Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura afstellen lukt niet. - Forum Wereldfietser

Magura afstellen lukt niet.

Ik volg precies de handleiding om mijn Magura 33's af te stellen maar het luk nie :cry:. Als alles klaar is, dan zijn ze na een rondje fietsen weer asymmetrisch. Ik heb de plastic hulsjes vervangen (want daar gaan sporen in zitten) maar ook dan blijkt de zaak na een paar keer remmen weer ontregeld. De remmen voelen bepaald niet sponzig, dus ik verwacht geen lucht in de leidingen. Wat te doen?
Niks? Dit kan gebeuren, zonder dat ze asymmetrisch remmen.
Wim
Met het gevolg dat ik de remhendels zo slap heb staan* dat ik mijn wijsvinger fijnknijp als die nog om het handvat zit tijdens een noodstop...

*want anders schuurt één van de remblokjes tegen de velg.
Asymmetrisch terugkomen van de remblokjes kan een gevolg zijn van het niet terugdraaien van de TPA-schroef (turbo pad adjuster) bij het afstellen met nieuwe remblokjes. Zie blad 9 van deze afschuwelijke handleiding.
math schreef:Asymmetrisch terugkomen van de remblokjes kan een gevolg zijn van het niet terugdraaien van de TPA-schroef (turbo pad adjuster) bij het afstellen met nieuwe remblokjes.[/url].
Dus bij aanvang van het afstellen dient die TPA helemaal naar het minimum gedraaid te zijn. Begrijp ik dat goed?
Naar een goede fietsenmaker :idea:
Ja, als je de remmen met nieuwe blokjes afstelt, moet de TPA schroef helemaal naar naar de - kant (= tegen de klok in) gedraaid zijn. Als je goed oplet, zul je zien dat bij het draaien naar de + kant de blokjes naar de velg toe bewegen.
Naarmate deze schroef verder naar de + kant gedraaid wordt, bewegen de blokjes bij remmen steeds meer asymmetrisch.
Ik heb nu al twee keer (ja, ja, ezel) de TPA te ver uitgedraaid en dan moet je de boel helemaal uit elkaar halen om dat weer goed te krijgen. Kun je nou ergens aan zien dat je aan de grens van het uitdraaien zit? Want ik zie het mezelf zomaar nog een keer gedachteloos doen. (ja, ja...)
Ik spuit af en toe wat siliconenspray in het remgreephuis, zodat de TPA-schroef soepel draait en je de aanslag duidelijk voelt. Als je moeite hebt om de schroef te draaien, zet je gauw te veel kracht en draai je hem wellicht te ver.
Ik ga het dit weekend eens uitproberen. Dank voor de tips!
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem: Magura's (HS33) staan asymmetrisch (links ca 3 mm ver van de velg, rechts quasi tegen de velg), de blokjes zijn niet versleten, maar de remhendel komt te dicht tegen het stuur. Ik kan het stelschroefje aan het stuur echter niet meer verder draaien.

Wat was/is uiteindelijk de oplossing van dit probleem?
Ik blijf het een gedoe vinden. Wat ik een volgende keer ga doen is eerst flink rijden en dan pas afstellen. Ik heb het idee dat het wiel van stand veranderd is...
bikelike schreef:
za 25 mei, 2019 19:44
Ik blijf het een gedoe vinden. Wat ik een volgende keer ga doen is eerst flink rijden en dan pas afstellen. Ik heb het idee dat het wiel van stand veranderd is...
Hoe heb je het dan concreet opgelost vorige keer?
Je kan ook de zuigers verplaatsen ten opzichte van de velg toch? Beide remblokken moeten idd in ieder geval op hetzelfde moment de velg raken.
bast1aan schreef:
za 25 mei, 2019 21:43
Je kan ook de zuigers verplaatsen ten opzichte van de velg toch? Beide remblokken moeten idd in ieder geval op hetzelfde moment de velg raken.
Hoe doe je dat?
Naar ik me herinner zitten de zuigers geklemd in twee houders waarmee de boel op de vork geschroefd zit. Deze kan je losschroeven en dan de zuiger verplaatsen.

Nu ik er over nadenk is dit natuurlijk geen goede oplossing als de zuigers niet op hetzelfde moment in beweging komen..
Naar wat ik in andere discussies ook heb gelezen is dat die 2 halve ringen waarmee je de zuiger vastklemt niet heel vaak kan hergebruiken. misschien dat die ook versleten zijn. bedoeling is wel dat ze min of meer gelijk aangrijpen, je verwacht dan ook wel dat ze op gelijke afstand van de velg gemonteerd zitten, een paar mm ervan af is genoeg. misschien ook even de zuigers met alcohol schoonmaken van alle aanslag en desnoods insmeren met siliconen vet zodat dat lekker soepel gaat.
Zorg eerst dat er geen slag in het wiel zit en dat de velg precies in het midden zit. Zet je wiel altijd los en vast op de grond.

Zet de stelschroeven los en druk de remmen tegen de velg aan. Draai nu aan een kant de schroef iets vaster en knijp aan die kant heel langzaam in de rem. Nu komt het remblokje los van de velg. Als dit ongveer 3mm is, de schroef vast draaien. Dit doe je ook aan de andere kant.

Aan de tpa schroef draai je alleen als je de olie bij vult of als je rem slijt.

Mario
bikelike schreef:
di 07 mar, 2017 14:43
Als alles klaar is, dan zijn ze na een rondje fietsen weer asymmetrisch.
Als dat nog steeds het probleem is, voordat/bij het begin van de fietsrit zitten de goed en na afloop asymmetrisch dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn:
  • De remcilinders zijn in de houders verschoven
  • Het wiel staat niet meer op dezelfde plek
Je kan 1) makkelijk nagaan door met een stift wat markeringen op de remcilinders te zetten, zijn die na afloop verschoven?

Zo niet dan moet eigenlijk wel het wiel verschoven zijn, kijk eens de bevestiging, bij een quick release moet er flink wat op de hendel worden gezet, als dat niet het geval is, voor het aanspannen de schroef verder aandraaien.

De remmen kunnen zoveel kracht uitoefenen dat ze vrijwel zeker "het wiel door de quick release heen kunnen trekken" dus een andere oorzaak kan zijn dat bij het monteren het wiel niet helemaal recht in de vork zat en toen er op gefietst werd er druk op kwam en het wiel in de rustpositie kwam.
nicolevelo schreef: Hoe doe je dat?
Zoek eens op youtube naar "magura rim brackes install" en je zult voldoende voorbeelden vinden.

Die ring waar _Peter_ het over heeft is te koop voor iets van €0,80 en kan je vinden door te zoeken op Magura + kunststofring/Kunststoffring/Kunststoffeinlage. Inderdaad een goed idee die te vervangen, het is niet al te hard plastic dus bij gebruikte ringen zitten er groeven in en bij her-montage is dat vaak een verkeerde voorkeurspositie.
daulagari schreef:
zo 26 mei, 2019 10:09
bikelike schreef:
di 07 mar, 2017 14:43
Als alles klaar is, dan zijn ze na een rondje fietsen weer asymmetrisch.
Als dat nog steeds het probleem is, voordat/bij het begin van de fietsrit zitten de goed en na afloop asymmetrisch dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn:
  • De remcilinders zijn in de houders verschoven
  • Het wiel staat niet meer op dezelfde plek
Dit is makkelijk te checken door te kijken of beiden remblokken op hetzelfde moment in beweging komen als je langzaam de hendel begint in te knijpen. Als dat niet tegelijk gebeurt ligt het dus aan de remmen zelf.