Cabonga schreef: "volledig eens met de redenering van Mike dat het achterwiel één van de redenen kan zijn"
Moos schreef: "Lijkt me sterk dat daar de achtertrein van gaat inklappen."
Voordat dit topic zich gaat toespitsen op het achterwiel, zowel Mikefiets als TS hebben nooit over achterwiel of achtertrein gesproken! Ik heb echter wel getracht aan te geven dat er zich specifieke situaties kunnen voordoen waarbij het achter- en voorwiel richting elkaar kunnen gaan.Wim schreef: "Ik heb nog nooit gehad dat de achterkant inklapte tijdens het fietsen, en kan me dat ook heel moeilijk voorstellen."
Dat kleine wielen en de geometrie niet echt bevorderlijk voor de wegligging zijn, gaat zeker op voor een Brompton, maar geldt eigenlijk voor vouwfietsen in zijn algemeenheid.
De wielen (of de voor- en achtertrein) van een Brompton kunnen zich op twee manieren t.o.v. elkaar verplaatsen: 1.frame-koppeling, waardoor de wielen naast elkaar komen 2.scharnierpunt, zoals wanneer je fiets optilt.
De nieuwe beveiliging op (alle?) nieuwe Bromptons betreft punt 2 en zorgt er voor dat je de fiets kunt optillen zonder dat de wielen naar elkaar toe scharnieren. Aldus Brompton. Mijn inschatting is echter dat hiermee ook bepaalde situaties die zich tijdens het rijden kunnen voordoen, voorkómen kunnen worden.
Brompton kent een zeer eigen constructie. Eigenlijk bestaat de fiets tijdens het gebruik uit twee, aan elkaar gescharnierde delen die op door de zwaartekracht van fiets en berijder op hun plek worden gehouden.
Een voorbeeld kan dit verduidelijken: bijna een ieder zal bij een stoepje nemen het voorwiel trachten te 'liften' (wellicht zelfs onbewust), teneinde de klap voor het voorwiel te verminderen. Toen ik dit nogal lomp de eerste keer bij een Brompton deed, lag ik op mijn plaat. Door de zwaartekracht tijdelijk uit te schakelen (natuurkundig zal dit wel niet correct omschreven zijn, misschien is overcompenseren met tegengestelde kracht al iets correcter) ging namelijk de zaak scharnieren! (of dit vlak vóór of vlak ná de stoep nemen gebeurde kon ik niet meer reconstrueren) Er niet op bedacht zijn, i.c.m. het stuur in een schrikreactie van me af willen duwen, verergerde de zaak alleen maar. Er was geen tegendruk meer en het stuur vloog naar voren en daarmee dus tegelijkertijd het voorwiel naar achteren! Soortgelijk effect kan zich voordoen bij een onvoorziene kuil. Het voorwiel scharniert dan nog makkelijker, namelijk simpelweg het gat in.
Het zou mij dan ook niet verbazen wanneer een kleine maar onverwachte balansverstoring, wellicht gevolgd door een 'verkeerde' reactie, ten grondslag ligt aan de valpartijen van Casper(TS). Of de val overigens precies bij het afrijden van een verkeersdrempel begint is natuurlijk de vraag, wellicht begint de balansverstoring al wanneer de voorwiel het hoogste punt bereikt.
En zoals Wim opmerkt, je snelheid en het zwaartepunt kunnen zeker ook een rol spelen.