Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gasbrander in Azië - Forum Wereldfietser

gasbrander in Azië

Heeft er iemand ervaring met gebruik van een gasbrander in Azie?
Ik wil voor 'nood' gebruik een kleine gasbrander meenemen. Maar ik vraag me af of er wel gasblikjes te krijgen zijn in Nepal, Sri lanka?
Ik heb nog nooit gastankjes á la Campingaz gezien in die landen (ook nooit naar gezocht trouwens). Tenzij je buiten de bewoonde wereld wilt gaan kamperen, zou je ook aan een dompelaar kunnen denken, ideaal om overal ter wereld heet water voor koffie, thee, pap en instant mie te maken op de hotelkamer.
Dank je Peter, hele nuttige tip!
Type brander maakt nogal uit. Campingaz kan je buiten Europa vergeten, maar blikjes met schroeffitting zijn waarschijnlijk wel te vinden. Ik heb ze in andere delen van Azie vaak genoeg gezien en zeker ook bij Outdoorzaken. Allicht dat mensen die eerder in Nepal en Sri Lanka zijn geweest hier meer over kunnen vertellen.

En met een enkel blikje kan je aardig lang vooruit. Persoonlijk twijfel ik of een dompelaar inderdaad niet handiger is.

Je zou ook kunnen kijken naar brandstoftablet of alcoholbranders zoals bijvoorbeeld Esbit en Trangia. Alleen even goed letten op wat voor pannetjes je er op zet.
jaccow schreef:Type brander maakt nogal uit. Campingaz kan je buiten Europa vergeten.
Ik heb in Chili en Australie gemakkelijk prikblikjes kunnen kopen. Azie weet ik niet, omdat ik tijdens al mijn reizen in dat werelddeel nooit hebt gekookt. Op iedere straathoek tref je wel een restaurantje of eetstalletje.
Als het alleen voor nood is zou kiezen voor noodrantsoen waar je geen brander voor nodig hebt(brood, bananen, honig, noten, pure chocolade etc.). Als we geen kookspullen mee hebben nemen we wel altijd een dompelaar mee zoals al eerder aangeraden. Niet alleen voor nood maar ook ideaal voor een bakje koffie en 's ochtends maken we altijd havermout met noten(nooit meer met een lege maag opzoek naar iets wat mijn nuchtere maag kan verdragen is een zege)
Berger schreef:Als het alleen voor nood is zou kiezen voor noodrantsoen waar je geen brander voor nodig hebt(brood, bananen, honig, noten, pure chocolade etc.). Als we geen kookspullen mee hebben nemen we wel altijd een dompelaar mee zoals al eerder aangeraden. Niet alleen voor nood maar ook ideaal voor een bakje koffie en 's ochtends maken we altijd havermout met noten(nooit meer met een lege maag opzoek naar iets wat mijn nuchtere maag kan verdragen is een zege)
Met instant-noedels en kokend water met behulp van de dompelaar kom je ook al een heel eind.
bert sitters schreef:
jaccow schreef:Type brander maakt nogal uit. Campingaz kan je buiten Europa vergeten.
Ik heb in Chili en Australie gemakkelijk prikblikjes kunnen kopen. Azie weet ik niet, omdat ik tijdens al mijn reizen in dat werelddeel nooit hebt gekookt. Op iedere straathoek tref je wel een restaurantje of eetstalletje.
Ik kwam deze handige afbeelding tegen:
Afbeelding
GoOutdoors.co.uk

Dus het lijkt inderdaad wel te kloppen wat jij zegt over prikblikjes. Jammer is alleen dat dit het type is wat ik het minst graag in mijn tas bij mij zou dragen. :lol:
Je kunt inderdaad overal op straat wel eten maar ik moet er niet aan denken om uit m'n tent te stappen en geen thee te kunnen maken net als 's avonds. In China is op iedere hotelkamer een waterkoker of je krijgt een grote thermoscan met heet water. Spiritus zal je tegenvallen ,wij hebben dagenlang naar 't goedje gezocht in heel wat landen. wij zijn in 1978 op de benzinebrander overgegaan en blijven bij de Primus multifuel. Oke, dat is inderdaad een hele stap maar goed eten is de eerste voorwaarde voor een geslaagde reis.
Groeten van Pier.

bikeiteasy.wordpress.com