex,
we hadden allebei een fiets, voor-en achtertassen, tent etc. bij ons. Ik heb nog gezocht in bankafschriften maar kan geen bedrag vinden. Als het veel geld had gekost, had ik het vast nog wel geweten. (Met zo'n herinnering kom je ook niet verder :?).
Wij zijn in 2011 van Passau naar Budapest gefietst, hebben toen de trein van Budapest naar Wenen genomen en zijn van daaruit weer terug gefietst naar Passau.

Kaartjes voor de trein naar Wenen hebben we 's morgens gekocht op het station en we konden de volgende morgen met de vroege trein al vertrekken, inclusief fietsen. Dit was halverwege juli, dus behoorlijk hoogseizoen.

Geen enkel probleem om met onze 2 ligfietsen een plekje te bemachtigen.

Uiteraard heb je geen zekerheid als je zo kort van te voren een kaartje wil kopen, het kan zijn dat je pas de volgende dag mee kunt, maar zoals de vorige reacties ook al aangeven zijn er genoeg alternatieve mogelijkheden.